Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 17

Onderwerp: motortripke

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    52

motortripke

Ik zou dit jaar een klein tripke willen doen, zonder autostrades...

ik zou over de vogezen (les ballons) via de Jura (al dan niet door Zwitserland) naar de hoge alpen rijden, en dan via de vercors terug.

De Alpe d'huez heb'k nog niet gedaan, en die zou 'k graag doen.

Vraagskes :

Ik heb ooit eens gelezen dat de ballons in de weekends afgesloten zouden zijn voor motoren? Of motorvoertuigen in het algemeen? Iemand die iets meer weet daarover?

Enkele leuke cols in de hoge alpen die in een rit te maken zijn? (Dus niet bvb Tignes waar het naar boven rijden en via dezelfde weg terug naar beneden is)

In de vercors : les grands goulets, zijn die nu open voor motoren of niet? Ik lees vanalles tegenstrijdig.

Andere tips over die streken zijn ook welkom. Hou er rekening mee dat de vogezen en de jura gewoon doorrijden is, en dat in de alpen en de vercors er 2 dagen ter plaatse gebleven wordt (dus 2 keer een rit met vertrek en aankomst op dezelfde plaats)

totaal 7 à 9 dagen

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    68
    Kun je samen met stgro gaan :-)

Neen, even ernstig(er) nu : in 2017 deed ik (met een forumlid hier) de Franse Alpen. Jouw plan lijkt al ietsje méér op hetgeen wij deden, al lijkt dat van jou iets strakker van timing : wij waren, reisdagen heen/terug inbegrepen, 10 dagen op de weg. We sliepen heen en terug telkens 2 keer op 2 dezelfde plaats, maar eens in de Alpen hadden we nooit 2 keer na elkaar dezelfde overnachtingsplaats. Onze tussenstop heen/terug was in Bourbonne-les-Bains (niet dat ik het hotel zélf nu meteen zou aanraden), de routes vond ik wel OK (al had ik die zelf ineengestoken). Er kan, zoals in jouw strakker schema, van die routes best één dag tussenuit zonder grote problemen.

Als je wil, kun je die routes hebben, al ware het maar als een voorlopig startidee - ja, zelfs die Lacets die recentelijk in stgro's thread ter sprake kwamen, zaten erin verwerkt, maar ik zou ze er zelf eigenlijk niet (meer) in steken. Nu ik (bijna) hetzelfde plan 2 keer naeen de revue zie passeren : "een goede kennis van mij" heeft "ooit" eens een playlist gemaakt van de meeste cols die (ook) wij in de Alpen deden : https://www.youtube.com/watch?v=CvWE...G3xttp16ySjWDw

Screenshots van de routes voor de complete 10 dagen :

Schermafdruk van 2019-01-30 19-33-11.jpgSchermafdruk van 2019-01-30 19-36-02.jpg
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

3. The Following User Says Thank You to flupp For This Useful Post:

Cberreke (30-01-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    451
    Met de nieuwe Africa Twin?

7-9 dagen...

Moeilijk om dan de streek rond Bardonecchia links te laten liggen. Dat zou mijn hoogtepunt van zo'n tripke zijn...

Wat ik zou doen...
    Vergeet dat stukske van geen autostrades, hier in België en Luxemburg rij je toch dikwijls genoeg om tijdens zo'n trip hieraan tijd te verliezen.

Op dag 1 rij je via de snelweg tot Metz en dan binnendoor tot in de Vogezen. Daar kan je Col de La Schlucht, Grand Ballon en Ballon d'Alsace meepikken, eventueel een stuk op dag twee richting de Jura.

Na de rit door de Jura op dag 2 slaap je ergens onder het meer van Geneve en op dag drie kan je beginnen aan de RDGA....

Dag 3 kunnen volgende passen, col de la Colombiëre, col des Aravis, col des Saises, col de Meraillet, Rosalendpas, Col de L'Iseran en van daaruit ga je ipv richting Galibier naar de Col de Mont Cenis met het bijhorende meer en offroadpaadjes en rij je zo Italië binnen....
    Daar slaap je in Affitacamere Al Cantoun bij Paolo in Chiomonte... (zorg wel dat je er niet op een woensdag overnacht want dan is hun geweldige restaurant gesloten)

Dag 4 ga je 's avonds nog eens slapen bij Paolo, dus je kan je bagage in de kamer/garage laten. Deze dag doe je Colle delle Finestre, Colle dell'Assietta, rij je tot fort Jafferau en ga je eventueel ook nog eens tot op de col de Sommeiler (die moet je wel via dezelfde weg terug naar beneden, maar +3000m hoog op gravel... )
    Finestre is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer op zaterdag.

Dag 5 vertrek je vanuit Chiomonte en rij je via Briancon terug Frankrijk binnen. Eventueel een zuiders ommetje langs de Col d'Izoard, Col de Vars en de tunnel in Parpaillon om dan terug noordwaarts te rijden richting de Vercors of Alp d'Huez.
    Combe Laval zou ik ook proberen mee te pikken daar...

Dag 6-7-8 plan je om terug naar België te rijden over mooiere wegen, eventueel terug over de Jura-Vogezen, of misschien zelfs door het Zwarte Woud met een stuk snelweg de laatste dag....

Have fun.
    Laatst gewijzigd door adventurer; 30-01-2019 om 21:24.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

5. The Following 2 Users Say Thank You to adventurer For This Useful Post:

Cberreke (30-01-2019),Schussboelie (31-01-2019)

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    68
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    ...

... en op dag drie kan je beginnen aan de RDGA....

Dag 3 kunnen volgende passen, col de la Colombiëre, col des Aravis, col des Saises, col de Meraillet, Rosalendpas, Col de L'Iseran en van daaruit ga je ipv richting Galibier naar de Col de Mont Cenis met het bijhorende meer en offroadpaadjes en rij je zo Italië binnen....
    Daar slaap je in Affitacamere Al Cantoun bij Paolo in Chiomonte... (zorg wel dat je niet op een woensdag bent want dan is hun geweldige restaurant gesloten)
    ...
    We hebben bijna 1-op-1 een gelijkaardige dagrit gehad, precies :-) Bovendien : dit klonk bekend, die Al Cantoun ... totdat ik besefte dat jij het waarschijnlijk destijds bent geweest die ons ook die B&B had voorgesteld :-)

...

Dag 5 vertrek je vanuit Chiomonte en rij je via Briancon terug Frankrijk binnen. Eventueel een zuiders ommetje langs de Col d'Izoard, Col de Vars en de tunnel in Parpaillon om dan terug noordwaarts te rijden richting de Vercors of Alp d'Huez.
    Combe Laval zou ik ook proberen mee te pikken daar...
    Ook hier weer veel namen die mij bekend voorkomen uit 2017. Never change a winning team : dit moeten dan wel de écht aanbevolen routes zijn, me dunkt ...
    't È nie moeilik. Nint.

7. The Following User Says Thank You to flupp For This Useful Post:

Cberreke (30-01-2019)

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    52
    Ah, merci

Ik dacht trager naar beneden te rijden. Italie heb'k tot nu toe vermeden (slechte ervaring in Italie gehad).

Maar ik ga het eens bekijken.
    En ja, met de AT De crosstourer wordt overgenomen.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    451
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    We hebben bijna 1-op-1 een gelijkaardige dagrit gehad, precies :-) Bovendien : dit klonk bekend, die Al Cantoun ... totdat ik besefte dat jij het waarschijnlijk destijds bent geweest die ons ook die B&B had voorgesteld :-)

Ik ben nog altijd content dat ik in 2016 besliste om de Galibier over te slaan en via Mont Cenis door Italië te rijden..
    Voor mij is Al Cantoun zo'n verborgen pareltje... ondertussen nog daar geslapen en dit jaar passeer ik er twee keer.
    Vrienden van mij zijn er ook al twee keer gepasseerd en hebben afgelopen seizoen zelfs een paar flessen wijn meegekregen van Paolo om samen te drinken in België. Echt een fijne uitbater daar.

Was jij het die er op een dag heeft geslapen dat het restaurant dicht was? Zou jammer zijn, want het eten (en drinken) is daar dik in orde, en spotgoedkoop.

Het enige nadeel daar vind ik dat je er in de late namiddag niet wat kan drinken, in het dorpje zelf is niet veel te beleven... Wij hebben vorig jaar wat kunnen drinken in het plaatselijke cafeetje wat ook z'n charmes had.

Dit jaar tijdens onze motorreis slaap ik daarom ook één nacht in Hotel Napoleon in Susa, niet veel verder. Gewoon om ook eens in een levendigere omgeving te slapen... Zou trouwens ook een mooi motorhotel zijn.
    De twee nachten erna zit ik terug in Al Cantoun.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    451
    Om u wat goesting te doen krijgen...

Een paar sfeerbeelden van de omgeving van Bardonecchia/Chiomonte vind je terug in dit topic Ondertussen heb ik tracks bemachtigd om via andere wegen het Fort Jafferau te bereiken, dus indien interesse zijn deze te verkrijgen.

Onze trip in 2016, toen we stukken van de RDGA deden met de passage langs Chiomonte vind je hier.

Dit jaar passeer ik terug over veel van deze tracks... Alleen de Jura en de Vogezen ga ik laten voor wat ze zijn. Ben niet zo heel erg Frankrijk gezind dus dit jaar beperk ik me tot het mooiste deel van dat land, de Mercantour…. komende van de Ligurische kust en met een passage langs de LGKS.
    Verder moet ik nog een paar zaken aanvinken in dat land, dus de col de la Bonette, tunnel du Parpaillon en de Galibier neem ik in de rapte nog ff mee.

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    68
    ...

Was jij het die er op een dag heeft geslapen dat het restaurant dicht was? Zou jammer zijn, want het eten (en drinken) is daar dik in orde, en spotgoedkoop.

...
    Ja, dat waren wij. Wij aten hier, op wandelafstand, en best wel lekker.

...
    Verder moet ik nog een paar zaken aanvinken in dat land, dus de col de la Bonette, tunnel du Parpaillon en de Galibier neem ik in de rapte nog ff mee.
    De Bonette, die vond ik veruit de meest impressionante van alle cols die we er reden...
    't È nie moeilik. Nint.

12. The Following User Says Thank You to flupp For This Useful Post:

adventurer (30-01-2019)

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    2940
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cberreke Bekijk Berichten
    De Alpe d'huez heb'k nog niet gedaan, en die zou 'k graag doen.
    Als je die dan toch per sé wilt rijden (ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan maar dat is puur persoonlijk natuurlijk ) dan zou ik zeker toch wel de D211A er bij nemen die van uit Le Freney-d'Oisans in de 6de of 7de (ik ben de tel even kwijt) haarspeld van Alpe d'huez uitkomt.
    Bike history: GSX-F 750, RF-900, R1, V-Max, CBR 1100xx, ZZR 1400, Tiger Explorer, SMT, Tiger 800XCx.
    Present
    : Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120

Cowboy is my middle name.........
    Lifetime member of the "National SARCASM Society"

14. The Following User Says Thank You to Cowboy For This Useful Post:

Cberreke (31-01-2019)

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    188

Tis Bocht 16 Cowboy

Je kan ook Alpe d'Huez naar boven rijden, daar dan rechts naar Col de Maronne en zo een toertje doen om dan uit te komen op de D211A die Cowboy hier vermeld.
    Heb er nog ergens een Gpx ke van.

Mooi toertje, heb ik meermaals gedaan toen ik verbleef bij Frank, een Belg en uitbater van Hotel de Maronne.

Trouwens ook een leuk weggetje om tot daar te rijden. Doodlopend met het Hotel op het einde van de weg.

En zicht op Alpe d'Huez

Veel plezier met de voorbereiding

Grtz Drummer
    Suzuki V Strom DL 1000 (verkocht), Honda Crosstourer VFR1200X Dct ( Total Loss )

Honda Transalp XL650V (Verkocht) Honda Crosstourer VFR1200X Dct (2.0)

denoordkaap2016.blogspot.be

corsica2018.blogspot.be

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten