Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 29

Onderwerp: GS of RS

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjoxxx Bekijk Berichten

Het gaat dus eigenlijk over de keuze tussen de GS die al lang aan mijn mouw trekt of de RS die een beetje het buitenbeentje is maar waarschijnlijk comfortabeler is qua windbescherming.

Als je comfort en windbescherming belangrijk vind lijkt mij die RS net de mindere keuze te zijn tov de GS....
    Heb vorig jaar een ritje gedaan met zo'n RS en ik vond 'm naar mijn goesting te sportief zitten, knieën teveel in een hoek, en zelf toch ook een beetje voorover hellend naar de clipons… Heb al gehoord dat er sommigen zijn die het stuur van de R1200R laten plaatsen op hun R1200RS, net om wat meer rechtop te komen zitten.

Qua windbescherming denk ik dat je met een GS ook beter gaat zitten...desnoods met een aftermarkt ruitje.

Keuze tussen deze veel jongere RS en GS lijkt mij niet zo simpel.
    De GS is nog de niet-watergekoelde versie, dus je zit volgens mij ook met dat ellendige pinkersysteem en ondertussen met een model dat al twee keer is gewijzigd nu.

De RS heeft op dat vlak een streepje voor, ik zou dus eerder op zoek gaan naar een GS van ergens na 2014....maar da's mijn mening.

Kan je niet eens een testrit doen op die motoren?
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

2. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

bjoxxx (07-02-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten

Echter, los daarvan, en met mijn voorliefde voor sport-tourders, zou ik voor de nog véél recentere RS gaan (5 jaar jonger !). Bovendien : werd de verkoper van die oudere GS niet rood toen hij die prijs zei ?

De GS is de verkoopstopper van BMW, en zal altijd z'n waarde beter houden dan de andere modellen...
    Motoren staan nu eenmaal bij de dealer en daar vind je niets anders dan deze prijzen... rood worden zie ik de verkoper daar nog niet doen.

Als het de bedoeling is om de motor achteraf ook nog makkelijk te kunnen verkopen heeft de GS weer een streepje voor tov de RS...

4. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

bjoxxx (07-02-2019)

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    151
    4.1 Op het forum gelden de normale fatsoensregels. Het gebruik van scheldwoorden of schuttingtaal, het bekend maken van iemands privé-gegevens of iemand op ordinaire wijze aanvallen, zijn uit den boze. Wees vriendelijk en respectvol in je reacties jegens elkaar. Beledigingen worden niet getolereerd.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    May 2006
    Thanks
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

Kan je niet eens een testrit doen op die motoren?
    Ik ga zaterdag een testrit doen met een GS en een RS ja, maar niet de specifieke moto's die ik zou kopen, wel zelfde model.
    Hopelijk brengt dat al wat meer duidelijkheid.

Registratie
    May 2006
    Thanks
    12
    En over de kwestie lucht-of watergekoeld, ik lees dat er toch redelijk veel problemen zijn met de eerste bouwjaren van de GS LC dus ik zou enkel een GS LC vanaf 2015 aandurven maar die liggen eigenlijk net boven het budget dat ik wil spenderen. Of zou de 2014 ook al minder problemen hebben? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    522
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjoxxx Bekijk Berichten
    En over de kwestie lucht-of watergekoeld, ik lees dat er toch redelijk veel problemen zijn met de eerste bouwjaren van de GS LC dus ik zou enkel een GS LC vanaf 2015 aandurven maar die liggen eigenlijk net boven het budget dat ik wil spenderen. Of zou de 2014 ook al minder problemen hebben? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Ik ken er die zelfs met een 2013 model geen enkel probleem kenden, en met een 2015 model de nodige miserie ondervonden.

Het kan dus alle kanten op

Maar zoals ik ook al schreef zou ik persoonlijk ook een model na 2014 kiezen om zeker geen van de eerste generatie te krijgen. Want die zijn bij BMW gekend om hun kinderziektes.

Belangrijk volgens mij is dat je er één koopt met een bekende onderhoudshistorie en één die de nodige terugroepacties netjes heeft opgevolgd.

Wij hebben hier een R1200R gehad met de laatste gen. van de luchtgekoelde versie, en ik vond dat een enorm aangename motor. Enkel die bediening van de richtingsaanwijzers stak me tegen. Goed dat ze bij BMW eindelijk het licht gezien hebben met hun jongste modellen.

Gaan testrijden gaat veel duidelijkheid scheppen. Het zijn twee totaal verschillende motoren, en iedereen heeft wel een bepaalde voorkeur om uiteenlopende redenen.
    Maar als jij het al hebt over comfort en windbescherming denk ik al te weten wat het resultaat gaat zijn.

9. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

bjoxxx (07-02-2019)

Registratie
    Jun 2009
    Thanks
    17
    dat van de eerste gs lc met kinderziektes mag je gerust met een korreltje zout nemen, ik heb een 2014 gehad en vond die fijner rijden wegens lichter vliegwiel dan mn huidige 2018, die heeft op 70000km nooit een klap verkeerd gegeven, enkel de schakelaars op het stuur werden onder garantie vervangen, akkoord, er zat een vervelend getik in de motor, die volgens bmw de decompressie klep was, enkel te horen warmgedraaid en bij stationair draaien, oordopjes inhouden tot het contact werd afgezet bood daar de oplossing, enkel maar vervangen wegens ongeval en total loss, wss reed ik er anders nog mee

11. The Following User Says Thank You to zwieper For This Useful Post:

bjoxxx (07-02-2019)

Registratie
    Nov 2007
    Thanks
    1
    Ik ga zaterdag een testrit doen met een GS en een RS ja, maar niet de specifieke moto's die ik zou kopen, wel zelfde model.
    Hopelijk brengt dat al wat meer duidelijkheid.
    enige correcte manier om te vergelijken. heb ondertussen 60000km gedaan met de RS, is tot hiertoe een trouwe en prettige reisgezel geweest, zonder problemen. Over de GS kan ik niets zeggen, nooit mee gereden (beentjes zijn te kort)

gr. sokkernoot

13. The Following User Says Thank You to sokkernoot For This Useful Post:

lukkep (08-02-2019)

Registratie
    May 2012
    Thanks
    45
    Ik heb een GS van 2014 (ik heb bewust niet het eerste modeljaar gekocht) en ben er tevreden over.

Ik heb nu ongeveer 30.000 km afgelegd, en heb op een lekkende voorvork na geen problemen gehad. Op het moment dat de voorvork begon te lekken was de motor al een half jaar buiten garantie. BMW heeft vrijwillig de kost van een nieuwe voorvork op zich genomen, ik heb enkel de werkuren moeten betalen.

Het enige minpunt is de naar mijn mening stroeve versnellingsbak tussen eerste, tweede en derde versnelling. Naar verluidt is dit bij latere modeljaren beter, heb dit nog niet zelf getest.

Als je de laatste luchtgekoelde GS overweegt, kan je best met een motor van dezelfde generatie gaan testrijden. Naar verluidt is het verschil tussen de laatste luchtgekoelde en de eerste watergekoelde substantieel. Ik kan enkel vergelijken met een R1150GS en dat is (zoals te verwachten valt) een groot verschil

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    156
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Comfortabel (rechtop, stuur dichtbij & breed, benen in comfortabele hoek) en vlot
    Dat biedt de RS ook allemaal hoor. Is nu niet dat je daar plat op de tank ligt. Verre van.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten