Pagina 1 van 6 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 56

Onderwerp: Beginner bike: 4 inline vs v-twin? (naked bike)

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    8

Beginner bike: 4 inline vs v-twin? (naked bike)

Hey alemaal,

Ik ben een beginnende rijder en ben op zoek naar mijn eerste eigen motor. Ik heb al veel informatie opgezocht maar vind soms wat tegenstrijdige dingen terug.

Wat wil ik?
    Een naked bike, deze vind ik qua looks zeer mooi en na inlezen lijkt dit een geschikte keuze om te leren rijden. Geen supersport, aangezien dat mij minder aantrekt.

Wat is nu het probleem?
    Ik zit wat vast tussen mijn keuze van een 2-cilinder vs een 4 cilinder inlijn. Als ik het kort kan samenvatten heb ik nu volgende informatie opgevangen: een 2 cilinder (v-twin of 2 inlijn) is agressiever. Ze hebben voor torque in lagere toeren en je voelt je dus meer als een raket op lage toeren. Eenmaal hogere toeren aangetikt zwakt de power curve af (zowel torque als vermogen). Ook is de 2cil iets minder lineair.

4 inlijn lijkt een mooie lineaire curve te hebben bij lage toeren (kan dus een foutje op lagere snelheden opvangen) maar blijft hard doortrekken tot het einde van de powercurve. Je hebt minder torque bij lagere toeren dus wordt deze voor sommigen ervaren als trage starter, snelle eindiger.

Hoe zien jullie dit?

Wat zal ik voornamelijk gaan doen hiermee:
    Mijn rijbewijs staat ingepland, maar na het behalen zal ik voornamelijk leren rijden. Ik ga blijven mijn trage manoeuvres oefenen en de snelheidslimieten ook respecteren. Ik zal vertrouwen opbouwen in mezelf en de moto tijdens bochtwerk maar dit probeer ik zo veilig mogelijk. Een cursus meepikken van ervaren riders zit hier zeker ook in. Samengevat: geen gekke dingen, een beetje rondtoeren, plezier hebben en genieten.

Ik weet van mezelf dat ik iemand ben die graag goed voorbereid is, en risico's probeer te beperken. Ik zie mezelf dus niet in de kortste tijd een race wedstrijdje houden met een bikervriend. Mijn tempo, mijn leercurve, mijn plezier.

Voorstellen van bikes?
    Als jullie aangeven dat jullie ofwel 2-cil ofwel 4-cil aanraden voor een beginner, welke zien jullie dan voor je? Mijn budget zal rond de €3000 max liggen, liefst nog wat minder om nog iets over te hebben voor kleine schadeherstellingen en het leren onderhouden van de motor.

Als ik aan een 4 inlijn denk, kijk ik naar een Yamaha FZ6-N van jaartal 2007-2008. Deze hebben meestal ABS dacht ik dus is ook handig om foutjes te vergeven.
    Een 2-cil denk ik bvb aan een Kawasaki ER6N terug rond 2007. Ook hoorde ik dat Suzuki SV650 ook goeie startersbikes zijn.

Wat is jullie mening/tips hierover?

Alvast bedankt!!

Registratie
    Nov 2017
    Thanks
    27
    Persoonlijk als je aan dat budget moet houden zou ik eerder naar een 4 cilinder gaan zekers als je rustig wilt beginnen .
    De 2 cilinders staan er een beetje bekend voor een "bokkig" karakter te hebben op lage snelheid / toeren .
    Dat is mijn mening erover , er zullen altijd mensen zijn die een 2 of 4 cilinder boven alles heilig zullen verklaren en dat de rest brol is .
    Maar beste tip rijd er is op en voel het zelf aan , iedere persoon is anders voor het karakter van moto wat hij/zij wil .
    Veel geluk met de zoektocht !
    2015 Kawasaki Zx10R in't groen met wit en een spikkeltje rood & geel met ne grote idioot er boven op.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    506
    Zowel met een 2 cyl als met een 4 cyl kan je op je gemak aan het motorrijden beginnen, trage manoeuvres oefenen en vertrouwen opbouwen.

Het zijn gewoon twee verschillende motorkarakters. Niet teveel over nadenken, en al zeker uwe kop niet breken over lineaire curves en koppel bij lage toeren. Geniet van je eerste motor zonder al die cijfertjes...

Een 4 cyl zal wat zachter draaien, maar ook wat hoogtoeriger zijn.
    Een 2 cyl is wat sterker onderin, maar is wat ruiger en doortrekken tot in de hoge toeren zal niet zo zijn als bij de 4 cyl.

Het is maar wat je wil.
    Persoonlijk ben ik meer te vinden voor een 2 cyl, al kan ik me goed inbeelden dat anderen liever met een 4 cyl rijden.

Er is ook nog een 3 cyl, moest je niet kunnen kiezen.

Qua budget lijkt me het zeker mogelijk om de modellen die je noemt te vinden.
    Vergeet ook zeker de Honda CB600(R) niet moest je een 4 cyl overwegen.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx
    A.S.Moto

4. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

keke1983 (28-03-2019)

Registratie
    Sep 2017
    Thanks
    448
    Ik weet dat het niet echt een antwoord is op je vraag, maar waarom eens niet test rijden op de gulden middenweg: een 3-cilinder. Ben zelf ook gestart of de tracer 700 (cp 2 yamaha) maar vond ik zelf na een tijdje ook wat bokkig. Heb hem vervangen door de tracer 900 (cp 3 Yamaha) en dat bevalt mij prima. Genoeg koppel in de lage toeren en toch nog een fijn vermogen in de hogere toeren. Maar dat is natuurlijk maar mijn bescheiden mening.
    “Be yourself; everyone else is already taken.”

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3687
    Mijn eerste motor was een 2-cyl, namelijk de Cagiva Raptor 650 van 2007 - zelfde blok als de SV650 maar iets anders getuned. Ik vond het een ideale beginnersmotor - en dat zullen de SV650 en de andere modellen die je in je hoofd hebt ook wel zijn.

Ik zou er ook niet teveel over nadenken en gewoon een keuze maken, er een jaartje (of twee) mee rijden (ik heb 7 jaar gereden met de Raptor) en dan wat gaan testrijden met wat andere motoren om te zien welk rijkarakter jou het beste ligt. Want dan ga je dat ook beter kunnen inschatten.

Ik reed heel graag met de 2-cyl maar ben daarna overgestapt naar een 4cyl 4-in-lijn en ik heb daar geen spijt van. Anderen zweren dan weer bij 2-cyl... het is iets persoonlijks en je kunt daar niks over zeggen tenzij je met allemaal es gereden hebt. En dat kun je nu nog niet. Dus: kies nu gewoon degene die je het mooiste vindt
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

Zondag 4 augustus 2019: 2fast4u Ardennenrit

7. The Following User Says Thank You to Tam-Ara For This Useful Post:

keke1983 (28-03-2019)

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46
    als bandit liefhebber raad ik u de bandit 650 aan zowel de olie gekoelde als de watergekoelde .met uw budget zult ge gemakkelijk toekomen . de prijzen varieren tussen de 2000 en 3000€ zoek er een met weinig km

Registratie
    Jun 2007
    Thanks
    0
    Inderdaad, proefrijden, dan weet je 't.
    Een 4 in lijn past het beste voor je denk ik. Is rustiger, ook zeker met gas lossen/dicht draaien bolt die langzaam uit wat bij een 2 niet het geval is.
    Ga eens met een Honda CB600 proefrijden.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3269
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BramV Bekijk Berichten
    Wat zal ik voornamelijk gaan doen hiermee:
    Mijn rijbewijs staat ingepland, maar na het behalen zal ik voornamelijk leren rijden. Ik ga blijven mijn trage manoeuvres oefenen en de snelheidslimieten ook respecteren. Ik zal vertrouwen opbouwen in mezelf en de moto tijdens bochtwerk maar dit probeer ik zo veilig mogelijk. Een cursus meepikken van ervaren riders zit hier zeker ook in. Samengevat: geen gekke dingen, een beetje rondtoeren, plezier hebben en genieten.
    Strak plan !

Maar ivm de snelheidslimieten best ook een plan hebben na uw 2de rijdag

Ik weet van mezelf dat ik iemand ben die graag goed voorbereid is, en risico's probeer te beperken. Ik zie mezelf dus niet in de kortste tijd een race wedstrijdje houden met een bikervriend. Mijn tempo, mijn leercurve, mijn plezier.
    Ook al geeft de forumnaam een verkeerde impressie, dit is de generale attitude op't forum, mits een paar uitzonderingen.
    Ga nooit over je eigen limiet. Op onze groepsritten wordt er steeds gewacht.

Kwa bike.
    De 1000cc 4 cylinders straatmoto's zijn meestal gedowntuned, en hebben al een pak power onderin, en minder kick bovenin dan hun race versies.
    Dit maakt het gemakkelijk kwa schakelen (je kan je permiteren 2 versnellingen fout te zitten).
    Enkel het gewicht is minder geschikt als een beginnersbike (voor de trage maneuvers dan).
    En je hebt wat meer zelfbeheersing nodig.

Als je het veilig wilt spelen zou ik sowieso voor ABS gaan, en Traction Control kan ook geen kwaad, al vind ik het een pak minder belangrijk dan ABS.

PS: hij heeft nog geen rijbewijs, testritten zijn dan bijna onmogelijk
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Zondag 4 augustus 2019: 2fast4u Ardennenrit

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    235
    In het verleden zowel met 2 (1000cc) als 4 cilinders (900 en 1200c) gereden en echt veel verschil heb ik er niet aan gemerkt. Het enige echt duidelijke verschil voor mij was dat een 2cilinder bij afremmen op de motor bij lage toeren toch iets harder remde op de motor dan een 4 cilinder. Wat je ook kiest, geen enkele motor gaat echt onnozele dingen hoor. 2, 3 of 4 cilinders gaan het niet maken of breken voor een beginnend motorrijder.
    Succes!
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4467
    Een 2-cil denk ik bvb aan een Kawasaki ER6N terug rond 2007.
    De ER6 is dan wel een tweecilinder, het is geen V-twin.
    Een staande twin is weer iets helemaal anders dan een V-Twin.
    Ideale beginnersmoto, zij het aan de softe kant. Deze wordt/werd dan ook door veel rijscholen gebruikt als lesmoto.

Ook hoorde ik dat Suzuki SV650 ook goeie startersbikes zijn.
    Topmotorfiets!
    Toegankelijk, goeie draaicirkel en stuurvaardig (veel meer dan bijvoorbeeld een Ducati Monster 600) en toch genoeg vermogen om je er ook langer dan een paar jaar mee te amuseren.
    Ik heb mijn vrouw daar op leren rijden en trok er zelf ook graag mee op uit. Toegegeven, ik ben een V-twinfanaat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Zowel met een 2 cyl als met een 4 cyl kan je op je gemak aan het motorrijden beginnen, trage manoeuvres oefenen en vertrouwen opbouwen.

Het zijn gewoon twee verschillende motorkarakters. Niet teveel over nadenken, en al zeker uwe kop niet breken over lineaire curves en koppel bij lage toeren. Geniet van je eerste motor zonder al die cijfertjes...

DAT!!
    Zoek er één die je mooi vindt en die je kan en wil betalen.
    Je zal toch pas na een tijdje weten wat je zelf écht leuk vindt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Ik zou er ook niet teveel over nadenken en gewoon een keuze maken, er een jaartje (of twee) mee rijden (ik heb 7 jaar gereden met de Raptor) en dan wat gaan testrijden met wat andere motoren om te zien welk rijkarakter jou het beste ligt. Want dan ga je dat ook beter kunnen inschatten.

Ik reed heel graag met de 2-cyl maar ben daarna overgestapt naar een 4cyl 4-in-lijn en ik heb daar geen spijt van. Anderen zweren dan weer bij 2-cyl... het is iets persoonlijks en je kunt daar niks over zeggen tenzij je met allemaal es gereden hebt. En dat kun je nu nog niet. Dus: kies nu gewoon degene die je het mooiste vindt

Dat dus weer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    PS: hij heeft nog geen rijbewijs, testritten zijn dan bijna onmogelijk
    Inderdaad, vandaar ook de twee bovenstaande quotes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Er is ook nog een 3 cyl, moest je niet kunnen kiezen.
    En dus die staande twin.
    En een eencilinder...

13. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

keke1983 (29-03-2019)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten