Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 18

Onderwerp: Kosten inbrengen belastingen

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    0

Kosten inbrengen belastingen

Hallo iedereen! Vraagje: ik heb net een nieuwe Kawa versys 650 gekocht. Daarbij ook wat nieuwe kledij en helm. Het is de bedoeling om alle dagen met de motor naar het werk te rijden. Het is wel maar 6 km enkele rit. Nu is mijn vraag welke kosten ik kan inbrengen in mijn belastingen? Ik heb al verschillende antwoorden gehoord, maar zou nu eens graag willen weten hoe de vork in de steel zit. Alvast bedankt! Michi.

Registratie
    Jun 2005
    Thanks
    6
    Ik volg.
    Mij staat dit ook te wachten, maar ik ken er gene bal van.

Kunnen we misschien ergens een gezamenlijke bijeenkomst / activiteit houden waar we geholpen worden bij het invullen van de belastingbrief wat betreft de motor?
    Hier allerlei goede raad posten is mooi of doorverwijzen naar sites is fijn, maar juist invullen is iets anders als je niet thuis bent in dit soort materie.

Hier is wel een forumonderdeel waar veel info staat maar voor mij nog niet genoeg om zelf aan de slag te gaan.
    https://www.2fast4u.be/threads/8834-...gaftrek/page35

@Michi, welkom hier, succes met de Versys, hier staat er ook eentje
    HOnda DOminator (2003 eerste motor)
    Kawasaki Versys 650, 2008
    Zero DS ZF 13.0, 2018(elektrisch)

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3005
    Die gezamelijke bijeenkomsten zijn al eens voorgesteld en zelfs al georganiseerd geweest door het forum.
    Toen was er (vond ik) al bij al weinig respons terwijl er met grote kennis van zake gesproken werd vond ik.
    Het probleem is en blijft dat elk geval UNIEK is.
    De ene gaat 100km per dag rijden, de andere 10km per dag.
    De ene gaat er exclusief mee woon-werk rijden, de andere ook nog toerriteen en reizen maken naar de Balkan.
    Er is dus niet "één manier van invullen" maar allemaal verschillende manieren.
    De algemene zaken blijven wel dezelfde maar die kan je hier op het forum al massaal lezen en ook elders online zijn de basisprincipes terug te vinden.
    Ik heb het stilaan opgegeven om mijn adviezen door te geven via een forum aangezien iedereen ze toch op de verkeerde manier leest of interpreteerd
    Bike history: GSX-F 750, RF-900, R1, V-Max, CBR 1100xx, ZZR 1400, Tiger Explorer, SMT, Tiger 800XCx.
    Present
    : Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120

Cowboy is my middle name.........
    Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Jun 2005
    Thanks
    6
    Inderdaad, dat maakt het zo moeilijk, elk geval is anders. Hier lees je dit en daar weer iets anders. Daarom dat ik (en wellicht ook anderen) het fijn zouden vinden dat we bij iemand terecht zouden kunnen die ons persoonlijk zou kunnen verder helpen. Je kan op de belastingdiensten zelf misschien ook terecht, maar toch liever een collega motorrijder die de knepen van het belastingvak wat onder de knie heeft.
    HOnda DOminator (2003 eerste motor)
    Kawasaki Versys 650, 2008
    Zero DS ZF 13.0, 2018(elektrisch)

Registratie
    Feb 2019
    Thanks
    1
    Zit hla niet op dit forum?
    Die gaf op het forum waar ik voorheen actief (nou ja) was altijd duidelijke info.
    Hij heeft een website. Ik weet echter niet hoe up to date die is.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3005
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lukas Bekijk Berichten
    Zit hla niet op dit forum?
    Het is hla die de vorige sessie die door het forum werd georganiseerd in goede banen heeft geleid en van tekst en uitleg voorzien heeft.
    Hij rijdt om medische redenen wel niet meer met de motor maar kent natuurlijk nog wel de kneepjes van het vak.
    Bike history: GSX-F 750, RF-900, R1, V-Max, CBR 1100xx, ZZR 1400, Tiger Explorer, SMT, Tiger 800XCx.
    Present
    : Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120

Cowboy is my middle name.........
    Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Nov 2017
    Thanks
    15
    Ik wil hier geen reclame maken voor een motodealer maar hier vind ik het perfect en simpel uitgelegd https://www.motocare.be/Services en klik op belasting special .
    2015 Kawasaki Zx10R in't groen met wit en een spikkeltje rood & geel met ne grote idioot er boven op.

Registratie
    Jul 2013
    Thanks
    331
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michi Bekijk Berichten
    Hallo iedereen! Vraagje: ik heb net een nieuwe Kawa versys 650 gekocht. Daarbij ook wat nieuwe kledij en helm. Het is de bedoeling om alle dagen met de motor naar het werk te rijden. Het is wel maar 6 km enkele rit. Nu is mijn vraag welke kosten ik kan inbrengen in mijn belastingen? Ik heb al verschillende antwoorden gehoord, maar zou nu eens graag willen weten hoe de vork in de steel zit. Alvast bedankt! Michi.
    Heel eenvoudig: je kan álle motorgerelateerde kosten inbrengen!

De vraag is alleen aan welk percentage...
    (verhouding beroepsgebruik tov totaal kms)

6km enkel, 2x/dag à gemiddeld 200 werkdagen/jaar = 2400km.
    Maw als je uitsluitend woon-/werkverkeer doet kan dit strikt gezien perfect (gesteld dat je boven je forfait kan uitkomen --> zie je vorige belastingsbrief).
    Wanneer je ook regelmatig eens recreatief gaat rijden, zal die verhouding echter al snel de dieperik induiken en de mate van haalbaarheid eveneens.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    465
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michi Bekijk Berichten
    Het is de bedoeling om alle dagen met de motor naar het werk te rijden. Het is wel maar 6 km enkele rit. .

6km? Zou je niet met de fiets naar het werk gaan? Volgens mij heeft uwe Versys da niet eens graag om telkens na 6km stilgelegd te worden.

Afschrijven kan, maar zie hierboven... zelfs met 200 werkdagen op een jaar kom je amper aan 2400km...
    Ga je in je privé ook nog rijden, dan vrees ik dat je niet boven je forfait gaat uitkomen.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    56
    ok, een meer specifief vraagske voor de kenners :

stel, ik koop een nieuw pak, mijn vorig is afgeschreven op 3 jaar, en ik koop mij een nieuw.

Na enkele maanden besef ik dat dat pak toch niet zo denderend is als ik had gehoopt, en ik koop een ander. Ik blijf beide gebruiken.

Kan ik die beide dan inbrengen? Elk voor 50% (van het percentage dat ik gebruik, zijnde 85%)?

En is die afschrijving dan op 6 jaar?

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten