Pagina 1 van 12 123411 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 119

Onderwerp: Tips voor motorreis Dolomieten

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    29

Tips voor motorreis Dolomieten

Ik rijd nu iets meer dan een jaar (ondertussen toch al een respectabele 14000km op de teller gezet) en ben mijn volgende motorreis aan het plannen: mits de weersvoorspellingen een beetje ok zijn ga ik van 28 mei tot 8 juni naar de Dolomieten.
    Motor op de trailer en tent mee (kwestie van solo goedkoper te kunnen reizen, tripje 2018 in het Zwarte Woud heeft geld gekost).

Momenteel twijfel ik nog tussen een aantal campings, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Veel campings gaan pas op 1 juni open, of zijn enkel geschikt voor caravans. De bedoeling is om vast op 1 camping te staan. Als het weer slechter wordt kan er wel uitgeweken worden richting Alpen, of een beetje meer huiswaarts, het Zwarte Woud. (maar daar wil ik in augustus al heen gaan)

Hebben jullie algemeen nog tips voor de Dolomieten? Ik heb al heel wat routes uitgewerkt, Gemiddeld 550km per dag met uitschieters naar 750 (Grossglockner...). Flitsen ze er op veel plaatsen?

Ervaringen met Duitsland/Oostenrijk met de trailer? Hij is tempo100 gekeurd, maar zou wel graag gewoon 120 rijden.

Weapon of choice: een Honda Hornet 600 uit 2004. Redelijk stock op een Hyperpro setje en de "standaard" zaken zoals uitlaat, pinkers en spiegels na.

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    249
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    Ik rijd nu iets meer dan een jaar (ondertussen toch al een respectabele 14000km op de teller gezet) en ben mijn volgende motorreis aan het plannen: mits de weersvoorspellingen een beetje ok zijn ga ik van 28 mei tot 8 juni naar de Dolomieten.
    Motor op de trailer en tent mee (kwestie van solo goedkoper te kunnen reizen, tripje 2018 in het Zwarte Woud heeft geld gekost).

Hebben jullie algemeen nog tips voor de Dolomieten? Ik heb al heel wat routes uitgewerkt, Gemiddeld 550km per dag met uitschieters naar 750 (Grossglockner...). Flitsen ze er op veel plaatsen?
    Dat lijkt mij heel optimistisch die 750km op één dag met de Grossglockner erin. Ik denk dat de meeste motorrijders een gemiddelde hebben van een 300km per dag tijdens bergritten. Of ga je via autostrade naar de Grossglockner en kom je via autostrade terug naar je camping?
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    616
    Kleine tip, bij de planning van een trip over dat soort banen, reken IK met een gemiddelde van 60km /uur, normale tussenstops meegerekend (tanken, ne cola, en 's middags ne sandwich aan de naftpomp)
    En dan ligt mijn maximum voor een langere vakantie rond de 500km /dag, aan MIJN tempo, en met 20 jaar en een paar 100.000km ervaring ...
    Voor de veiligheid zou ik dat voor mensen met wat minder ervaring terugbrengen tot 50 à 55km /uur ...
    Just saying, praten over 750km /dag is imho gewoon belachelijk
    Laatst gewijzigd door SuperDuke08; 07-05-2019 om 01:50.
    Road: KTM Superduke 1290 R '19
    StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

4. The Following 3 Users Say Thank You to SuperDuke08 For This Useful Post:

guido (09-05-2019),MichielDV (12-05-2019),snelle snip (08-05-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3337
    Idd.
    En je hebt best nog een backup plan voor de natte dagen.
    Met de tent verlies je ook snel een paar extra rijuren per dag, met een natte tent zelfs nog wat meer.

Uiteindelijk maak tempo niet zo veel uit in hoeveel km je doet op een dag, maar vooral hoeveel stops en hoe lang.
    Ga je bij elk mooi zicht afstappen voor een foto, dan zal het niet zo makkelijk vlotten.

Mijn ervaringen in Duitsland is dat er wel wat Polizei op de snelweg rijdt, en dat ze er af en toe lukraak auto's afhalen voor een controle. Duitsland geeft ons veel vrijheid op de baan, maar als je hun regels overtreed zijn ze wel streng en cordaat.

Ook geen idee wat jouw volharding is. Mijn ervaring is dat hoe langer je reist, hoe minder km je per dag gaat doen zonder kwaaltjes. Vermoeidheid begint dan ook zijn tol te spelen. Ben je niet gewoon van hard in de remmen te gaan voor 50 hairpins/dag, dan ga je je armen voelen na dag 4-5 etc ...
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    533
    Ervaringen met Duitsland/Oostenrijk met de trailer? Hij is tempo100 gekeurd, maar zou wel graag gewoon 120 rijden.
    Dan rij je toch gewoon 120... Zo veel verschil is dat nu ook weer niet... En als je zorgt dat je niet opvalt in het verkeer gaan ze niet eens met het blote oog het verschil zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Met de tent verlies je ook snel een paar extra rijuren per dag, met een natte tent zelfs nog wat meer.
    Denk dat we daar geen rekening mee moeten houden. Maar idd, ik kan me voorstellen dat je wel wat tijd verliest als je je tent elke morgen nog eerst moet opruimen.

De bedoeling is om vast op 1 camping te staan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SuperDuke08 Bekijk Berichten
    Voor de veiligheid zou ik dat voor mensen met wat minder ervaring terugbrengen tot 50 à 55km /uur ...
    Just saying, praten over 750km /dag is imho gewoon belachelijk

Niet alleen voor mensen met minder ervaring.
    Ik tel hier 50km/h gemiddeld voor een dagrit op vakantie. Ook met de normale tussenstops erbij.
    Dagritten op vakantie zitten hier meestal om en bij de 350km. En dat maakt dat we 's morgens op het gemak kunnen ontbijten, de luxe hebben om niet op de klok te moeten kijken overdag en dat we meestal ruim voor den aperitief terug aan het hotel zijn. Het blijft een beetje vakantie ook he.
    En voor een dag ok, maar als je een hele week op de motor zit hoeft dat voor mij geen 10 u per dag te duren.

750km door de Dolomiten op één dag? Het zou best kunnen, maar is het dan nog plezant?
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3835
    Ik heb de Dolomieten gedaan in 2015 en ik zou zeggen: ga er maar van uit dat je max 300-350km per dag gaat doen.
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    508
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    Ik heb de Dolomieten gedaan in 2015 en ik zou zeggen: ga er maar van uit dat je max 300-350km per dag gaat doen.
    Voor de beginnende rijder: sowieso

Voor bijna alle ervaren rijders: ook

Sommigen hebben een enorme ' urge' om te rijden en krijgen er werkelijk nooit genoeg van. Die gaan gemiddeld rond de 450km zitten. En die hebben daar de tijd van hun leven.

Ik wil terug

9. The Following 4 Users Say Thank You to msxx For This Useful Post:

Mister_Ace (07-05-2019),Nico_VDB (08-05-2019),Schussboelie (07-05-2019),Tam-Ara (07-05-2019)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4515
    450km kan hoor, dat kon ik vroeger ook wel een weekje volhouden.
    Mijn maximum is 680 of zo, met 14 bergpassen in...
    Maar dat was van 8:00 's ochtends tot 21:30 's avonds en écht, maar dan ook ECHT niet OK.
    Wij zijn toen doorgereden omdat we ergens een kamer geboekt hadden maar zelfs dan nog hadden we beter rond 19:00 ergens een andere slapplaats gezocht.
    Levert wel een sterk verhaal op achteraf natuurlijk.

En voor elke dagtrip waarop je meer dan 350km plant zou ik er ook zeker voor zorgen dat je vanaf km 200-250 stukken kan beginnen afsnijden als je merkt dat de dag te lang uitloopt.
    In de bergen durven ze al eens aan de wegen te werken waardoor je plots meer dan uur om moet rijden én in de Dolomieten zijn er hier en daar ook wel wat dichter bevolkte agglomeraties waardoor je gemiddelde snelheid nog meer zakt.

Dat gezegd zijnde, de Dolomieten zijn fantastisch maar ik zou geen week op één plaats gaan staan, dan zou ik eerder halverwege de week eens verhuizen. Het voordeel is natuurlijk wel dat je elke dag tijd wint omdat je 's avonds quasi recht van de moto in je slaapzak kan kruipen en niet meer moet aanmelden of je op je kamer op camping moet installeren.
    Kijk bij het kiezen van je camping toch ook maar goed naar de ligging.
    Wij hebben in juni in helemaal achteraan in het Antholzertal gelegen. Dat is op best wel wat hoogte en werd 's nachts verschrikkelijk koud maar het is ook een smal zuidwaarts gericht dal waardoor de zon maar laat (11u of zo) op de camping kwam en ook relatief vroeg (16:30) weer weg was. Koud hoor...

Oh en steek er zeker de Mendelpas in!

11. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

Dries B (07-05-2019)

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    29
    Hmm, misschien toch nog wat aanpassen dus.

Ik rij persoonlijk (bijna) altijd alleen omdat ik redelijk fanatiek ben en geen eensgezinden kan vinden. Mijn pa deed vroeger hetzelfde, maar nu die bijna 60 is wilt ie niet meer voor 9u vertrekken.
    Ik stop eigenlijk enkel om te tanken en neem boterhammen mee om ze op een mooi plekje op te eten en niet te moeten wachten in een restaurant.

Tijdens dagtripjes naar Luxemburg doe ik meestal tussen de 750-900km op 1 dag met ongeveer 250km snelweg. (ik vertrek altijd tussen 6 en 7u, mits het dan al licht is). Gemiddelde snelheid incl pauzes ligt rond de 60-65km/u. Ik heb dan eigenlijk nergens last van, enkel de knieën een beetje wanneer je het laatste uur stil op de motor op de snelweg zit. Zo lang ik mooie en uitdagende wegen tegen kom geen last.

In de bergen zal de snelheid vermoedelijk (drastisch) omlaag gaan. Ik heb nu enkel ervaring met het Zwarte Woud, daar verschilde de snelheid niet veel, maar het zijn dan ook maar heuveltjes en geen bergen.

Ik moet inderdaad niet al te vroeg terug op de camping zijn, alhoewel ik toch altijd ten laatste tegen 20u binnen zou willen zijn.
    Qua camping had ik nu iets op het oog aan het Lago Levico, dicht bij Trente.

Hieronder de route naar Grossglockner, 2,5u hoofdwegen en daarna binnendoor.
    Dolomieten.jpg

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    29
    Ik ga precies toch nog wat moeten aanpassen als ik dat zo lees...

Ik ga ook precies alleen op motorvakantie omdat ik dan met niemand rekening moet houden. De meesten die ik ken die met de motor rijden doen max 400-500km op een dag. Als ik een dagtrapje naar bv Luxemburg maak, doe ik gemiddeld 750-900km met max 250km snelweg.
    Ochtenstond ... Dus ik vertrek altijd vroeg, liefst tussen 6u en 7u30 ten allerlaatste. (tenzij het dan nog niet licht is). Kwaaltjes heb ik geen last van, enkel de knieën vinden de laatste "statische" snelwegkilometers niet zo tof. Zo lang ik leuke baantjes onder mijn voorwiel krijg echter geen last. Ook na 5 dagen en een kleine 3000km door het Zwarte woud geen last. Tot zover wat ik persoonlijk leuk vind. 5 dagen is natuurlijk niet vergelijkbaar met 10 dagen.

Stoppen doe ik enkel om te tanken of even snel de beentjes te strekken en als lunch heb ik mijn eigen boterhammen bij. Zo moet ik niet onnodig wachten en kan ik op een mooi plekje in de natuur zitten ipv een overvol terras. Alleen reis je ook heel anders dan in groep. S'avonds zoek ik wel eens een cafétje op.

Ik heb nu een camping aan Lago Levico op het oog, dicht bij Trente. Ligt iets lager, dus hopelijk iets minder koud. Voor de rest heb ik ook verwarming in de tent. (luxebeest ) Snelle verbinding naar het Noorden via de hoofdweg en genoeg mooie passo's in de buurt. Ik maak vaak voor 2 dagen eten (of pak snel een pizza op aan de camping) zodat ik eigenlijk voor 20u niet binnen MOET zijn. Als het mooi weer is evt iets vroeger zodat ik ook nog een plonske kan doen. Mijn tent is groot genoeg zodat ik met échte regendagen ook gewoon binnen kan zitten, maar wellicht pak ik dan de auto om toch nog wat passo's te doen en wat bezienswaardigheden te bezoeken. (komt er anders niet van)

Mendelpas staat sowieso op het programma!

Ik ga zeker de tip meenemen dat ik de route in de 2de helft kan inkorten indien nodig. Vaak maak ik extra lussen dus die kan je er makkelijk afknippen.

7u vertrek -> 19u binnen is 12u, 2u pauze -> 10u rijden x 50-55km/u -> 500-550km per dag. We zullen zien of ik het in de praktijk plezant blijf vinden, anders wordt het een strandvakantie

In bijlage de route naar de Grossglockner, eerste 2,5u is wel via hoofdweg/snelweg.
    Schermafbeelding 2019-05-07 om 14.10.50.jpg
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten