Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 31

Onderwerp: Zoemend geluid na schoonmaken ketting

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0

Zoemend geluid na schoonmaken ketting

Enkele dagen terug ketting eens volledig schoongemaakt en terug ingevet. Geen idee of het met elkaar te maken kan hebben, maar sindsdien hoor ik een duidelijk zoemend geluid telkens ik accelereer. Is ook (minder) hoorbaar bij rijden aan iets hogere toeren (continu zelfde rpm) maar is vooral enorm hoorbaar bij gas geven. Afremmen of gas lossen > geen geluid, ook in neutraal/met koppeling in bollen is totaal stil.

Filmpje:
    https://youtu.be/vFRhHm-1pCw

Iemand enig idee wat oorzaak kan zijn?

Registratie
    May 2004
    Thanks
    1
    Al zwaait die ander niet, het gaat er om dat JIJ geniet.

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3337
    klinkt op het eerste zicht idd naar de ketting.

De ketting eens warm rijden, en terug degelijk smeren ?
    Dan laten afkoelen, en pas dan nog eens rijden.
    Lube blijft beter zitten op een warme ketting.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Mar 2013
    Thanks
    58
    Heb exact hetzelfde gehad op mijn Bandit indertijd: het reiningsmiddel zat nog tussen de schakels. Maw, het vet was na enkele kilometers weer compleet opgelost...

Kijk zeker na of de o-ringen niet beschadigd zijn, ik had jammer genoeg een nieuwe ketting nodig. Sinds dien kuis ik mijn ketting niet meer... Enkel nog vers vet er op. Ze gaat nu toch ook al +25.000km mee op mijn AT.

7326-74ed3af54e756e7079c1bbe3684d1b11.jpg
    7327-a23357d03fb09a994caa1fe944ccd4d3.jpg

Deze foto's zijn louter indicatief, maar geven wel een goed beeld wat ik bedoel. Hopelijk ben je er op tijd bij
    - Bikes don't leak oil, they mark their territory -
    ~ Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150 ~

***Suzuki Bandit 650 '08 (verkocht)***
    ***Honda CRF1000L '16***

Registratie
    Sep 2009
    Thanks
    7
    met wat heb je de ketting gekuisd?

Ik deed dit gewoon met lampenolie en een verfborstel.

nadien achterwiel omhoog en goe veel gas geven
    SOLD: Suzuki gsx-r 600 k8: Picture

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    Heb S100 ketting reiniger gebruikt, ketting ingespoten, afgekuisd met doek en dan terug ingevet. Blijkbaar had ik dit ook moeten naspoelen met water en ben dat vergeten. Gemaild naar fabrikant S100 en zij hebben me gezegd dat het niet afspoelen in sé geen kwaad kan voor de o ringen, en advies gegeven dit gewoon opnieuw te doen (goed kuisen met cleaner, afspoelen, invetten). Probleem is echter gebleven. Daarnet schoonbroer ketting wat laten aanspannen, maar maakt geen verschil.

Zou het kunnen dat de o ringen alsnog kapot zijn gegaan door gebruik van die ketting cleaner? Dus dat door die niet voldoende af te spoelen met water, er van dat spul in die o ringen is geraakt en daardoor ketting niet (meer) soepel is? Ik zie in alle geval niks verkeerd maar ja... Zou daardoor dat rammelend geluid komen? Wel redelijk pissed op dealer, ben vanmorgen geweest en hebben testrit gedaan en konden 'niks speciaal horen'. Kameraad met nét zelfde moto laten rijden, schoonbroer laten rijden...allemaal meteen "wat een vervelend geluid". Ook op filmpje is dit toch duidelijk te horen, volgens dealer horen ze niks. Daar sta je dan natuurlijk (is dan nog +1u rijden voor mij naar dealer!!).

Registratie
    Feb 2007
    Thanks
    0
    nog maar eens een voorbeeld waaruit blijkt dat ketting kuisen met producten nergens goed voor is.

wil je het perse toch doen : enkel met een droge vod het ergste er af wrijven.

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Ik onderhoud mijn ketting zeer regelmatig, maar ik gebruik geen ontvetters. Ik wrijf ze grondig schoon met een doek. Heel soms gebruik ik hierbij wat WD40. Als ze schoon is dan strijk ik de schakels in met een borsteltje met kettingzaag olie. Dat is zeer kleverig spul dat ook nog heel goed hitte verdraagd en smerend blijft. Het achterwiel even laten rondraaien met de hand ( je hoort gewoon dat het weer extra soepel loopt) en tenslotte wrijf ik ze nog af met een doek, want je wil geen rondvliegend vet.Overigens die kettingzaagolie hecht zeer goed en gaat niet snel rondvliegen. Dat klinkt allemaal veel , maar als je het regelmatig doet is dat hooguit 5 minuutjes tijd. Dus geen excuses om het niet te doen voor mezelf, want een tankbeurt duurt even lang en stel je ook niet uit.

Registratie
    May 2004
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janbros Bekijk Berichten
    nog maar eens een voorbeeld waaruit blijkt dat ketting kuisen met producten nergens goed voor is.

wil je het perse toch doen : enkel met een droge vod het ergste er af wrijven.
    Al zwaait die ander niet, het gaat er om dat JIJ geniet.

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    0
    Ketting aangepast zodat spanning perfect volgens boekje is, nog eens schoongemaakt volledig volgens de regels van de kunst en perfect ingesmeerd zoals het hoort met spuitbus die me door quasi iedereen wordt aangeraden, voorste tandwiel gechecked voor vuil...allemaal zelfde. Zoemend geluid bij rijden in versnelling en (nog meer) bij accelereren blijft. Dus ofwel is die ketting kapot, ofwel veroorzaakt iets anders dat gezoem. Aan dealer gevraagd of ze hier nu iets aan kunnen doen, ze hebben voorgesteld moto eventueel eens op testbank te zetten na hun verlof (dealer die in volle zomer met verlof gaat en dus volledig sluit???).

Enige andere wat ik kan denken, is dat er helemaal geen probleem is, maar dat die ketting door ze schoon te maken een andere, meer hoorbaar geluid produceert nu.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten