Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: gegalvaniseerd of RVS?

Registratie
    Oct 2015
    Thanks
    14

gegalvaniseerd of RVS?

Gebruik ik best gegalvaniseerde of RVS bouten en moeren bij herstellingen, en waarom?

Ik had begrepen dat RVS minder sterk zou zijn, maar wel beter bestand tegen corrosie dan gegalvaniseerd.

Registratie
    Mar 2006
    Thanks
    100
    RVS +1
    Galvaniseerde hebben bij mij in het verleden altijd roest opgeleverd

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Proud member of AfricaTwin.org.

3. The Following User Says Thank You to maniakske For This Useful Post:

nethus (18-06-2019)

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Wat late reactie, maar misschien nuttig voor iemand.

Voor ophangingsonderdelen is het vaak geen goed idee om RVS bouten te gebruiken. In de oldtimerwereld wordt het afgeraden.
    Maar eigenlijk gaat het gewoon over de juiste bout voor de juiste toepassing:

Om maar een voorbeeld te geven:

8.8 (alloy steel) 828 N/mm2 635 N/mm2
    10.9 (alloy steel) 1035 N/mm2 897 N/mm2

A2-70 (stainless) 700 N/mm2 450 N/mm2
    A4-80 (stainless) 800 N/mm2 600 N/mm2

In de meeste gevallen zit je met 8.8 gewoon goed.
    Let er dus op dat je geen 8.8 grade bouten gaat vervangen door A2 stainless steel op de kritieke punten ( ophanging en dergelijke)

RVS bouten hebben , door verschil in uitzetting en chemische reactie, de neiging hebben om volledig vast te komen zitten en dat kan vervelend zijn als je na vele jaren ze terug los wil krijgen. Lukt gewoon niet meer.

Uiteraard hebben ze ook heel wat voordelen, maar hou rekening met bovenstaande opmerkingen.

5. The Following User Says Thank You to gvy For This Useful Post:

nethus (09-10-2019)

Registratie
    Feb 2014
    Thanks
    73
    Ik gebruik op het werk beide (voeding)

Daar voel je pas het verschil galva gaat minder snel tot niet grieperen bij RVS kun je je klok daar op gelijk zetten dat deze bij montage of na enige tijd gegarandeerd vast zitten. galva bouten die zijn iets gebruik vriendelijker. zoals hier boven ook gezegd is een RVS niet zo sterk als een Gala maar nog een nadeel na een tijd laat galva "roest" achter en RVS niet. persoonlijk zou ik het RVs niet te snel gebruiken op mijn motor of het moet een plaats zijn waar ik er gemakkelijk aankan als deze vast zit. Wel als je RVS monteer zeker altijd iets van vet ofzo gebruiken dan monteert hij al makkelijker en verkleint de kans op grieperen.
    2013 : aprilia rs 125 '08 (Sold)
    2014 : CBR600RR '06 (Road) ('Nika') (Sold)
    2016 : CBR600F '98 (Track)(Sold) ( 'Dirty Diana') (Sold)
    2017 : CBR1000RR '08 (Road) ('Liz') (Sold) CBR600RR'04 (Lies)(Sold)
    2018 : KTM Superduke 1290R '15 (Road) (Eli)

Registratie
    Oct 2015
    Thanks
    14
    Ik had, oa ook na het raadplegen van de BMW Airheads groep op Facebook, besloten om voor RVS A4 te gaan. Maar nu ik deze bijkomende uitleg zie ben ik toch serieus aan het twijfelen, hoewel de goesting om opnieuw een collectie bouten en moeren aan te leggen niet zo groot is.

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Lees er nog eens deze link op na in verband met het griperen of vreten van RVS bouten en moeren.
    Fabory is een fabrikant/verdeler van alle soorten fasteners/montagematerialen in de industrie.

https://www.fabory.com/nl_BE/knowled...teel_fasteners

Als je de materialen (A4) al in huis hebt zou ik ze wel gebruiken, maar monteer het met een anti seize middel. Dat zal een heel verschil maken tijdens de montage zelf, bij het op moment trekken, maar ook jaren later tijdens de demontage.
    Op zich is de RVS een zeer kwalitatief en mooi materiaal, helaas met een lastig kantje.

Geert
    Laatst gewijzigd door gvy; 24-10-2019 om 15:55.

9. The Following User Says Thank You to gvy For This Useful Post:

nethus (01-11-2019)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten