Pagina 3 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 t/m 30 van 119

Onderwerp: Tips voor motorreis Dolomieten

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3474
    Je hebt 10 dagen, rijdt solo met aanhangwagen en tent.
    = bangelijk, freeeedom !

Geniet er van, maar waarom je vastzetten op 1 gebied, dat kan tegen steken met het weer, en je zit nu echt in de positie dat je amper planning nodig hebt wegens solo & buiten seizoen.

De grote gebergte namen hebben hun faam met reden (+ de mooie zichten), maar bochtplezier vind je ook in de onbekendere gebieden. Persoonlijk ben ik meer fanaat van de laaggebergtes. Minder zwaar remmen op de afdalingen, veel meer wegen (en dus route opties), veel meer geconnecteerde gebieden, en IMO vooral de echt technische super bochtenwegjes, km's aan een stuk. (zonder de saaiere dal/bevolkte gebieden).

Als je bv naar de Cevennen rijdt in Frankrijk, daar zit je snel.
    Dan heb je de Cevennen (super), Ardeche, Verdon, Haute Languedoc, Midi Alpes, etc ... binnen dagtrip bereik.

Maar waarom op 1 plek. Het weer kan veranderen, je hebt de vrijheid om snel van 1 gebied naar een ander te rijden en je daar een paar dagen te amuseren. 2 & 3 nachtplaatsen op 10 dagen lijkt me nog steeds dik schappelijk, zeker als je er zo in slaagt elke dag goed weer tre hebben (wat me in 2013 gelukt is voor 27 dagen).

Dit is nog een voorbereidingskaartje van mijn eerste Europa tripke:

Uiteindelijk ben ik niet in de Alpen geraakt (oktober en halve meter sneeuw opeens).
    Maar heb me ENORM onverwacht geamuseerd in zone 24, 25, 26, 27, 28!!, 34, 35,36.
    34+35+36 = IMO een pak graver dan de Pyreneën (die ik ook gedaan heb).
    Terwijl er een halve meter sneeuw lag in de Alpen, waren de Alpes Midi nog wel rijdbaar (en mega fun, cfr Col de Turini, Gorges de Daluis, etc ...)

't zijn wel niet de prachtige bergen van de Dolomieten, maar op deze plekken zit je eerder in hun optimaal seizoen, voor het echt te warm begint te worden om te rijden.

Het album staat nog publiek:
    vanaf deze foto zit je in de boven vermelde gebieden:
    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

En de 2018 versie begint vd Cevennen naar Valencia & terug.
    https://www.polarsteps.com/FrederikV...dtrip-oct-2018
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

2. The Following User Says Thank You to E.M. For This Useful Post:

Dries B (09-05-2019)

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    267
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    Hm, jullie doen mij toch twijfelen of het wel een goed idee is. Alpen lijkt me hetzelfde probleem. Pyreneeën vind ik wat ver om alleen op 1 nacht naartoe te rijden. (1000km al vele malen gedaan, 1300-1400 nog niet). Het Zwarte Woud is dan weer niet groot genoeg om er 11 dagen te blijven, en staat in augustus al op het programma.

Ik heb bewust voor een camping gekozen die maar op 440m hoogte ligt ipv 1000+. Minder in de ruwe natuur, maar een kampeerplaats aan de oever van een meertje heeft ook wel iets. De tent is zeer ruim met zwaarder tentdoek (geen polyester) die ook wat warmer zou moeten zijn in de kou. Deze heeft Airbeams waardoor die bij alleen opzetten in ongeveer 10 minuten recht staat. Verder nog verwarming en isolatiematjes boven en onder mijn luchtmatras. Wanneer ik nu kijk is de gemiddelde nachttemperatuur er tussen de 5 en 9 graden. Hoewel koud, moet dat wel lukken met een goede slaapzak. (ben vroeger bij de scouts geweest )

Routes heb ik ondertussen aangepast naar gemiddeld 450km, met de mogelijkheid om ze telkens met 50-150km in te korten. Als je alleen reist zit je nu eenmaal minder op terrasjes of bezoek je minder bezienswaardigheden.
    Grossglockner zou ik wel graag willen doen. Eventueel na 5 dagen naar een camping op de grens met Oostenrijk gaan. Goedkopere naft, Grossglockner en Stelvio "in de buurt", toch al 100km meer huiswaarts , ... Alleen verlies ik dan een halve "rijdag"

Weer wat om over na te denken. ..
    gosslockner en stelvio zijn 2 zeer zwaar overroepen cols vind ik persoonlijk..
    in de dolomieten heb je zoveel moois dat je bovengenoemde vergeet.
    kijk ne keer bij mijn eerste route tussen punt 19 en punt 22 lijkt niet spectaculier maar is het wel..
    als je mijn 2de route bekijkt komt je snel geteld al aan 15 passen op 1 rit op minder dan 400km daar laat ik de grosslockner en stelvio graag voor links liggen of ze moesten me passen in een route dan wordt het een ander verhaal uiteraard..
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

4. The Following User Says Thank You to Chr-Re-ie For This Useful Post:

Dries B (09-05-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
    gosslockner en stelvio zijn 2 zeer zwaar overroepen cols vind ik persoonlijk..

Ik deel die mening, maar toch, als je als motorrijder deze nog niet gereden hebt zijn het toch nog steeds twee passen die je eens moet rijden.

Al is het maar om achteraf onze mening mee te komen delen.

Stelvio blijf ik doen als ik in de buurt ben, Grossglockner is een ander verhaal. Die heeft ons meer dan 50€ gekost om erover te mogen, dat was goed voor één keer.

6. The Following User Says Thank You to adventurer For This Useful Post:

snelle snip (09-05-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    515
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

Stelvio blijf ik doen als ik in de buurt ben, Grossglockner is een ander verhaal. Die heeft ons meer dan 50€ gekost om erover te mogen, dat was goed voor één keer.
    Hotel boeken bovenop de Grossglockner, dan heb je er 2 dagen plezier van

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4567
    Grossglockner zou ik wel graag willen doen. Eventueel na 5 dagen naar een camping op de grens met Oostenrijk gaan. Goedkopere naft, Grossglockner en Stelvio "in de buurt", toch al 100km meer huiswaarts , ... Alleen verlies ik dan een halve "rijdag"
    Je weet dat die twee passen zo'n 300km uit elkaar liggen?

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3207
    Ik deel die mening, maar toch, als je als motorrijder deze nog niet gereden hebt zijn het toch nog steeds twee passen die je eens moet rijden.

Al is het maar om achteraf onze mening mee te komen delen.
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    54
    Goede tip voor de Cévennes! Ik wou graag een haalbaar alternatief bij slecht weer, of eventueel een combo van 2 gebieden.

Ik bedacht me dat ik nog nooit in deftige bergen heb gereden, en vorig jaar al serieus heb moeten oefenen in de Vogezen bij de haarspeldbochten in afdalingen. Zo lang het wegdek een beetje in goede staat is en het niet regent is het allemaal goed te doen, maar dat waren geen supersnelle afdalingen.

Ik wil kunnen kiezen, maar wil ook graag alles goed voorbereid hebben (mogen ook meerdere opties zijn), da's mijn autistisch kantje denk ik

Als het weer een beetje mee zit ga ik sowieso naar de Dolomieten, maar gewoon elke dag de camping verlengen en bij slecht weer vertrek ik naar een ander gebied. Naast de Cévennes, is Noord-Tirol ook de moeite?
    Ik wil liefst niet meer dan 1000-1100km in 1 keer rijden (auto). Moest een ander gebied al een beetje richting huis liggen is dat altijd mooi meegenomen.

Stelvio en Grossglockner moeten niet beiden, ik zal allicht volgend jaar nog wel eens een motorvakantie doen...
    Kost dat 50euro om over de Grossglockner te rijden?

@E.M.: valt de wegkwaliteit een beetje mee in Frankrijk? Ik heb niet zo'n leuke ervaring in de Vogezen, asfalt wat zeer moeilijk "leesbaar" was, vaak leek het alsof er kiezeltjes op lagen, maar meestal was dat niet het geval. Daardoor weinig met vertrouwen bochten kunnen nemen, op een paar cols na. Het zwarte woud was een wereld van verschil qua asfalt.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Kost dat 50euro om over de Grossglockner te rijden?
    Nee, 26€ dacht ik... en als je met twee motoren rijdt …

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Cévennes is leuk, maar heel iets anders dan de Alpen.

Zoek je iets korter bij huis, een ander gebied om bij slecht weer in de Dolomiten te rijden dan lijken mij de Franse Alpen of Tirol leuker.
    Toch zeker als je het hooggebergte wil opzoeken...

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    54
    Nee, 26€ dacht ik... en als je met twee motoren rijdt …
    En kan je net voor het einde weer terug draaien en dezelfde weg terug nemen? Dat was eigenlijk mijn bedoeling.
    Al vaak meegemaakt in de bergen (auto) dat in de andere richting het een compleet andere weg is qua uitzichten.

Pagina 3 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Motorreis Dolomieten - poging 2 ;-)
    Door Dries B in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 8
    Laatste bericht: Vandaag, 12:41
  2. Tips voor eerste motor voor zware student?
    Door Pier in forum Een Motor Kopen of Verkopen
    Reacties: 37
    Laatste bericht: 01-07-2016, 12:36
  3. Tips voor eerste motorreis
    Door adventurer in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 27-02-2011, 14:10
  4. Tips voor verzekering?
    Door Aurian in forum Motor Verzekeren en Inschrijven
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 10-07-2009, 22:27
  5. Tips voor beginners .. ?