Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Anti-seize

Registratie
    May 2012
    Thanks
    45

Anti-seize

Hallo,

Mijn lesgever motormechaniek gebruikt vaak anti-seize (bijv. Never-Seez) bij montage om te verhinderen dat bouten na verloop van tijd corroderen, vastlopen etc.
    Ik overweeg om dat ook te gebruiken, maar vind het vreemd dat dit niet uitdrukkelijk wordt voorgeschreven door de fabrikanten zelf. Als er geen nadelen aan verbonden zijn, zie ik niet in waarom je het niet systematisch zou gebruiken?
    Als ik mij niet vergis raden de fabrikanten het in bepaalde gevallen wel uitdrukkelijk af (bijv. voor de bouten van het achterwiel van de BMW GS, RT etc.). Ik heb ook wel eens gelezen dat de aanhaalmomenten die de fabrikanten opgeven 'droog' zijn (dus zonder anti-seize, borgingsmiddel etc.) en dat je bij een 'natte' verbinding de opgegeven waardes moet verminderen.
    Door alle tegenstrijdige informatie is het moeilijk door het bos de bomen nog te zien

Hebben jullie hier ervaring mee? Alle info is welkom

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3036
    Kawasaki geeft in de service manual (vd z1000sx alvast) aan hoeveel nm per bout en welk vet of welke locktite (rood of blauw).

Misschien vind je die info ook op jouw service manual.

Bij de mijne staat het enkel in het overzicht vd NMs van alle bouten.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

3. The Following User Says Thank You to E.M. For This Useful Post:

mindgame (27-02-2019)

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    159
    BMW geeft ook het aanhaalmoment per bout.
    zelf gebruik ik reeds veel jaren loctite blauw.
    bouten die er meermaals uitgaan zoals de remmen en assen van de wielen gebruik ik kopervet op het draadgedeelte
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

5. The Following User Says Thank You to Chr-Re-ie For This Useful Post:

mindgame (27-02-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3036
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
    BMW geeft ook het aanhaalmoment per bout.
    zelf gebruik ik reeds veel jaren loctite blauw.
    bouten die er meermaals uitgaan zoals de remmen en assen van de wielen gebruik ik kopervet op het draadgedeelte
    Ik gebruik enkel kopervet waar er hitte is. En als het extreme hitte is ceramish vet. Ik denk zelf dat je moet oppassen met kopervet als er aluminium is. Voor de rest gebruik ik gewoon vet of loctite blauw. Rood enkel voor handvat bout en dergelijke.

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    0

Overkill.

Ja wij gebruiken ook,Anti-Seez,wel in een staalgieterij bij monteren van onderdelen en bouten,we spreken dan wel van moermaat 60 of meer en een aandraaimoment van 800 newton of meer,gebruikstemperatuur ongeveer 1300 gr.
    Ik denk een beetje kopervet is meer dan voldoende.

8. The Following User Says Thank You to G.P. For This Useful Post:

mindgame (27-02-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3036
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.P. Bekijk Berichten
    Ja wij gebruiken ook,Anti-Seez,wel in een staalgieterij bij monteren van onderdelen en bouten,we spreken dan wel van moermaat 60 of meer en een aandraaimoment van 800 newton of meer,gebruikstemperatuur ongeveer 1300 gr.
    Ik denk een beetje kopervet is meer dan voldoende.
    kan mis zitten, maar lag het max temperatuur punt van kopervet niet onder de 1300°C ?

Braaaaaaaap braaaaaaap

.

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    159
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    kan mis zitten, maar lag het max temperatuur punt van kopervet niet onder de 1300°C ?
    ik gebruik het anders ook al jaren hoor, destijds in de racerij reeds, nooit problemen mee gehad..
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    189
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Volgens mij bedoelt G.P. dat kopervet meer dan voldoende is aan uw moto,niets haalt daar temperaturen over de 1300°.
    Ik gebruik ook al jaren alleen kopervet aan bvb. borgpennen van de remklauw,en uitlaatbouten aan de cilinderkop.
    Aan wielassen en andere bouten gewoon vet.
    BOCHTENPIKKERS.BE

12. The Following User Says Thank You to Lucasfalt For This Useful Post:

mindgame (27-02-2019)

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    alleen iets gebruiken op bouten/moeren die kunnen vast bakken (zoals uitlaat) of assen/bouten/moeren die voor lang vast blijven (as achterbrug, linksysteem, ...).

een "isolator" tussen alu en ijzeren bouten kan ook geen kwaad (remklauwen bv, in een blok doe ik niks). verder niks, alles droog, en al zeker geen loctite (tenzij voor specifieke gevalen).

14. The Following User Says Thank You to janbros For This Useful Post:

mindgame (27-02-2019)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten