Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 18

Onderwerp: gsxr 600 k6

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    0

gsxr 600 k6

Hallo!
    vandaag reed ik naar het werk toen plots men koplamp begon te flikkeren, display ging ook van donkerder naar helder.. ik legde hem af, en wou niet meer starten, alle lampjes flikkerden en knetterden.. ik kon hem wel in gang lopen, maar na een minuutje sputteren en doen (precies of hij krijgt geen naft) viel hij weer af.. nu heb ik wel gisteren mijn banden wat opgepompt, maar mss beetje té hard.. (2.6 vooraan en 2.8 achteraan) mss dat er daardoor iets is beschadigd.. want rijd wel zeer hard nu.. of kan dit niet?

alvast bedankt!

Registratie
    Dec 2011
    Thanks
    182
    Lijken me nog redelijk normale bandenspanning, zou sterk zijn mocht het hier mee te maken hebben.
    Maar dat flikkerend display heb ik wel al is 2x meegemaakt op een VFR800 en toen was het de volledige kabelboom vervangen.
    Kostelijk.

Registratie
    Oct 2018
    Thanks
    20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gilles90 Bekijk Berichten
    Hallo!
    vandaag reed ik naar het werk toen plots men koplamp begon te flikkeren, display ging ook van donkerder naar helder.. ik legde hem af, en wou niet meer starten, alle lampjes flikkerden en knetterden.. ik kon hem wel in gang lopen, maar na een minuutje sputteren en doen (precies of hij krijgt geen naft) viel hij weer af.. nu heb ik wel gisteren mijn banden wat opgepompt, maar mss beetje té hard.. (2.6 vooraan en 2.8 achteraan) mss dat er daardoor iets is beschadigd.. want rijd wel zeer hard nu.. of kan dit niet?

alvast bedankt!
    @gilles90

Als ik het zo lees verwacht ik eigenlijk kapotte accu / alternator , gelijkrichter.... , er is in ieder geval een reden dat de stroom weg gevallen is, het knetterende geluid is vrij normaal bij het proberen te starten met een te lage boordspanning.... daardoor dat na het aanlopen, hij na korte tijd ook stil valt omdat ook de brandstofinjectie niet kan werken zonder stroom.

Dus even de batterijspanning meten met een multimeter, deze moet onbelast minimum 12.3V hebben.
    Beste dat je de batterij eerst probeert bij te laden, indien de spanning terug op een normaal niveau komt. (tss 12.3 en 14V) zal de batterij nog ok zijn, dan zal de motor ook starten. Indien de batterijspanning laag blijft, of zelfs niet wilt laden met een smartlader,is de kans heel groot dat de accu stuk is.

Indien echter de batterijspanning tijdens het starten ook zakt tot onder 9v, mag je zeker zijn dat de batterij mag vervangen worden.
    Wel even meegeven dat je hiermee misschien niet het onderliggende probleem hebt opgelost.
    Daarom onderstaande metingen ook uitvoeren met de batterij.

Verder kan je dan als de motor gestart is, terug de accuspanning meten en deze zou bij een draaiende motor richting 13.5-14.1V moeten gaan, als deze niet stijgt tot deze waardes, zal je zien dat de batterijspanning gestaag begint te dalen. Dit wil zeggen dat de motor de accu gewoon leeg trekt, tot deze niet genoeg meer kan geven... Best direct stoppen, want je sloopt de accu hiermee. (ook de nieuwe, als je niet tijdig stopt)

Dan mag je er zeker van gaan dat je in het gedeelte alternator - gelijkrichter mag gaan zoeken!
    Denk dat je dan best een werkplaats opzoekt, zij kunnen uitmeten in welk onderdeel het probleem zicht juist voordoet.
    Het kan zowel in de wikkelingen van de alternator ( bvb doorgebrand) liggen, als in de gelijkrichter ( deze zet de wisselspanning van de alternator om in een bruikbare gelijkspanning dmv diodes).

Als je bvb ook de motor zou gestart hebben met een booster (niet aan te raden!) of met startkabels en je meet dan bij de draaiende motor de spanning en deze zit wel tussen 13.5 en 14.1v, dan kan je ook zeker van uitgaan dat de alternator en gelijkrichter oké zijn en het alleen aan een defecte accu zal liggen!

Maar aangezien dat je tijdens het rijden stil viel, kan het bijna niet anders als aan de alternator en gelijkrichter liggen, want zelfs bij een defecte accu gaat deze bij een draaiende motor voldoende boordspanning blijven leveren om de motor draaiende te houden an alle elektronica van stroom te voorzien.

1) Waarschijnlijk alternator of gelijkrichter stuk
    2) kans op defecte accu ook door de accu leeg te trekken
    3) Volg eerst bovenstaande procedure om het defect op te sporen!

Hopelijk heb je hier iets aan... dit is ongeveer een standaardprocedure om te starten met de correcte diagnose.

Mvg,

Gerrit
    ***Street Triple 765 R ('18) RIP***

***Speed Triple 1050 RS ('19)***

Registratie
    Nov 2017
    Thanks
    107
    kijk ook de staat van je batterij na, als je batterij niet wordt opgeladen door probleem spanningsregelaar of alternator dan heb je ongeveer wat jij beschrijft.

staat van batterij nakijken/batterij opladen --> start hij terug en je kan een 10 a 20 minuten rijden en dan gebeurt het weer dan is het de spanningsregelaar of alternator.

SUC6

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    86
    Persoonlijk zou ik de staat van een batterij testen met een multimeter....
    en dan onderstaande allemaal checken:

It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    0
    bedankt voor de reacties! ga de batterij eens checken, maar vind het raar dat hij weer uitvalt eens hij gestart is.. ligt dan toch niet echt aan de batterij of wel..?

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    86
    als uw batterij niet kan bijladen, dan zal hij gewoon weer uitvallen naar mijn persoonlijke mening.
    ps toch deze zijne motor ni gekocht, was ook ne K6: https://www.2fast4u.be/archive/index.php/t-28427.html
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Aug 2014
    Thanks
    9
    Zoals je het beschrijft, lijkt het sterk op een probleempje dat ik voor heb gehad.

Bij mij zat er een slecht contact/breuk in de massa-kabel.

Er is toen een kabel parallel gelegd. Gefixt en nooit meer problemen gehad.

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    189
    Mogelijk zitten de kabels aan je batterij los,of een andere grote aansluiting aan bvb. hoofdzekering.
    Maar een interne kortsluiting in een batterij kan ook alle stroom van je alternator wegtrekken,en je hebt stroom nodig om te kunnen rijden.
    BOCHTENPIKKERS.BE

Registratie
    Apr 2013
    Thanks
    6
    Deze reeks gsx-r's (k6-k7 zowel 600 als 750) hebben vaak last van spanningsregelaars (gelijkrichter) die de geest geven...
    Vanwege de locatie achter de radiator, overhitten deze dingen regelmatig met de beschreven symptomen als resultaat. Meten is weten!

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten