Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 29

Onderwerp: Motortrailer 2 motoren: 16-18/08/2019

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    50
    Klopt helemaal, maar die zijn op mijn combi ook allemaal van toepassing. Denk niet dat er veel wagens gaan zijn die incl belading en bemanning minder dan 1300kg wegen en meer dan 1300kg mogen trekken? Lijkt me sowieso niet verstandig

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    122
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    Klopt helemaal, maar die zijn op mijn combi ook allemaal van toepassing. Denk niet dat er veel wagens gaan zijn die incl belading en bemanning minder dan 1300kg wegen en meer dan 1300kg mogen trekken? Lijkt me sowieso niet verstandig
    Ik heb eens zitten zoeken voor met een gewoon rijbewijs B, zoveel mogelijk motoren te kunnen transporteren voor bv een reis.
    En stuiten toen op problemen dat het niet zo evident is om meer als 2 motoren te vervoeren.
    Maar weet niet meer juist tegen welke problemen je het snelste stoot, kwestie gewicht, mtm, max te trekken, voertuig, sleep.

Kan het misschien zijn dat er niet zoveel wagens zijn die meer als 1300 kg mogen trekken maar slechts een MTM hebben van minder als 2200 kg?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GxerMark Bekijk Berichten

Kan het misschien zijn dat er niet zoveel wagens zijn die meer als 1300 kg mogen trekken maar slechts een MTM hebben van minder als 2200 kg?

Mijn Mazda mag slechts 600kg ongeremd en 750kg geremd trekken.
    De Berlingo 500kg ongeremd en 1100kg geremd.

Een auto die 1300kg mag trekken ga je bij de middenklasse niet snel vinden denk ik...

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4567
    Er dient ook rekening gehouden te worden met, wat het trekkende voertuig maximaal mag trekken.
    Dit moet minimum het MTM van de sleep zijn
    Dit klopt volgens mij niet.
    Het trekvermogen van het trekkend voertuig wordt louter tegen de massa in beladen toestand van de aanhanger op dat moment afgezet, de eigen massa van de aanhanger + de massa van de lading dus.
    MTM komt daarbij niet aan te pas.
    Adventurer mag dus perfect met zijn Berlingo een ongeremde aanhanger met een MTM van 1000kg trekken zolang de aanhaangwagen + lading niet meer dan 500kg wegen.

En ik dacht dat het totale gewicht van het trekkende voertuig (in beladen toestand op de moment dat sleep getrokken wordt) steeds zwaarder moet zijn als de MTM van de sleep. (ook al is de sleep niet geladen)
    Dat was volgens mij vroeger.
    En toen was het de ledige massa van het trekkend voertuig moest groter zijn dan de maximaal toegelaten massa van de aanhangwagen.
    Maar dat geldt dus niet meer.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3471
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Dit klopt volgens mij niet.
    Het trekvermogen van het trekkend voertuig wordt louter tegen de massa in beladen toestand van de aanhanger op dat moment afgezet, de eigen massa van de aanhanger + de massa van de lading dus.
    MTM komt daarbij niet aan te pas.
    .
    Vind dit maar een rare regel. Het is namelijk niet gemakkelijk te weten hoe zwaar beladen je aanhangwagen is, zonder hem te gaan wegen. Maar daar moet je voor naar een weegbrug en dan ben je misschien al illegaal (en onverzekerd) de weg op (de meesten hebben dit niet thuis staan).
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

15 februari 2020: 2fast4u Clubavond & Bowling: wie komt af?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Vind dit maar een rare regel. Het is namelijk niet gemakkelijk te weten hoe zwaar beladen je aanhangwagen is, zonder hem te gaan wegen. Maar daar moet je voor naar een weegbrug en dan ben je misschien al illegaal (en onverzekerd) de weg op (de meesten hebben dit niet thuis staan).

Sinds 2012 (dacht ik) moet ook een 750kg aanhangwagen beschikken over een COC attest, dus eigenlijk weet je al hoeveel je aanhanger leeg weegt.
    Dan is het een beetje gezond verstand gebruiken bij het laden he... en zo lang je daarin niet gaat overdrijven zal je volgens mij niet snel last krijgen onderweg.

Maar met zo'n aanhanger naar de bouwmarkt rijden en er een kuub zand op laten kippen is natuurlijk om problemen vragen.

Voor motorentransport lijkt het mij op zich niet zo moeilijk he... iedereen kent het +/- gewicht van de motoren toch die erop geladen worden...

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3471
    Ik denk dat een aanhangwagen volstompen met zaken waar je het gewicht niet van kent, een veel meer voorkomende usecase is.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

15 februari 2020: 2fast4u Clubavond & Bowling: wie komt af?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Ik denk dat een aanhangwagen volstompen met zaken waar je het gewicht niet van kent, een veel meer voorkomende usecase is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Dan is het een beetje gezond verstand gebruiken bij het laden he... en zo lang je daarin niet gaat overdrijven zal je volgens mij niet snel last krijgen onderweg.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    551
    Maar het ging hier over een motortrailer he...

Dries, mogen we weten hoeveel je voor die aanhanger betaald hebt?
    Er staan nogal wat modellen op de site, zonder prijzen..

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3206
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries B Bekijk Berichten
    Dan hebben ze die mij verkeerd verkocht denk ik. Stema trailer, in de toonzaal stond er toen eentje met 3 motoren op. Dan moet je de middelste inrijklem wel naar achter verplaatsen zodat ze geschrankt staan en mag je geen koffers op de motoren hebben.
    Heb je er eens 3 stuks op geplaatst

Ik heb geen idee of de mijne smaller is dan de jouwe (is 2,5m breed en steekt net niet uit achter onze Vlamionette).
    Bij mij staan de inrijklemmen ook geschrankt want anders konden vroeger de beide allroads er al niet naast elkaar op.

Maar als je deze foto ziet met slechts één Bonneville er op (de tweede er even breed aan de andere kant bij denken graag :engel) dan zie je onmiddellijk dat daar tussen, ongeacht eventuele inrijklem, geen plaats meer is voor een derde exemplaar.

Onze werd overigens gekocht bij https://louben.be/
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten