Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 21

Onderwerp: Geen downshift na hard remmen

Registratie
    Oct 2018
    Thanks
    12

Geen downshift na hard remmen

Gisteren een klein toertje gedaan met de Versys en toen ik semi-hard moest remmen voor een rij auto's aan een kruispunt kon ik na het remmen niet meer down-shiften. Ik reed 90 en remde tot 30km/u, maar toen begonnen de auto's weer te rijden en wilde ik van 5e naar 2e vitesse schakelen maar dat wou die niet. Naar 6e wou die wel schakelen. Ik moest tot een volledige stilstand komen vooraleer hij weer wou naar beneden schakelen. Best gevaarlijk op een drukke baan, lijkt me.
    Is dit een bekend fenomeen? Iets wat ik er aan kan doen?

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    172
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hexabytes Bekijk Berichten
    Gisteren een klein toertje gedaan met de Versys en toen ik semi-hard moest remmen voor een rij auto's aan een kruispunt kon ik na het remmen niet meer down-shiften. Ik reed 90 en remde tot 30km/u, maar toen begonnen de auto's weer te rijden en wilde ik van 5e naar 2e vitesse schakelen maar dat wou die niet. Naar 6e wou die wel schakelen. Ik moest tot een volledige stilstand komen vooraleer hij weer wou naar beneden schakelen. Best gevaarlijk op een drukke baan, lijkt me.
    als ge van 90 naar 30 p/u moet remmen en ge staat dan nog in 5de versnelling, raad ik u aan dringend u remtechniek aan te passen ( bij te schaven) want zoals je zegt is dit levensgevaarlijk. Ik kan ook slecht geloven dat men je dat zo aangeleerd heeft..
    Er moet er maar eentje in een koekblik zijn die het niet tijdig gezien heeft en hij hangt vanachter op uwen duo zit.
    Ik raadt ook iedereen aan (doe ik zelf ook) steeds voldoende zoniet heel veel in uw spiegels te kijken zeker bij hevige of bruuske remmanouvres, zodat je direct kan reageren als er eentje te dicht achterop kunt, dan moet je uiteraard wel in de juiste versnelling staan of hij valt stil..
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Registratie
    Mar 2013
    Thanks
    57
    Om eerlijk te zijn lijkt het me een beetje vreemd dat terug schakelen niet mogelijk was. Bij een paniekreactie kan het gebeuren dat je niet direct denkt aan terugschakelen en enkel aan stoppen. Best eens horen bij je garagist. Heb zelf al enkele keren in situaties gezeten waarbij remmen de enige mogelijke actie was. Ik kon dan achteraf wel terugschakelen (Honda Africa Twin en ook op mijn Bandit indertijd)
    - Bikes don't leak oil, they mark their territory -
    ~ Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150 ~

***Suzuki Bandit 650 '08 (verkocht)***
    ***Honda CRF1000L '16***

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hexabytes Bekijk Berichten
    ...
    Zoiets overkwam mij ook al eerder, dat ik moeilijk (of niet) kon terugschakelen. Maar wat dan wél helpt als je dan nog in vitesse staat, is (bij voorkeur met aangetrokken voorrem) de koppelingshendel een klein beetje te laten komen, totdat je een klik(je) hoort/voelt. Daarna kun je (bij dan opnieuw volledig aangetrokken koppeling) wél weer schakelen. Indien je niét in vitesse staat, kun je de koppelingshendel "gewoon" helemààl laten komen om hetzelfde effect te bekomen.

Ik denk niet dat zoiets eigen aan enkel een Versys is (ik reed nog nooit met een Versys, ik heb het over andere moto's). Versnellingsbak-technisch gezien zal daar wel een uitleg voor zijn. Afgaande op (véél) vroegere lessen (auto)mechanica, zou ik durven gokken dat dit door de synchro's komt (voorzover ik mij herinner : die verondersteld worden beide assen in een versnellingsbak aan dezelfde snelheid te laten draaien). En (dus) zou het volgens mijn gegokte theorie verklaard kunnen worden doordat de secundaire as (met jouw achterwiel verbonden) volledig stilstaat maar jouw primaire as (met de draaiende motor verbonden) niét. Door de koppelingshendel een klein beetje te lossen, breng je de synchro's terug op snelheid en wordt schakelen terug mogelijk. Er moeten hier wel mechaniekers zijn die een betere uitleg kunnen geven, maar dit is hoe ik dit fenomeen verklaar met mijn kennis van nitwit-mechanieker.
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

5. The Following User Says Thank You to flupp For This Useful Post:

E.M. (11-02-2019)

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    172
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utterdown Bekijk Berichten
    Om eerlijk te zijn lijkt het me een beetje vreemd dat terug schakelen niet mogelijk was. Bij een paniekreactie kan het gebeuren dat je niet direct denkt aan terugschakelen en enkel aan stoppen. Best eens horen bij je garagist. Heb zelf al enkele keren in situaties gezeten waarbij remmen de enige mogelijke actie was. Ik kon dan achteraf wel terugschakelen (Honda Africa Twin en ook op mijn Bandit indertijd)
    Als ik eerlijk moet zijn ik kan me geen enkel moment herinneren dat ik nie in de juiste versnelling stond toen ik uitgeremd was.
    Heeft misschien te maken met mijn 25j circuit ervaring ik weet het niet, zal waarschijnlijk wel een rol spelen...
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Registratie
    May 2012
    Thanks
    3
    In mijn beginjaren ook wel eens gehad, maar nu al jaren niet meer. Is een automatisme dat er is ingeslopen.
    • GSX1100R 1996 - (2002-2005) Verkocht
    • Zx9r 1999 (C2) Cicuit. (2005 - 2014) Verkocht
    • Z1000SX 2011 (2011 - )
    • GSX-r1000 2015 Circuit - OW

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    in een sequentiele bak (het type bak in moto's) zitten geen synchro's.

als de moto stil staat met ingetrokken koppeling staan beide bak-assen ook stil, en als de schakelnokken dan tegenover mekaar staan kan je niet schakelen. koppeling even laten opkomen zodat de primaire as verdraaid is dan de oplossing.

9. The Following 2 Users Say Thank You to janbros For This Useful Post:

E.M. (11-02-2019),Hexabytes (06-02-2019)

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    Zoiets overkwam mij ook al eerder, dat ik moeilijk (of niet) kon terugschakelen. Maar wat dan wél helpt als je dan nog in vitesse staat, is (bij voorkeur met aangetrokken voorrem) de koppelingshendel een klein beetje te laten komen, totdat je een klik(je) hoort/voelt. Daarna kun je (bij dan opnieuw volledig aangetrokken koppeling) wél weer schakelen. Indien je niét in vitesse staat, kun je de koppelingshendel "gewoon" helemààl laten komen om hetzelfde effect te bekomen.

...

Afgaande op (véél) vroegere lessen (auto)mechanica, zou ik durven gokken dat dit door de synchro's komt (voorzover ik mij herinner : die verondersteld worden beide assen in een versnellingsbak aan dezelfde snelheid te laten draaien). En (dus) ...

... Er moeten hier wel mechaniekers zijn die een betere uitleg kunnen geven, maar dit is hoe ik dit fenomeen verklaar met mijn kennis van nitwit-mechanieker.
    Et voilà : de uitleg :

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    in een sequentiele bak (het type bak in moto's) zitten geen synchro's.

als de moto stil staat met ingetrokken koppeling staan beide bak-assen ook stil, en als de schakelnokken dan tegenover mekaar staan kan je niet schakelen. koppeling even laten opkomen zodat de primaire as verdraaid is dan de oplossing.
    Maar mijn (werkende) "workaround" heeft wél een (correcte) technische uitleg
    't È nie moeilik. Nint.

11. The Following User Says Thank You to flupp For This Useful Post:

Hexabytes (06-02-2019)

Registratie
    Oct 2018
    Thanks
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
    als ge van 90 naar 30 p/u moet remmen en ge staat dan nog in 5de versnelling, raad ik u aan dringend u remtechniek aan te passen ( bij te schaven) want zoals je zegt is dit levensgevaarlijk. Ik kan ook slecht geloven dat men je dat zo aangeleerd heeft..
    Om eerlijk te zijn: ik heb slechts 5 maanden mijn rijbewijs en ik heb inderdaad nog wel wat te leren. In de rijschool heb ik enkel de noodstop gezien qua rem-oefeningen maar die voer je ook sowieso maar uit in 2e vitesse.
    Ik probeer in het vervolg mijn remmen en schakelen beter te combineren

Bedankt flupp en janbros voor de uitleg!

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    69
    Er zijn genoeg plaatsen in Kortrijk waar ik liefst wil vermijden wat je beschreef (vb de Ring thv de Brugsesteenweg, na een portie filefilteren, in de spits)
    't È nie moeilik. Nint.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten