Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 13

Onderwerp: Motor vs Motorscooter

Registratie
    Apr 2014
    Thanks
    0

Motor vs Motorscooter

Hey iedereen

Ik rij met een Tiger 800, en ik rij voornamelijk in mijn vrije tijd.
    Nu heb ik werk gevonden in Leuven, en met de wagen gaan is geen optie wegens geen parking.
    Met het openbaar vervoer lijkt mij ook niet alles wegens lang onderweg te zijn, wachten op bussen, aansluitingen, geregeld eens een staking,...

Nu vraag ik mij af of het een optie is om een motorscooter te overwegen om te gaan werken.
    Is dit gemakkelijker dan met je motor te gaan werken? Bovendien zou het ook zijn om samen met mijn vriendin achterop eens te rijden.
    Op mijn motor ziet ze dit niet zo zitten.

Dan nog de eventuele keuze voor een 125cc of meer cc?
    Merk? Sym spreekt mij wel aan, bv. Cruisesym of GTS

Tot 250cc moet je geen verkeersbelasting betalen zeker? Hoeveel bedraagt deze voor meer dan 250cc?
    Verzekering een groot verschil tussen een 125cc of zwaardere scooter?
    Onderhoudskosten van een scooter op jaarbasis?

Ik weet dat het vrij veel vragen zijn en hoop toch ook enkele serieuze antwoorden te krijgen

Alvast bedankt

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4495
    Zelf geen ervaring met scooters dus kan er weinig zinvols over zeggen behalve dit:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Svekke84 Bekijk Berichten
    Tot 250cc moet je geen verkeersbelasting betalen zeker? Hoeveel bedraagt deze voor meer dan 250cc?
    Zelfde als voor een motorfiets he, €58,08. In ieder geval in mijn ogen geen reden om onder de 205cc te blijven.

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    487
    Weet ni waarom een scooter makkelijker zou zijn dan je tiger 800? Zelfde kledijvoorschriften, hebt ook nog steeds (vermoed ik) bergruimte nodig, heeft ook onderhoud nodig,...
    Enige voordeel dat ik zie is mss de lage zit (ifv je vriendin) en evt de automatische versnellingen. Honda z'n Nc750 kan dat bv ook hebben.
    Mijn collega heeft een 125cc scooter en moet de e313 nemen om op't werk te geraken...die neemt uiteindelijk vooral de wagen

Registratie
    Apr 2014
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Senshiri Bekijk Berichten
    Weet ni waarom een scooter makkelijker zou zijn dan je tiger 800? Zelfde kledijvoorschriften, hebt ook nog steeds (vermoed ik) bergruimte nodig, heeft ook onderhoud nodig,...
    Enige voordeel dat ik zie is mss de lage zit (ifv je vriendin) en evt de automatische versnellingen. Honda z'n Nc750 kan dat bv ook hebben.
    Mijn collega heeft een 125cc scooter en moet de e313 nemen om op't werk te geraken...die neemt uiteindelijk vooral de wagen
    Snelweg moet ik al niet nemen, en als ik met mijn vriendin eens een toerke maak zal dat zeker niet via de snelweg zijn
    De lage zit is inderdaad een voordeel, dat speelt zeker mee voor mijn vriendin.
    Grootte is ongeveer hetzelfde als mijn Tiger als ik zo een 125cc zoals bv. Sym Cruisym zie rijden.
    Iemand een idee van het gewicht? Als mijn vriendin er dan ook mee zou willen rijden in de toekomst moet dat wel handbaar zijn voor haar.

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    487
    Snelweg moet ik al niet nemen, en als ik met mijn vriendin eens een toerke maak zal dat zeker niet via de snelweg zijn
    De lage zit is inderdaad een voordeel, dat speelt zeker mee voor mijn vriendin.
    Grootte is ongeveer hetzelfde als mijn Tiger als ik zo een 125cc zoals bv. Sym Cruisym zie rijden.
    Iemand een idee van het gewicht? Als mijn vriendin er dan ook mee zou willen rijden in de toekomst moet dat wel handbaar zijn voor haar.
    180kg moet lukken he (cruisym 125)

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Een motorscooter is veel comfortabeler dan een motor. Je moet immers niet schakelen en zit beter afgeschermd van de weersomstandigheden. Ik heb ervaring met Burgman 400, 650 en Vespa GTS 250. Die laatste noem ik nu wel geen motorscooter meer maar soit... ge geraakt vlot aan 140 op de autostrade... Alleen de standaard vering trekt op geen kl*. Voor een 250 betaal je geen verkeerstaks. De verzekering? Euh, afhankelijk van... kun je het koppelen aan een wagen e.d.
    Met twee op een 125? Awel, zal van uw gewicht afhankelijk zijn... . Laat het me zo zeggen : 160 kg op een Vespa komt niet goed Een 125cc met twee... Gaat die tweede dan duwen?
    Moest ik u zijn ga dan eens ergens een scooter huren voor uw vriendin. En doe dan een toerke. Misschien dat ze na die ene keer al geen goesting meer heeft. Ik spreek uit ervaring .
    Tracer GT

Registratie
    Apr 2014
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk Berichten
    Een motorscooter is veel comfortabeler dan een motor. Je moet immers niet schakelen en zit beter afgeschermd van de weersomstandigheden. Ik heb ervaring met Burgman 400, 650 en Vespa GTS 250. Die laatste noem ik nu wel geen motorscooter meer maar soit... ge geraakt vlot aan 140 op de autostrade... Alleen de standaard vering trekt op geen kl*. Voor een 250 betaal je geen verkeerstaks. De verzekering? Euh, afhankelijk van... kun je het koppelen aan een wagen e.d.
    Met twee op een 125? Awel, zal van uw gewicht afhankelijk zijn... . Laat het me zo zeggen : 160 kg op een Vespa komt niet goed Een 125cc met twee... Gaat die tweede dan duwen?
    Moest ik u zijn ga dan eens ergens een scooter huren voor uw vriendin. En doe dan een toerke. Misschien dat ze na die ene keer al geen goesting meer heeft. Ik spreek uit ervaring .
    Samen geraken we eerder aan 130kg Ze heeft onlangs met een 125cc gereden, dus dat is het probleem niet
    Ik zou liever een zwaardere hebben, maar daar mag mijn vriendin dan niet mee rijden.
    Als de kosten van een motorscooter meevallen zie ik dit wel zitten. Als deze even hoog zijn als mijn motor, dan is dit nogal kostelijk denk ik.

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    487
    Ik zou liever een zwaardere hebben, maar daar mag mijn vriendin dan niet mee rijden.
    Laat haar (of samen) een 125cc kopen en ge kunt nog altijd uwe' Tiger houden/gebruiken

Registratie
    Apr 2014
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Senshiri Bekijk Berichten
    Laat haar (of samen) een 125cc kopen en ge kunt nog altijd uwe' Tiger houden/gebruiken
    De Tiger gaat sowieso niet weg! Ik zou wel meer met de scooter rijden dan haar, en zij dan achterop. Vandaar dat ik twijfel aan iets meer cc, zoals bv. 300cc.
    Er lijken wel veel 125cc in tweedehands te vinden.
    Ik zou ook kiezen voor een tweedehandse. Want ik kom nooit boven mijn forfait uit om iets te kunnen inbrengen van kosten.

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    487
    Ik zou wel meer met de scooter rijden dan haar, en zij dan achterop. Vandaar dat ik twijfel aan iets meer cc, zoals bv. 300cc.
    Zou...meer? Je bedoelt altijd ;-) die 300 mag zij ook ni gebruiken he
    Ik zou ook iets meer richting 250/300 gaan yamaha xmax of kawa j300. Alleen zijn die 2dehands de prijs van een nieuwe 125cc (scherp afgerond)

Mah ik snap nog altijd ni dat de tiger ni geschikt is voor je werk? Of draait het eerder alleen maar om samen 'ns weg te kunnen?

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten