Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 33

Onderwerp: Rijles Roeselare: Mijn ervaring

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11

Rijles Roeselare: Mijn ervaring

Vandaag gestart met de rijlessen bij Lust in Roeselare, West-Vlaanderen.
    adhv dit draadje zal ik jullie mijn ervaring(en) proberen delen.

Eerste rijles (8u-12u)
    Motor CB650

Aangekomen op de rijschool aangemeld en kennis gemaakt met de instructeur.
    Vriendelijke, rustige man die me vroeg of ik al enige ervaring had.
    Na te antwoorden dat ik 125cc scooter rij en al enkele keren oefende met zwaardere motor (op privé terrein) vroeg hij me of ik het zag zitten om naar het manoeuvre-plein te rijden.
    Zo gezegd, zo gedaan en gelijk de openbare weg op.
    Daar aangekomen (en na het zien dat er motards v/d politie aan het oefenen waren ) even een toertje rond het plein gedaan.

Direct met de 8 begonnen. Was in het begin wat zoeken tot ik de koppeling doorhad.
    Instructeur leerde me aan om naar de kegels van de draai te kijken (die op het kruispunt). Dat lukte half/half.
    Toen ik hem vroeg of ik ook naar de middelste mocht kijken, was dat geen probleem en lukte het vrijwel meteen goed.
    Ik heb het mezelf ook in het verleden zo aangeleerd.

Parkeren, aanduiden techniek, slalom, acht, bocht, uitwijken en noodstop lukten na enkele keren doen goed.
    Alleen het stapvoets rijden was wat sukkelen, telkens een kleine 2 seconden tekort
    Het is me een drietal keer gelukt binnen de 12 sec, 8x niet, het is dus effectief voldoende vroeg beginnen en niet nadenken.
    Ik heb het nu aangeleerd zonder gas bij te geven en puur op koppeling en rem. Instructeur zei me dat het bij de ene zo beter lukt, dan bij de andere.

Daarna toertje op de baan.
    Opmerking was: niet stapvoets aanrijden aan een stopbord, maar effectief stoppen en voet aan de grond + borden zien (zone 30).
    Voor de duidelijkheid: De lichtgevende borden hebben voorrang op de wegmarkering (geschilderde snelheid). Het bord brandde niet, maar ik wel 30. Tweede keer had ik na een bocht niet door dat ik nog steeds in een zone 30 zat --> Oops.
    Het schakelen zelf was af en toe nog wel wat klungelig, maar lukte relatief goed. Volgens mij heb ik mezelf of een ander niet in gevaar gebracht

Enig nadeel: Het was verdorie warm op dat plein ...

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plattelandsrijder Bekijk Berichten
    Ik heb het nu aangeleerd zonder gas bij te geven en puur op koppeling en rem. Instructeur zei me dat het bij de ene zo beter lukt, dan bij de andere.
    Gebruik van de achterrem tijdens deze oefening kan idd helpen, al zou ik toch proberen om een minimum van gasdosering te geven. (koppeling hou je rustig neem ik aan?)
    Iets teveel remmen zonder dat je gas geeft kan ervoor zorgen dat de motor gaat afslaan.

Wat die achtjes betreft, iedereen ontwikkeld uiteindelijk wel een beetje een eigen manier dus als het lukt voor het examen zit het wel goed.
    Alleen moet je voor jezelf eens nagaan waarom je zo'n acht zou moeten kunnen rijden tijdens je examen...
    Weet dat er op de openbare weg in zo'n geval geen kegels meer staan. Dus als je al weet waar je moet kijken en waarom... dan heb je in principe die kegels niet eens meer nodig.

Succes ermee, gezien de vooruitgang tijdens de eerste les ziet het er alvast goed uit.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    May 2012
    Thanks
    7
    Doseren tussen koppeling en achterrem, u zal versteld gaan hoe traag en stabiel u kan gaan.
    • GSX1100R 1996 - (2002-2005) Verkocht
    • Zx9r 1999 (C2) Cicuit. (2005 - 2014) Verkocht
    • Z1000SX 2011 (2011 - )
    • GSX-r1000 2015 Circuit - OW

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killerbe Bekijk Berichten
    Doseren tussen koppeling en achterrem, u zal versteld gaan hoe traag en stabiel u kan gaan.
    idd, de keren dat het fout liep was eigenlijk omdat ik begon te denken: Shit, ik haal het niet --> stuur bewegen --> en gedaan ...

Registratie
    May 2019
    Thanks
    3
    Succes met de lessen hopelijk ben je er vlug vanaf en vlot door

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Dank voor deze bemoedigende woorden ;-)

Een mens kan zoveel lezen en filmkes kijken, op het einde (of in dit geval tijdens) van de rit moet je het nog wel zelf doen.
    Samengevat zit hier nu wel een tevreden mens in de zetel zit, ik durf zelfs zeggen dat het voor de eerste 4uur goed is meegevallen.

Dat traag rijden is toch echt wel tricky vind ik, mr komt wel goed denk/hoop ik

Ikke blij dus
    Op naar donderdag

Registratie
    Apr 2015
    Thanks
    2
    idd, de keren dat het fout liep was eigenlijk omdat ik begon te denken: Shit, ik haal het niet --> stuur bewegen --> en gedaan ...
    Bij mijn rijlessen hebben ze mij geleerd om het stuur al in beweging te hebben, dus lichtjes links en rechts bewegen. Zo komt het niet onverwacht.

Registratie
    May 2019
    Thanks
    3
    Dank voor deze bemoedigende woorden ;-)

Een mens kan zoveel lezen en filmkes kijken, op het einde (of in dit geval tijdens) van de rit moet je het nog wel zelf doen.
    Samengevat zit hier nu wel een tevreden mens in de zetel zit, ik durf zelfs zeggen dat het voor de eerste 4uur goed is meegevallen.

Dat traag rijden is toch echt wel tricky vind ik, mr komt wel goed denk/hoop ik

Ikke blij dus
    Op naar donderdag
    Komt allemaal wel goed hoor 12 uur goed opletten en dan op u examen vooral de zenuwen de baas kunnen en da zal goed komen! Daarna lekker genieten van de moto Ik vermoed dat je ook u examen moet doen in Brugge? Ik heb 3 juni mijn examen gedaan ook in Brugge dat was een heel gezapige man rustig en beleefd. Ik had wel last van wat stress maar eens ik er aan begon verstand op "nul" volledig geconcentreerd aan de manoeuvres begonnen (wel men 2e poging moeten gebruiken blijkbaar met men voorwiel de witte lijn in de 8 geraakt) en geslaagd daarna de openbare weg gereden zoals ik met de auto zou rijden wel met de tips die ik gekregen had van de rijschool goed in acht genomen en na een ritje (van examencentrum richting centrum daarna oude baan naar Bredene via die baan de expresweg op en via uitrit de blauwe toren terug naar examencentrum) meteen geslaagd zonder opmerkingen. Dus in 12 u kunnen ze u veel leren hoor! Vooral niet te veel zorgen maken en idd een mens kan blijven kijken naar filmpjes enzo heb ik ook gedaan en heb er toch ook wel het 1 en ander uit geleerd hoor. Ben begin mei gestart met men lessen en heb een maand lang niets anders gedaan dan me voorbereid zowel via filmpjes, lezen en aan de hand daarvan de vragen waarmee ik zat opgeschreven en meegenomen naar de rijlessen om dan voor te leggen aan de instructeur die kon dan beamen of weerleggen wat ik zag en las al dan niet goed was. Alvast succes en hopelijk een vlot verloop voor u

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nn1s Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat je ook u examen moet doen in Brugge?
    Nope, examen is in Roeselare.

Nu ben ik al gans de dag die 10 meter aan het rijden (in m'n hoofd hé ).
    En ik kom tot verschillende theorieën voor het stapvoets rijden:

1) Doordoen zoals instructeur me zei: Met koppeling spelen en achterrem gebruiken zoals @killerbe aangeeft = 2 bewerkingen
    2) Proberen enkel op koppeling, dus zonder gas en zonder rem (groot risico op stilvallen?) = 1 bewerking
    3) Van héél ver aankomen, matig ontkoppelen, gas geven en "extreem" remmen met achterrem en achterrem vasthouden bij goeie snelheid, mr hoge toeren. = 3 bewerkingen
    4) Zoals door @TzaHiko aangegeven al kleine stuurbewegingen maken op voorhand en verder zoals punt1

Een mens kan eigenlijk nogal uitvinden hé ;-)

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    161
    Stel u zelf 1 simpele vraag: vertrouwt ge uwen instructeur ja of neen?
    Indien ja: luistert naar dieje mens...
    Indien nee: zoek een andere instructeur.

1. Koppeling + Achterrem + Gasdosering + ver vooruit kijken = beste techniek.
    2. Enkel koppeling = zeer grote kans op stilvallen. (al zou ik het op nen motor met veel koppel nog durven proberen).
    3. is eigenlijk hetzelfde als 1. uwen instructeur gaat volgens mij niet zeggen dat ge geen gas moogt geven...
    4. probeer uwe motor gewoon rechtdoor te doen rijden, door zelf te beginnen zwalpen maakte het in mijn ogen juist moeilijker...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

11. The Following 2 Users Say Thank You to Koeno For This Useful Post:

Plattelandsrijder (26-06-2019),Schussboelie (15-07-2019)

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten