Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 33

Onderwerp: Rijles Roeselare: Mijn ervaring

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    Wat is juist de opdracht? Hoeveel meter in hoeveel tijd?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    674
    10 meter - 12 sec

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Stel u zelf 1 simpele vraag: vertrouwt ge uwen instructeur ja of neen?
    Indien ja: luistert naar dieje mens...
    Uiteraard.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3370
    Soms vraag ik me af waarom mensen les volgen van een daarvoor opgeleide gebreveteerde instructeur en dan proberen om het zelf allemaal beter te weten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plattelandsrijder Bekijk Berichten
    1) Doordoen zoals instructeur me zei: Met koppeling spelen en achterrem gebruiken zoals @killerbe aangeeft = 2 bewerkingen
    Drie bewerkingen zelfs, want ge moet nog (heel lichtjes) gas geven eigenlijk

2) Proberen enkel op koppeling, dus zonder gas en zonder rem (groot risico op stilvallen?) = 1 bewerking
    Niet genoeg "tractie" dus...........neen

3) Van héél ver aankomen, matig ontkoppelen, gas geven en "extreem" remmen met achterrem en achterrem vasthouden bij goeie snelheid, mr hoge toeren. = 3 bewerkingen
    Je moet van ver beginnen traag rijden zodat je er "traag aan begint", de rest is idem als nummer 1.

4) Zoals door @TzaHiko aangegeven al kleine stuurbewegingen maken op voorhand en verder zoals punt1
    Dat kàn helpen, maar voor velen geeft dit een onstabiel gevoel en zorgt dus voor vaak een voetje aan de grond.

Conclusie: luister naar uw instructeur en oefen in praktijk i.p.v. in je hoofd
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Het laatste wat ik wil doen is de instructeur zijn advies in twijfel trekken, maar:

Laat ons eerlijk zijn, iedereen heeft zijn eigen manier om een handeling te doen. De ene al wat "correcter" dan de andere. Ik denk niet dat het fout is om tussen de lessen eens na te denken over de verschillende mogelijkheden.
    Hier alleen al de zoekopdracht gebruiken levert je tig manieren op waarop mensen een manoeuvre doen.

Wat dat oefenen betreft heb je helemaal gelijk. Maar, niet iedereen is in de mogelijkheid om z'n motor op een aanhanger te zetten en te gaan oefenen of om iemand die wel een rijbewijs heeft op te trommelen om met z'n motor naar daar te rijden.
    Ik zou dat kunnen doen met m'n 125cc scooter, maar heeft dat nut? Buiten aan de gas draaien is er geen enkele overeenkomst ...
    Op dat vlak was het vorig systeem van de voorlopige rijbewijzen wel goed, maar da's een andere discussie.

enfin, morgen weer 4 uur om te lessen. Komt wel in de sacoche

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    674
    Het laatste wat ik wil doen is de instructeur zijn advies in twijfel trekken, maar:

Laat ons eerlijk zijn, iedereen heeft zijn eigen manier om een handeling te doen. De ene al wat "correcter" dan de andere. Ik denk niet dat het fout is om tussen de lessen eens na te denken over de verschillende mogelijkheden.
    Er zijn idd verschillende manieren om dat traag rijden aan te pakken. Al zou ik niet zeggen dat de ene manier al "correcter" is dan de andere.
    Veel heeft ook te maken met het "kunnen" van jezelf.

Basis bij dat traag rijden is controle houden over je motorfiets, het is een beetje een evenwichtsoefening ook.

Naarmate dat je zelf wat meer ervaring gaat opbouwen ga je zien dat die oefening op elk van onderstaande manieren gaat lukken.

1) Doordoen zoals instructeur me zei: Met koppeling spelen en achterrem gebruiken zoals @killerbe aangeeft = 2 bewerkingen

Leg eens uit wat de instructeur bedoelt met het spelen van die koppeling? Want dat is iets wat ik probeer te vermijden. Snelheid regelen met een koppeling gaat voor beginnende motorrijders op een veel "ruwere" manier dan met de gas en vaste koppeling.
    Als je tijdens die oefening de koppeling volledig gaat intrekken om dan weer te lossen etc. ben je mi toch niet erg goed bezig.
    Het zal wel lukken op die manier, daar niet van. Maar uiteindelijk doe je die oefeningen om een goede motorrijder te worden, niet alleen om die bepaalde examenoefeningen te kunnen uitvoeren he.

Zoals ik op de vorige pagina ook al schreef, vanaf het moment dat je de achterrem erbij gaat nemen zou ik een minimum aan gasdosering geven om het risico op stilvallen te beperken.

2) Proberen enkel op koppeling, dus zonder gas en zonder rem (groot risico op stilvallen?) = 1 bewerking

Moeilijke methode.
    Dit geeft een minder groot risico op stilvallen dan wanneer je de rem erbij gaat gebruiken.
    Uiteindelijk lukt het op deze manier ook, maar dan moet je al een goede basisbeheersing hebben. Licht de koppeling laten komen, ver vooruit kijken, niet aan de gas of rem komen en evenwicht houden.

Ik zou deze manier pas proberen als je echt zeker op je motorfiets zit. Zelf voer ik deze methode ook wel eens uit, met enkel de linkerhand aan het stuur...

3) Van héél ver aankomen, matig ontkoppelen, gas geven en "extreem" remmen met achterrem en achterrem vasthouden bij goeie snelheid, mr hoge toeren. = 3 bewerkingen

Van ver aankomen is iets wat je altijd zou moeten doen, en de snelheid eruit halen VOOR het meettoestel... De grootste fout die de meesten maken is pas vertragen in de oefening. De eerste meters ben je dan al kwijt.

De combinatie gas geven met hoge toeren en extreem remmen werkt perfect, koppeling houden we dan stil op één positie. Op deze manier ga je richting 25 seconden en meer. Maar erg goed voor je motorfiets is dit niet.... (koppeling vooral dan)
    Meestal gebruikt men deze manier om te "surplacen" en dan zoekt men nog de minst nadelige dosering om de koppeling niet teveel te belasten

4) Zoals door @TzaHiko aangegeven al kleine stuurbewegingen maken op voorhand en verder zoals punt1

Stuurbewegingen vanuit de schouder zijn er om je evenwicht terug te bemachtigen als je het voelt foutgaan... persoonlijk zou ik al niet beginnen met kleine stuurbewegingen.

Mijn advies.

- Traag beginnen, ruim op tijd voor het meettoestel
    - Ontspannen zithouding
    - Ver vooruit blijven kijken, niet naar de tellers kijken, snelheid op het scherm is niet belangrijk.
    - Koppeling net voldoende laten komen om de motor in beweging te krijgen, en dan proberen +/- stil te houden
    - Daarbij eventueel een lichte gasdosering in combinatie met het licht gebruiken van de achterrem. (voet laten rusten op het pedaal, niet duwen)

En niet teveel nadenken, als ik uw eerste bericht lees zou ik me geen zorgen maken... je zal zien dat het tijdens de volgende lessen alweer een pak beter zal gaan.
    Succes, en probeer een beetje te genieten ook …
    Laatst gewijzigd door adventurer; 26-06-2019 om 23:15.

7. The Following 3 Users Say Thank You to adventurer For This Useful Post:

JeankeWL (27-06-2019),Plattelandsrijder (27-06-2019),Schussboelie (15-07-2019)

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Les2:

8u-12u
    Andere instructeur, ook een rustige vriendelijke mens.

Gestart met een ritje door centrum Roeselare om dan via de rijksweg naar het oefenterrein manoeuvres te gaan.
    Ritje relatief vlot verlopen, goed op snelheden en borden gelet wat ook gelukt is.

Aangekomen bij de manoeuvres direct naar het stapvoets rijden. Enkele vragen aan de instructeur gesteld. Hij heeft de beide manieren gedemonstreerd. Zowel koppeling/achterrem als koppeling/gas/achterrem.
    Hij gaf ook mee, net als zijn collega, dat koppeling/achterrem geen probleem is als dat me beter ligt.
    Zo gezegd, zo gedaan dus en hupla. Een keer of 3 stapvoets rijden, waarvan het 2x is gelukt. één keer buiten de lijnen (geen idee waarom, maar ik was opeens weg).

Dan een keer of 8 het volledig examen gedaan en 6x geslaagd.
    één keer kegel mee van de uitwijk en één keer te snel in stapvoets.

Viel heel goed mee.
    Daarna opnieuw nog een ritje met wat examentips en een ritje door de kiezelstenen.

Opmerkingen: Meer lichaam draaien bij het kijken en nog net iets meer links of recht gaan staan bij voorsorteren.
    Instructeur zei dat ik perfect op schema zit om te slagen volgende week!

Dank voor jullie tips!

9. The Following User Says Thank You to Plattelandsrijder For This Useful Post:

Cowboy (27-06-2019)

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    Zier er goed uit! Veel succes!!

11. The Following User Says Thank You to hansvdc For This Useful Post:

Plattelandsrijder (01-07-2019)

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Voila, vandaag laatste rijles gehad.

Manoeuvres nogmaals geoefend, ging vlot.
    In totaal 11 keer het parcours volledig gedaan en 10 keer geslaagd.
    Ook het stapvoets rijden dus. Zoals iedereen al zei is het van belang om ver op voorhand (ikzelf verkies de kegels van de uitwijk) al op ongeveer de gewenste snelheid te zitten. Dan win je inderdaad al enkele meters en heb ik vlot een wiel op overschot. En m'n liedje meezingen in het hoofd helpt ook enorm.

Daarna nogmaals op de weg gegaan. Ging eveneens zeer vlot. Enkel een paljas tegengekomen die voorrang van rechts had, maar bleef staan. Ik ben dan ook maar blijven staan tot 'ie hem doorhad

Al bij al voel ik me, los van de gezonde spanning, relatief zeker voor donderdag.
    De laatste 4 uren waren zeker geen overbodige luxe om meer vertrouwen te kweken.

Registratie
    May 2019
    Thanks
    3
    Succes donderdag! En heb je dan nog tijd om te oefenen vlak voor je examen?

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Dunlop Sportmax Qualifier II, mijn ervaring.
    Door C@sper in forum Banden
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 30-09-2009, 14:06
  2. rijles
    Door wouter011 in forum Leren Rijden en Heropstappen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 26-09-2009, 17:14
  3. rijles en examen moto
    Door Kenn13 in forum Leren Rijden en Heropstappen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 19-05-2009, 18:38
  4. 2 u rijles in gietende regen :-))