Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 t/m 29 van 29

Onderwerp: Nieuwe rijder, must have sleutelmateriaal?

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    8
    Super duidelijk van beiden, dikke merci!!

Registratie
    Feb 2009
    Thanks
    12
    zoals ik reeds vermelde was dit de volgende investering
    wel tis zover vandaag geleverd

Suzuki M1800R - no rules great fun

3. The Following User Says Thank You to Hunter Guy For This Useful Post:

E.M. (23-05-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    340
    Alles hangt af van hoe vaak je het gebruikt. Mijn advies als "professioneel ermee bezig" als het budget een rol speelt : bespaar niet op eindmateriaal als doppen, direct in contact met het materiaal kan goeikope rommel meer schade aanrichten dan uitgespaard (net niet juiste maten die bouten en moeren wel los krijgen maar ook vervormen), ratels mogen gerust rommel zijn, als die stuk gaan heb je alleen tijdverlies om een volgende te kopen. ( maw, als je vaak sleutelt koop je beter een goede, als het maar af en toe is is de goede en vaak dure versie de moeite niet).

Een van de belangrijkste tools voor de motor zijn een set goede momentsleutels, in drie stappen van 3 tot 150 Nm. Omdat er zoveel aluminium en andere dure en kwetsbare legeringen gebruikt worden op een motor gebruik ik ten allen tijde goede momentsleutels (op het werk is het "op gevoel" omdat budget blijkbaar geen momentsleutels toelaat, pannes door afgebroken bouten kosten ondertussen ...tig keer meer, en jij wil wél persé kunnen rijden na een werkje )
    Goed materiaal is het halve werk, duur materiaal hoeft dat niet te zijn. Kwaliteitsmerken hebben net als bij motorfietsen ook hun nadelen, een Ducati of Bmw zitten wel top in prijs, maar kwalitatief in verhouding …

Anyway, betere merken in mijn gebruik zijn : teng tools, gedore, facom , …

Chinese rommel, heb ik ook, voor die dingen die ik zelden nodig heb en waarschijnlijk niet meer dan 3 keer hoef te gebruiken in de komende jaren en die na 3 keer dan ook zeker vervang als ze goed bleken te zijn.
    S1000XR

5. The Following User Says Thank You to Antropos For This Useful Post:

coohhooc (23-05-2019)

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3915
    Ik kocht vorig jaar dit setje:
    https://www.toolnation.nl/gedore-r45...g-3300058.html

Super content van. Het enige wat ontbreekt is een dop van 34 voor het achterwiel van de S1000r dus die heb ik apart bijgekocht. Voor de rest is dat koffertje zijn geld al meer dan waard gebleken.

Daarnaast heb ik 2 momentsleutels van Wera gekocht (ik had er eentje van 20-100Nm maar aangezien het achterwiel van de CBR op 113Nm vast moet gezet worden, kocht ik er nog eentje bij van 40-200Nm), een kleinere moet ik ook nog kopen.
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

De kalender voor 2020 staat online. Blokkeer de data alvast in je agenda zodat je niks mist!

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    161
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Super content van. Het enige wat ontbreekt is een dop van 34 voor het achterwiel van de S1000r dus die heb ik apart bijgekocht. Voor de rest is dat koffertje zijn geld al meer dan waard gebleken.
    Ge mist ook nen torx 35 met verlengde steel om de remschijfbout van een R1200GS los te krijgen
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3915
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Ge mist ook nen torx 35 met verlengde steel om de remschijfbout van een R1200GS los te krijgen
    Haha ja inderdaad. En ne verlengde inbus 8 om de cartridge van mijn voorvork los te maken ook, heb ik al ondervonden .

De kalender voor 2020 staat online. Blokkeer de data alvast in je agenda zodat je niks mist!

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    82
    ...
    Daarnaast heb ik 2 momentsleutels van Wera gekocht (ik had er eentje van 20-100Nm maar aangezien het achterwiel van de CBR op 113Nm vast moet gezet worden, kocht ik er nog eentje bij van 40-200Nm), een kleinere moet ik ook nog kopen.
    Kost weliswaar de wereld niet, zo'n momentsleutel, maar als je die maar héél zelden nodig hebt, dan kun je het ook op de "manuele" manier doen met een trek-weegschaal (of hoe noem je zoiets ...) : zie

113 Nm = 11,5 kg-kracht = 11,5 kg trekkracht op een hefboom van 1 meter = 23 kg trekkracht op 50 cm...

Die manier gebruikte ik onlangs nog om mijn bougies op het goede koppel aan te spannen. Beter een momentsleutel, uiteraard, maar wie gebruikt eigenlijk een bougiesleutel mét instelbaar aanhaalmoment ? Ik héb zelfs een momentsleutel in dat bereik, maar 'k zou niet weten waar je er één haalt die kan passen op een bougiedop. Kan daar eigenlijk een "gewone" momentsleutel voor gebruikt met de juiste wisselstukken/bits/weet ik veel ?
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3915
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flupp Bekijk Berichten
    Die manier gebruikte ik onlangs nog om mijn bougies op het goede koppel aan te spannen. Beter een momentsleutel, uiteraard, maar wie gebruikt eigenlijk een bougiesleutel mét instelbaar aanhaalmoment ? Ik héb zelfs een momentsleutel in dat bereik, maar 'k zou niet weten waar je er één haalt die kan passen op een bougiedop. Kan daar eigenlijk een "gewone" momentsleutel voor gebruikt met de juiste wisselstukken/bits/weet ik veel ?
    Ik heb die onlangs toch aangehaald met een gewone momentsleutel en een lange dop

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    82
    Ik heb die onlangs toch aangehaald met een gewone momentsleutel en een lange dop
    Eens mijn ogen goéd open gedaan, en wel gevonden, zekers ?!
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten