Pagina 2 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 56

Onderwerp: Beginner bike: 4 inline vs v-twin? (naked bike)

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    8
    Hartelijk dank allemaal voor de tips die jullie meegeven. Mijn rijbewijslessen moeten nog beginnen, dus testritten zit er (op dit moment) inderdaad nog niet in.

Wel zal ik dit gaan proberen eenmaal ik mijn rijbewijs heb. Hoe zien jullie dat dan in zijn werk gaan? Ik kan toch moeilijk een motorwinkel binnenstappen en een testritje vragen als ik 100% zeker geen motor zal kopen daar aangezien mijn budget wat krapper is?

Een kennis van mij heeft een ER6N van 2008 dus die kan ik wel eens testrijden.
    Ik kreeg tevens ook al enkele keren de opmerking dat ik mij niet zo veel moest aantrekken van al die theorie er rond. "Helaas" zit dat in mij en ben ik er ook graag mee bezig. Ik ben dus misschien wat gebiased aangezien mijn hoofd op dit moment zegt: 2-cil is iets agressiever in lage toeren en als beginnende rijder kan dat misschien voor slechte situaties zorgen als de throttle control nog niet optimaal is.

Dat laatste is vooral waar ik mee bezig ben/was: ik wil het zo veilig mogelijk houden zodat foutjes van mezelf toch enigzins opgevangen kunnen worden door de motor (waarin een 4 inlijn blijkbaar iets vergevingsgezinder is dan een V-twin).
    Nu, ik heb nog even tijd, maar het ziet er naar uit dat een 4 inlijn de keuze zal worden.

Welke 4 inlijn modellen kennen jullie nog die ik zeker eens moet bekijken (buiten degene die hier al genoemd werden).

Nogmaals bedankt voor de reacties & geniet van het mooie bikerweer!!

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten

Als je het veilig wilt spelen zou ik sowieso voor ABS gaan, en Traction Control kan ook geen kwaad, al vind ik het een pak minder belangrijk dan ABS.
    ABS zorgt ervoor dat het voorwiel (?) niet kan blokkeren maar in stukjes blokkeert en weer even loslaat en traction control verhindert het doorslippen van het achterwiel (?).

Zie ik dit correct?

Registratie
    Jun 2007
    Thanks
    0
    Natuurlijk kan je wel verschillende motorzaken binnenstappen om testritten te maken.
    Zo heb ik vorig jaar een nieuwe motor gekocht. Vooraf verschillende motorzaken binnengestapt en verschillende motoren getest. En zelfs nogeens teruggereden om toch nogeens een ritje te maken. Dan onderhandelen over de prijs en naservice etc.
    Je kan ook de 2dehandsmarkt aanspreken. Er staat vanalles te koop.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3177
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BramV Bekijk Berichten
    Ik ben dus misschien wat gebiased aangezien mijn hoofd op dit moment zegt: 2-cil is iets agressiever in lage toeren en als beginnende rijder kan dat misschien voor slechte situaties zorgen als de throttle control nog niet optimaal is.....................
    Dat laatste is vooral waar ik mee bezig ben/was: ik wil het zo veilig mogelijk houden zodat foutjes van mezelf toch enigzins opgevangen kunnen worden door de motor (waarin een 4 inlijn blijkbaar iets vergevingsgezinder is dan een V-twin).
    Nu, ik heb nog even tijd, maar het ziet er naar uit dat een 4 inlijn de keuze zal worden.
    Al eens gekeken hoeveel rijscholen er gebruik maken van motoren met tweecilinders
    Uiteraard klopt jouw redenering qua bruut-zacht verhouding tot op bepaalde hoogten, maar dat je met een tweecilinder sneller in de fout zou gaan dan met een viercilinder of omgekeerd ligt toch alleen maar aan jouw rechterpols hoor
    Een hele hoop (zogenaamde) opstapmoto's (beginnersmoto's what's in a name ) hebben een tweecilinder dus zo ongelofelijk gevaarlijk is het heus allemaal niet .
    De verschillen zijn trouwens niet alleen twee of vier cilinders. Bij tweecilinders is er serieus verschil tussen een staande twin, V-Twin, boxermotor etc....
    Toen Cowgirl een aantal jaren geleden haar CBR 600 (viercilinder dus) had viel dit bij het oefenen voor de kleine, trage manoeuvres serieus tegen . Enerzijds omwille van de vrij beperkte draaicirkel, maar toch ook vooral omdat je die motor vrij hoog in toeren moest houden om hem niet te laten stilvallen terwijl je onder hellingshoek korte bochtjes aan het nemen bent . Daar zal je met een tweecilinder een pak minder last van hebben .
    Maar,.............. zoals hier reeds eerder aangehaald, kan je beter iets leuks en betaalbaar kopen dat je zelf mooi vindt en kijken of dit een jaar later nog steeds bevalt en anders uitkijken naar een opvolger

ABS zorgt ervoor dat het voorwiel (?) niet kan blokkeren maar in stukjes blokkeert en weer even loslaat en traction control verhindert het doorslippen van het achterwiel (?).

Zie ik dit correct?
    Dat klopt ja
    Al vermoed ik dat je voor traction control met jouw budget al even zou moeten zoeken. Dat wordt nog niet zo lang gebruikt en toen ze er mee begonnen zijn was het ook zelden op de instapmodellen.
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    256
    Abs is eigenlijk wel een must zoals E.m. al aangaf. Aantal cilinders maakt veel minder uit. Abs zou mij al twee keer gered hebben, moest ik het hebben.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3402

Zie ik dit correct?
    Klopt.

In principe kan je gewoon je voorrem kompleet dichtslagen zonder gevolgen bij een noodstop.
    De meeste beginners (ik toch) hebben schrik om hard te remmen, zeker als ze al eens een voorwielslipke gehad hebben.
    Als beginner is het ook een leerproces welke stukken vd baan wanneer glad zijn.

Uw achterwiel dat wat uitbreekt is schrikken, maar de consequenties zijn vaak minder groot.
    Voorwiel weg = op uw doos in de meeste gevallen.
    Achterwiel slip ... al te vaak gebeurd, een goede band communiceerd dat voldoende zodat je je gas lichtjes kan lossen.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Wel zal ik dit gaan proberen eenmaal ik mijn rijbewijs heb. Hoe zien jullie dat dan in zijn werk gaan? Ik kan toch moeilijk een motorwinkel binnenstappen en een testritje vragen als ik 100% zeker geen motor zal kopen daar aangezien mijn budget wat krapper is?

De meeste motorzaken hebben wel een aantal "testmotoren" ter beschikking. Het is niet zo dat ze je met een nieuwe motor uit de winkel op pad gaan sturen. Ik ga jaarlijks wel enkele modellen testrijden, zelfs zonder aankoopoverweging...

Niet elk type zal beschikbaar zijn, maar meestal de best verkopende modellen zijn wel te testen. En als je een type wil testen dat ze niet ter beschikking hebben zal er altijd wel een mogelijkheid gevonden worden.

Bij BMW bv kan je in Antwerpen terecht in hun testcentrum, daar is elk model te rijden. Wel eerst bij de dealer passeren om een afspraak te maken.

Hou er wel rekening mee dat je (zo goed als altijd) een contractje moet tekenen en let dan goed op het "eigen risico" moest er iets fout gaan. Ik heb vorig jaar een HD van bijna 30000€ testgereden en ik geloof niet dat die omnium verzekerd was. Iets om rekening mee te houden.
    Ook kan het zijn dat je met een rbw jonger dan x-aantal jaar geen testmotor mee zal krijgen.

Maar uiteindelijk, niet teveel nadenken en de motor kopen die je graag ziet. Of dat nu een 2- of 4-cyl is...
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Feb 2011
    Thanks
    8
    Ik zou het al eens tijdens de rijlessen vragen. Meestal is de les met 1 model, maar hebben ze soms nog wel een paar andere staan. Dan kan je al eens vergelijken.

En als je een vier cilinder wil dan kan ik je idd een suzuki bandit aanraden. Dit was ook mijn eerste motor en dit is de enige motor die ik nog altijd mis. Redelijk goedkoop en heel makkelijk om te modden. En die zijn oerdegelijk.

Veel succes al met de lessen.

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    8
    Nogmaals dank voor de tips!

Ik probeer (na het behalen van mijn rijbewijs) een wat testritten te maken in de mate van het mogelijke.
    Ook eens in de rijschool vragen of ze eventueel verschillende modellen staan hebben.

Als het moment daar eenmaal is, hou ik jullie op de hoogte

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten