Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 t/m 29 van 29

Onderwerp: Motortrailer 2 motoren: 16-18/08/2019

Registratie
    Mar 2015
    Thanks
    44
    Het trekken van de remorque met twee motoren erop zou zeker moeten lukken. Ik rijd met een VW Touran, gewicht van de wagen zelf is 1485kg en toegelaten trekgewicht is 1500kg. ��������
    2009 Kawasaki Z750 (sold)
    1988 Yamaha FJ600 (sold)
    2010 Suzuki GSX-R 1000

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    251
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Maar het ging hier over een motortrailer he...

Dries, mogen we weten hoeveel je voor die aanhanger betaald hebt?
    Er staan nogal wat modellen op de site, zonder prijzen..
    Iets meer dan 2000€ voor de kale trailer, en een dikke 3200 incl alle opties. (Reservewiel, zij- en voorrailing, acebikes wielklemmen 3x, tyrefix 3x, steunpoten, disselslot, tempo100 keuring en extra oprijplaat) Stema systema 1300kg, 159 x 257cm. Wielklemmen staan redelijk naar buiten. Ik heb hem zelf nog maar 2 weken, en er enkel mijn (vroegtijdig beëindigde) reis naar Italië mee gedaan.

Deze trailer kan getrokken worden door de meeste middenklassers met de correcte trekhaak, behalve de 1.0 benzine natuurlijk... echter de ecodiesels en 1.4 turbomotoren vormen normaal al geen probleem meer. Met mijn gechipte 2l diesel kon ik gemakkelijk andere auto's inhalen wanneer nodig.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3410
    Mogelijk heb je mijn vraag gemist, dus even herhalen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    Heb je er eens 3 stuks op geplaatst
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    251
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cowboy Bekijk Berichten
    Mogelijk heb je mijn vraag gemist, dus even herhalen
    neen, nog niet. Tot nu toe enkel 1 moto. In de toonzaal toen ik de eerste keer ging kijken heb ik ze wel geschrankt zien staan. Veel zal je niet over hebben, en zal ook van de moto's afhangen. Verkoper heeft hem zo wel geadviseerd voor 3 motos. Anders had ik beter een maatje smaller en maar 1000kg MTM genomen...

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3410
    Ik ben wel benieuwd hoe je die dan zou moeten laden.
    Bij geschrankt is het eenvoudig. Eerst de voorste en dan de achterste.
    Maar bij 3 stuks vraag ik me af of dit wel zo simpel is

Anyway...........als je er ooit eens drie stuks op zet, laat gerust iets weten nadien
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Feb 2018
    Thanks
    251
    Zoals ze het mij hebben gezegd: de 2 buitenste staan het meest van voor, de middelste naar achter. Daar heb je wel een 2de man voor nodig die hem vanop de trailer in de wielklem trekt. Ik zal hem voorlopig maar verhuren voor 1 of 2 motoren. Ik zit zelf op het moment toch zonder een rijklare motor.

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    19
    Ik zou een paar dingen willen uitklaren (niet dat ik alles weet), ik heb namelijk enkele reacties gezien en een paar dingen lijken niet (meer) te kloppen.

Rijbewijs
    Soms wordt er vanuit gegaan dat wanneer je een aanhangwagen trekt met een MTM (: Maximale Toegelaten Massa) van meer dan 750 Kg je altijd in het bezit moet zijn van een rijbewijs B + E.
    Dit is dus niet zo.
    Betreffende het rijbewijs ga ik een schema uploaden dat normaal wel wat dingen zou moeten verduidelijken.
    Op het schema staat er (96), dit wil zeggen een rijbewijs met vermelding code 96. De code 96 heeft het recht om combinaties te trekken bestaande uit aanhangwagens met een MTM > 750 KG en een MTM sleep (: auto + ahw) > 3500 KG en <= 4250 KG.
    Indien je echter naar de rijschool zou gaan zou je beter direct voor een rijbewijs B + E gaan dan voor een code 96 lijkt me.

Dan de technische eisen.
    Je moet inderdaad kijken naar het gelijkvormigheidsattest om te weten wat je voertuig maximaal mag trekken, geremd/ ongeremd.
    Bij lichte vrachtauto's staat dit normaal gezien ook vermeldt op het identificatieverslag (: bijlage aan keuringsbewijs).

Wanneer je het echter zelf wilt berekenen voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's.

Ongeremde aanhangwagen:
    Maximale toegelaten massa van de AHW ≤ 1⁄2 TARRA trekkend voertuig + 75 Kg

Aanhangwagen met oplooprem:
    Maximale toegelaten sleepbare massa (: Maximale toegelaten massa van de sleep - Maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig) ≤ Maximale toegelaten massa van het trekkend vtg

Uiteraard nog een uitzondering:
    Indien je een voertuig hebt met vierwielaandrijving en een zelfdragend chassis dan:
    Maximale toegelaten sleepbare massa (: Maximale toegelaten massa van de sleep - Maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig) ≤ Maximale toegelaten massa van het trekkend vtg * 1.2

Maar best dus gewoon op de papieren kijken

Trekhaak
    Denk eraan dat wanneer je aanhangwagens trekt met een MTM > 750 Kg je je trekhaak jaarlijks moeten laten keuren.
    Wanneer je voertuig minder dan 4 jaar oud is en je kleinere aanhangwagens/ fietsendragers trekt dient dit slechts 1 keer te gebeuren bij de plaatsing van de trekhaak.

Banden
    Let ook op de staat van de banden... dikwijls staan deze trailers lange tijd stil (: idem bij caravans) en versterven de banden door de ouderdom.

Wegen
    Zeker bij kleinere aanhangwagens lijkt het me handig om je vooraf eens te gaan laten wegen bij de Politie. Je bent sneller overladen dan je denkt.
    Beter zelf eens op voorhand een afspraak te maken dan een boete te krijgen (: Minimaal 400 Euro) of een ongeval voor te hebben.

Hopelijk ben ik zelf nu niks vergeten te vermelden.

Indien jullie nog vragen hebben mag je steeds een bericht sturen of hier gewoon reageren en dan zal ik proberen te antwoorden of zelf eens opzoeken.

Grtz Michiel,
    (Wegpolitie Gentbrugge)
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    " Four wheels move the body, two wheels move the soul "

Current: Honda CBF 600 '06

8. The Following 3 Users Say Thank You to MichielDV For This Useful Post:

adventurer (10-06-2019),Dries B (10-06-2019),E.M. (10-06-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4067
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichielDV Bekijk Berichten
    Wegen
    Zeker bij kleinere aanhangwagens lijkt het me handig om je vooraf eens te gaan laten wegen bij de Politie. Je bent sneller overladen dan je denkt.
    Beter zelf eens op voorhand een afspraak te maken dan een boete te krijgen (: Minimaal 400 Euro) of een ongeval voor te hebben.
    In de tijd dat we nog Japanse tuinen aanlegden hebben we ons alvast vaak verschoten van het verschil.
    We kochten toen grind, zand en rotsen per gewicht in de groeves zelf. Afhankelijk van hoe nat het zand was, de korrel van het grind, of het type steen, zat daar een groot verschil in gewicht vs cube in. Veel meer dan je zou verwachten.
    Aan de steengroeve staat wel steeds een weegbank.
    Met de grote rotsen moesten we soms een tweede vrachtwagen laten aankomen omdat het volume soms echt enorm verschilde.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    19
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    In de tijd dat we nog Japanse tuinen aanlegden hebben we ons alvast vaak verschoten van het verschil.
    We kochten toen grind, zand en rotsen per gewicht in de groeves zelf. Afhankelijk van hoe nat het zand was, de korrel van het grind, of het type steen, zat daar een groot verschil in gewicht vs cube in. Veel meer dan je zou verwachten.
    Aan de steengroeve staat wel steeds een weegbank.
    Met de grote rotsen moesten we soms een tweede vrachtwagen laten aankomen omdat het volume soms echt enorm verschilde.
    Idd, velen kopen ook de camionette zo groot mogelijk maar kijken niet naar het laadvermogen. Dan staan ze daar met een VW crafter met verlengd chassis maar kunnen er geen 5 dozen in zetten of ze zijn overladen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    " Four wheels move the body, two wheels move the soul "

Current: Honda CBF 600 '06

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-07-2019, 15:51
  2. 2fast4u Zwarte Woud weekend 2019: 5-10 september 2019
    Door 2fast4u.be in forum Aankondigingen en Forum Informatie
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 25-04-2019, 13:17
  3. motortrailer minstens 2 motoren