Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Reizen met motor ingeschreven op andermans naam -> volmacht?

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    2

Reizen met motor ingeschreven op andermans naam -> volmacht?

Hallo iedereen,

Ik wil in de zomer gaan reizen met de motor die op mijn vaders naam is ingeschreven (zowel nummerplaat als verzekering - in de verzekeringspolis sta ik ingeschreven als tweede bestuurder).

Ik zou richting Oost-Europa willen rijden, en landen aandoen die niet tot de EU behoren (grenscontroles). Ik bedacht me al dat het wel goed zou zijn om een soort "volmacht" mee te nemen (als in: een document waarin mijn vader verklaart dat hij mij toestemming geeft om zijn motor te gebruiken). Ik heb echter geen idee of dat gewoon een documentje is dat je zelf mag opstellen, of dat dat een of ander standaarddocument moet zijn dat je invult.

Via google word ik niet meteen wijzer. Heeft iemand hier ervaring met zulk scenario?

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    82
    Lijkt mij geen slecht idee, zou ikzelf allicht ook doen, ook al vermoed ik niet meteen dat dit een verplichting is, maar eerder een manier om mogelijke problemen vóór te zijn. Zou ik laten opstellen en ondertekenen in het Duits, Frans en Engels, in handschrift, met kopie van zijn identiteitskaart erbij. Beter voorkomen dan genezen.
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3475
    Zo ver gaan ze niet denk ik.
    Ik neem ook nooit mijn bedrijfs statuten mee.
    Moto & verzekering etc ... staan op het bedrijf, het bedrijf is van mij ... maar dat staat enkel in de statuten. (en dat is een heel boekske).
    Al veel controles gehad in het buitenland, maar nog nooit is daar een vraag over gesteld.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    82
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Zo ver gaan ze niet denk ik.
    Ik neem ook nooit mijn bedrijfs statuten mee.
    Moto & verzekering etc ... staan op het bedrijf, het bedrijf is van mij ... maar dat staat enkel in de statuten. (en dat is een heel boekske).
    Al veel controles gehad in het buitenland, maar nog nooit is daar een vraag over gesteld.
    Spreek je dan van binnen de EU, of van buiten de EU ? Want buiten de EU weet ik het zo net nog niet. Zo heb ik bijvoorbeeld weet van iemand die in de States met zijn (op de firma ingeschreven) moto wou gaan rijden, en die (moto) ginder niet binnen mocht omdat ie niet op iemands persoonlijke naam stond (natuurlijke persoon). Misschien niet vergelijkbaar gezien dat dit hier over een privé-moto gaat, maar ingeval van twijfel : beter voorkomen dan genezen ...
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    Opletten met verzekering ook (zit zelf in de sector). Doorgaans heb je enkel dekking in de landen die op de groene kaart staan maw enkel europa dus als je in een land komt dat niet vermeld is, ben je niet verzekerd. sommige maatschappijen willen dit wel bevestigen als het voor beperkte duur is. sowieso ook aan je verzekering laten weten dat jij er tijdje mee gaat rijden.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4567
    Zolang de papieren bij het voertuig en in orde zijn maakt het voor de rest volgens mij geen bal uit op wiens naam dat voertuig ingeschreven staat.
    In het slechtste geval gaan ze checken en zullen ze snel zien dat het voertuig niet als gestolen opgegeven staat en daarmee is de kous af.
    Een inschrijvingsbewijs is géén eigendomsbewijs.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansvdc Bekijk Berichten
    Opletten met verzekering ook (zit zelf in de sector). Doorgaans heb je enkel dekking in de landen die op de groene kaart staan maw enkel europa dus als je in een land komt dat niet vermeld is, ben je niet verzekerd. sommige maatschappijen willen dit wel bevestigen als het voor beperkte duur is. sowieso ook aan je verzekering laten weten dat jij er tijdje mee gaat rijden.

Zorg er vooral maar voor dat je verzekering in orde.
    EU lidstaat of niet maakt niet zoveel uit maar het land moet wel op je groene kaart staan, voor Bosnië-Herzegovina is dat bijvoorbeeld dikwijls niet het geval.

Ik zie dus geen enkele noodzaak om extra papieren mee te nemen.
    Die betekenen op zich toch niets.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3475
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Zolang de papieren bij het voertuig en in orde zijn maakt het voor de rest volgens mij geen bal uit op wiens naam dat voertuig ingeschreven staat.
    In het slechtste geval gaan ze checken en zullen ze snel zien dat het voertuig niet als gestolen opgegeven staat en daarmee is de kous af.
    Een inschrijvingsbewijs is géén eigendomsbewijs.

Zorg er vooral maar voor dat je verzekering in orde.
    EU lidstaat of niet maakt niet zoveel uit maar het land moet wel op je groene kaart staan, voor Bosnië-Herzegovina is dat bijvoorbeeld dikwijls niet het geval.

Ik zie dus geen enkele noodzaak om extra papieren mee te nemen.
    Die betekenen op zich toch niets.
    En als je langer in zulke landen reist kan je een verzekering afsluiten voor dat gebied, en je huidige even pauzeren (je krijgt er nadien ook geld van terug).
    T'is een beetje een moeilijk proces aangezien de meeste verzekeringsagenten er niet bekend van zijn.
    Pa had dit wegens 3x per jaar België Senegal met de wagen. En een verzekering die ook Mauretanie dekt met andere landen is moeilijk (hij had 3 verzekeringen op dezelfde wagen).
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

8 maart 2020: 2fast4u Zeelandrit: wie komt af?

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Nog niet ingeschreven geïmporteerde motor terug verkopen......
    Door getdown251 in forum Importeren en Exporteren van Motoren
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14-09-2018, 00:04
  2. Iemand onlangs nog een motor ingeschreven?
    Door Koeno in forum Motor Verzekeren en Inschrijven
    Reacties: 28
    Laatste bericht: 06-10-2015, 18:16
  3. Hoe plan jij je motor trips / reizen ?
    Door E.M. in forum Algemene Motorpraat
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 12-05-2013, 00:18
  4. inschrijven motor die nog niet ingeschreven is...
    Door bruno. in forum Motor Verzekeren en Inschrijven
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 22-05-2011, 21:39
  5. Reizen met motor
    Door W1tte in forum Motorvakantie en Reisverslagen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 29-06-2009, 18:35

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten