Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Tips bij motorrijlessen

Registratie
    Feb 2019
    Thanks
    0

Tips bij motorrijlessen

Dag iedereen

Ik volg op dit moment motorrijlessen. Het rijden op de baan gaat prima, mijn slalommen, achtjes en traag rijden ook... De noodstop en het ontwijken lukt langs geen kanten.

Ik heb twee maanden geleden een zwaar auto-ongeval gehad na slippen op een ijsplek en heb schrik om opnieuw iets tegen te komen, waardoor ik 1) te weinig gas geef en 2) al aan het vertragen ben nog voor ik door de meter rijd. Gevolg: ik ga er maar aan 44 per uur doorheen. Het ontbreekt dat beetje lef om gewoon mijn gas meer open te draaien omdat ik keer op keer het ongeval weer als een film zie passeren.

De rijschool zegt dat ik zelf de knop moet omdraaien, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand tips?

Bedankt :-)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    486
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jakob Bekijk Berichten
    De rijschool zegt dat ik zelf de knop moet omdraaien, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand tips?

Ik vrees ervoor dat je idd zelf iets moet doen aan die snelheid, uw instructeur kan geen gas geven in uw plaats.

Hoe lang ben je al aan het oefenen op dat remmen en uitwijken? Was de uitleg hoe je dit moet aanpakken voldoende en heb je kunnen opbouwen naar eigen gevoel of moest je van begin af aan al richting die 50km/h?

Het belangrijkste is dat je zelf stapje voor stapje die snelheid omhoog moet zien te krijgen, je gaat op je examen die snelheden uiteindelijk toch moeten gaan halen..

Als het allemaal te rap is gegaan zou ik terug beginnen opbouwen vanuit een snelheid die jou niet gevaarlijk lijkt, en dan stillekes aan versnellen.

Vooral NIET op die teller kijken, maar gewoon op gevoel uit de bocht komen en gas geven zo lang het comfortabel voelt. Uiteindelijk komt die snelheid wel..

Wil het niet echt lukken, probeer dan eens op snelheid stevig te remmen op een andere plaats dan de oefening. Zonder dat je je kan fixeren op dat snelheidstoestel en kegelkes….
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

3. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

keke1983 (05-03-2019)

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    224

Lijken mij zeer goede tips! Probeer het eens en dan zal het wel lukken. Succes!
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Sep 2017
    Thanks
    440
    Ik vond deze oefeningen in het begin ook het meest "intimideren". Zoals eerder gezegd heb ik die snelheid ook telkens lichtjes opgebouwd. In t begin zal het aan een 30km/h zijn geweest gewoon om het gevoel van het uitwijken beet te krijgen. Ik zou ook proberen een noodstop te oefenen buiten die kegeltjes. Dat geeft een groter ruimtegevoel. Wij mochten ook niet naar de teller kijken maar gewoon afgaan op het geluid van de motor. Kijktechniek is nu eenmaal belangrijk tijdens het uitwijken dus die teller is eigenlijk maar bijzaak. Oefenen dus en uiteindelijk lukt dat wel vanzelf. Tijdens het examen dacht daar eigenlijk niet meer bij na.

Veel succes in ieder geval, alles komt in orde.
    “Be yourself; everyone else is already taken.”

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3059
    Voor zowat alles wat te maken heeft met het uitvoeren van die proeven komt het neer op een aantal belangrijke punten.

1. Veel oefenen
    2. Nog meer oefenen
    3. Als je dat gedaan hebt, oefen dan nog een beetje.
    4. Regelmatig blijven oefenen.

Yep, ik weet het, ik val in herhaling. En ja, ik heb niks geschreven over "de knop omdraaien" want dat gaat helemaal niet zo makkelijk na zo'n slechte ervaring in het verleden.
    Maar.................wanneer je iets vaak doet, veel doet, regelmatig doet,.............dan komt er een zekere gewenning en dan komt die omschakeling er vanzelf.

Dus, ik herhaal: oefenen

Succes ermee
    In de garage: TRIUMPH Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    486
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    Voor zowat alles wat te maken heeft met het uitvoeren van die proeven komt het neer op een aantal belangrijke punten.

1. Veel oefenen
    2. Nog meer oefenen
    3. Als je dat gedaan hebt, oefen dan nog een beetje.
    4. Regelmatig blijven oefenen.

Dus, ik herhaal: oefenen
    Klopt volledig, en zeker als Jacob al beschikt over een eigen motor en de mogelijkheid heeft om ergens op een plein te gaan oefenen...

Is dat niet het geval... dan wordt het "duurbetaalde oefentijd" vrees ik. Niet dat dit een probleem zou zijn voor de rijschool, maar niet interessant voor Jacob zelf.
    Tijdens het min. aantal uren in de rijschool (9-12) zou er eigenlijk ook nog eens de helft op de openbare weg besteed moeten worden.

Het is volgens mij zoeken naar de juiste balans, oefenen maar toch ook een beetje grenzen verleggen met wat vertrouwen in de juiste aanpak van de instructeur.

Pas wanneer het echt niet wil lukken bij de rijschool, dan zou ik durven aanraden om een (heel) goedkope motor aan te schaffen, en te gaan oefenen, oefenen en nog eens oefenen op een privé parking. Net zo lang tot het wil lukken.
    Laatst gewijzigd door adventurer; 10-03-2019 om 10:57.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Feb 2019
    Thanks
    0
    Dag iedereen, even een update. Mede dankzij jullie berichten heb ik dan toch de klik gemaakt om gewoon die gashendel wat sneller en meer open te draaien. Met succes.

Een dikke week geleden zonder opmerkingen geslaagd tijdens mijn beide examens Nu kan de echte leerschool beginnen!

9. The Following 8 Users Say Thank You to Jakob For This Useful Post:

adventurer (08-04-2019),coohhooc (08-04-2019),Cowboy (08-04-2019),jimmeh (13-04-2019),keke1983 (08-04-2019),M&M (08-04-2019),Tam-Ara (08-04-2019),V GS (08-04-2019)

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3632
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jakob Bekijk Berichten
    Dag iedereen, even een update. Mede dankzij jullie berichten heb ik dan toch de klik gemaakt om gewoon die gashendel wat sneller en meer open te draaien. Met succes.

Een dikke week geleden zonder opmerkingen geslaagd tijdens mijn beide examens Nu kan de echte leerschool beginnen!
    P R O F I C I A T !

Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

.

Registratie
    Mar 2016
    Thanks
    252
    Heel erg proficiat!!!

Ik ben tijdens die oefening eens heel erg tegen de grond gegaan, dus bij mij zat er toen ook de schrik goed in. De instructeur heeft me dan tijd gegeven om steeds iets meer snelheid op te bouwen tot ik weer met zelfvertrouwen aan de nodige limiet zat.

Blijf ook oefenen nu je je rijbewijs hebt
    Vele veilige en leuke kilometers toegewenst!!
    Better to regret something you've done, than something you didn't do

VFR800 | Kawa ER6F

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten