Pagina 2 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 119

Onderwerp: Tips voor motorreis Dolomieten

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    515
    De meesten die hier gereageerd hebben zijn gewend aan Lux/Moezelritten van 600-1000km op 1 dag.

Bergen, en dan zeker de Dolomieten, dat is nog wat anders. Wegen zijn smaller, hoogteverschillen zorgen voor lagere snelheden, kwaliteit van de wegen is vaak wat lager. Je neemt al eens vaker een foto (want vakantie).

Ben er drie keer geweest. Tussen de 6 en 8 dagen, altijd rond de 4.000km gereden waarvan minder dan 500km autobahn. Kwaaltjes heb ik ook nog geen last van gelukkig, al is dat even afkloppen natuurlijk

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    7u vertrek -> 19u binnen is 12u, 2u pauze -> 10u rijden x 50-55km/u -> 500-550km per dag.
    Bijlage 17170
    Ambitieus.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar dit gemiddelde gedurende 10 dagen aanhouden is voor mij toch teveel van het goede. Ik geniet ook graag een beetje naast de motor op vakantie.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3475
    10 dagen van 550 km = 5500 km.
    Best ook een bandenwissel overwegen. Dolomieten = ruwe asfalt die bandjes vreet.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    10 dagen van 550 km = 5500 km.
    Best ook een bandenwissel overwegen. Dolomieten = ruwe asfalt die bandjes vreet.

Ik zie een MPR4 op de foto, toch een band die wel wat kilometers moet aankunnen, allez, toch meer dan 5000-6000km.

Met een half versleten band zou ik ook niet meer vertrekken.

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    54
    Het zijn Michelin Road 5's

Ik heb al 2 nieuwe liggen en die gaan er nog op voor vertrek. Ik denk dat ik te traag rij, want de achterband heeft na dik 7000km nog 3mm en voorband 3,8. Echter ben ik maar heel geleidelijk aan de snelheid aan het opbouwen, vooral veel proberen te leren en niet boven mijn eigen kunnen te rijden. De N645 tussen Lierneux en Targnon is voor mij de vaste speeltuin om elke keer weer een beetje te groeien.

Scheelt wel in bandenslijtage dat ik al van februari terug aan het rijden ben en de eerste keren in de Ardennen/Luxemburg nog ijsplekken ben tegengekomen, waardoor echt bochtenpakken in de bossen er niet bij hoorde. Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu gaan uithouden, maar normaal moet ik 5000km op een nieuw setje dus wel kunnen halen. Daarbij heb ik een kennis die goedkoop banden wisselt, dus ik kan de oude achteraf nog terug laten leggen voor dagtripjes.

Binnenkort wil ik voor de dagtripjes ook zoveel mogelijk gebruik maken van de trailer en rijden tot in Weiswampach of Daun om van daaruit rondritten te maken. Dan zijn er plots wel heel wat vrienden die kennis willen maken met de mooie wegen en goede asfaltkwaliteit van Luxemburg.

In ieder geval, ik zal af en toe een update van de vakantie proberen te plaatsen!

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    Het zijn Michelin Road 5's

My mistake… bedoelde de 5.

Heb zelf ook de PR5Trail liggen en na 10k zien die er nog heel goed uit. Denk dat ik met dees banden richting 15k zou kunnen gaan.

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    hmm, 28 mei, dolomieten, .... tent.

hou er rekening mee dat:
    1) als het goed weer is, het wreed koud zal zijn ' s nachts, en hoe hoger en schoner uw kampeerplaats, hoe kouder.
    2) al het slecht weer is, is het ook koud, en nat.

En in 't algemeen, dat is super laag seizoen - heel veel restaurants, hotels, enz. zijn gewoon dicht. Het voordeel is dat ge de bergen bijna voor u alleen hebt.

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    48
    Even ook mijn twee centen toevoegen.

- tent afbreken/opzetten kost tijd, but, then again, als ge dat niet elke dag moet doen..
    - zelf ben ik ook al eens een goei week in de Dolomieten gaan rijden. Met een VFR toen. Na 300km was ik bijna letterlijk duizelig van de vele tientallen haarspeldbochten. Dus me dunkt dat in die bergachtige regio's inderdaad 300km een goei referentie is. Maak niet de fout om de Dolomieten over de zelfde kam te scheren als de Ardennen/Eiffel. In die laatste kan je inderdaad gemakkelijk 500km/dag doen, in die eerste volgens mij niet behalve als je tot laat in de avond rijdt. De haarspeldbochten zijn echt wel een killer voor je gemiddelde.
    - het advies van 50km/u (all-in) gemiddeld is een zeer goede richtlijn.
    - banden: als dat een beetje deftige sporttoerbanden zijn gaan die het probleemloos uithouden.
    - onderschat het advies van TuttifruttiTerreno niet. Hij woont zo ongeveer ginder.
    - voorziet een reisverzekering (DVV bvb, complementair met je mutualiteitenverzekering). Kleine kost, groot gemak. And, never say never.

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    267
    mijn 2 dolomieten ritten van verleden jaar, eentje van 363km en eentje van 393km geen hoofdwegen maar leuke banen.
    gereden met duo maar aan mijn tempo dat toch best snel is..

https://www.myrouteapp.com/route/open/1120496

https://www.myrouteapp.com/route/open/1140087

rit boven de 700km in de dolomieten
    alle ritten boven de 500km in de dolomieten
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    54
    Hm, jullie doen mij toch twijfelen of het wel een goed idee is. Alpen lijkt me hetzelfde probleem. Pyreneeën vind ik wat ver om alleen op 1 nacht naartoe te rijden. (1000km al vele malen gedaan, 1300-1400 nog niet). Het Zwarte Woud is dan weer niet groot genoeg om er 11 dagen te blijven, en staat in augustus al op het programma.

Ik heb bewust voor een camping gekozen die maar op 440m hoogte ligt ipv 1000+. Minder in de ruwe natuur, maar een kampeerplaats aan de oever van een meertje heeft ook wel iets. De tent is zeer ruim met zwaarder tentdoek (geen polyester) die ook wat warmer zou moeten zijn in de kou. Deze heeft Airbeams waardoor die bij alleen opzetten in ongeveer 10 minuten recht staat. Verder nog verwarming en isolatiematjes boven en onder mijn luchtmatras. Wanneer ik nu kijk is de gemiddelde nachttemperatuur er tussen de 5 en 9 graden. Hoewel koud, moet dat wel lukken met een goede slaapzak. (ben vroeger bij de scouts geweest )

Routes heb ik ondertussen aangepast naar gemiddeld 450km, met de mogelijkheid om ze telkens met 50-150km in te korten. Als je alleen reist zit je nu eenmaal minder op terrasjes of bezoek je minder bezienswaardigheden.
    Grossglockner zou ik wel graag willen doen. Eventueel na 5 dagen naar een camping op de grens met Oostenrijk gaan. Goedkopere naft, Grossglockner en Stelvio "in de buurt", toch al 100km meer huiswaarts , ... Alleen verlies ik dan een halve "rijdag"

Weer wat om over na te denken. ..

Pagina 2 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Motorreis Dolomieten - poging 2 ;-)
    Door Dries B in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 8
    Laatste bericht: Vandaag, 12:41
  2. Tips voor eerste motor voor zware student?
    Door Pier in forum Een Motor Kopen of Verkopen
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 01-07-2016, 12:36
  3. Tips voor eerste motorreis
    Door adventurer in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 27-02-2011, 14:10
  4. Tips voor verzekering?
    Door Aurian in forum Motor Verzekeren en Inschrijven
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 10-07-2009, 22:27
  5. Tips voor beginners .. ?