Resultaten 1 t/m 3 van 3

Onderwerp: Aanpassing achterophanging triump street triple 2011

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1

Aanpassing achterophanging triump street triple 2011

Hallo,

Ik heb een 2011 triumph street triple ( niet R versie ) en hoewel dit een fantastische motor is, is de achtervering niet bepaald de beste. Ze is op preload na ook niet instelbaar. Algemeen genomen is de veer zacht , maar wordt ze progressief zeer plots zeer hard. ( Door de geometry van de ophangings verbindings plaatjes). Als je dan ook nog de demping en rebound niet kan instellen ( De R en Daytona kunnen dat wel), dan is er weinig te tweaken.
    Ik ben geen trackrijder en ook geen extreme straatrijder, maar dit moet toch beter. En dan liefst zonder al te veel geld ertegenaan te smijten.
    Na veel googlen en lezen op diverse fora en andere plaatsen heb ik de volgende oplossing toegepast:

Ik heb een 2011 Honda CBR 600 RR achterveer /demper gekocht voor ongeveer 75€. Ik had begrepen dat deze past onder de street triple, mits een aantal kleine aanpassingen, zoals 3 langere M10 bouten ( 65mm) en de juiste spacers in de vorm van rondsels. Ik heb hiervoor high tensile 8.8 grade bouten gebruikt.
    Bovenaan de shock zijn aan weerszijden 2 M10 rondsels van 2mm nodig en onderaan heb ik 2 keer 2 spacers nodig van 4.5mm dik.
    De Honda CBR 600 RR veer is harder dan de stock Street triple veer , maar iets zachter dan de street triple R of Daytona. Vermits ik 90kg weeg is dit een absoluut welkome verbetering.
    De Honda CBR 600 RR veer is ook iets langer dan de standaard street triple veer, waardoor de motor achteraan ongeveer 3cm zou omhoog komen. Dat verandert de hele geometrie en dat wou ik liever niet , maar dat kon ik oplossen met andere ophangingsverbindingsplaten. Daarover straks meer. Anyhow, de hoogte is gelijk gebleven.
    En last but not least , de Honda CBR 600 RR is zeer gemakkelijk en goed instelbaar qua compressie,rebound en preload en het is gewoon een hele goede unit. (stukken beter dan de standaard street triple unit)

En dan tweedes : Op het internet was een upgrade gekend onder de naam "flux plates", waarbij de standaard driehoeksplaten vervangen worden door platen met een andere geometrie. Het betreft de platen die de dogbone, schokbreker en swingarm met elkaar verbinden. De fluxplates werden vooral toegepast op daytona's , zowel circuit als straatgebruik , maar ook op street triples generatie 2007-2013
    Wat doen ze en ik citeer :
    plates were 'invented' by forum member and resident genius [FLUX], and created with amended geometry to help correct an overly enthusiastic rising rate ratio in early 675's - I.E, the standard plates cause the spring damping to go from soft to almost solid within the first couple of inches of travel.
    In essentie maken ze de rising rate ratio meer lineair, waardoor de motor een veel stabieler veergedrag krijgt.
    een nevenwerking van de FLUX Mark II platen is evenwel dat ze de achterkant iets verlagen.
    DUS : In mijn geval ideaal in combinatie met de Honda CBR 600 RR schokdemper, want de twee samen brengen mijn street triple op zijn originele hoogte en geometrie.
    De FLUX mkII platen hebben de volgende geometrie : ( Daar heb ik ettelijke uurtjes op gezocht)
    shock-swingarm : 68mm
    Dogbone-shock :59mm
    DogBone-swingarm : 76mm

En dus heb ik die twee platen gemaakt uit 4mm dik RVS plaat. Vaak worden deze gemaakt uit aluminium, maar er zijn een aantal gevallen bekend, waarbij een boutgat is uitgescheurd ( om welke reden ook), dus ik neem hierin geen enkel risico.

Tenslotte heb ik de CBR 600 RR schokbreker en de FLUX mkII platen gemonteerd op de motor en eerst de instellingen van de preload gedaan , controle static sag en riders sag en de hoogte van de motor gecontroleerd tov origineel. Momenteel heb ik de preload op click 5 staan , de compressie op full hard - 20 clicks en de rebound op full hard - 2 toeren.

20190709_182249 by Geert Vijncke, on Flickr

20190709_182123 by Geert Vijncke, on Flickr

20190709_181951 by Geert Vijncke, on Flickr

Op bovenstaande fotos staan overigens nog de flux Mk1 platen die ik gisteren had geprobeerd, maar toen ik de dimensies van de Mk2 platen had gevonden heb ik die gemaakt en dat was een heel stuk beter. De mk1 zijn zachter ( eigenlijk moet je een stuggere veer monteren en met mijn 90kg zit ik al aan het randje en bovendien laten ze de motor op de originele hoogte en ik wou dat hij wat lager kwam om de verhoging door de CBR veer te compenseren. Dus vandaag snel een setje flux mk 2 platen gefabriceerd ( niet op de foto)
    Overigens zijn die flux mk1 platen heel geschikt voor een lichtere rijder samen met de originele street triple schokdemper, waardoor de motor een stuk soepeler zal inveren.

Na een eerste testrit vandaag kon ik het verschil heel duidelijk voelen.
    De motor voelt achteraan veel stabieler en geconnecteerd met de weg aan. Hij is hard (t'is een sportieve motor) maar niet meer stug. Het voelt gewoon een stuk beter aan.

Voor 75€ en een dagje werk is dit een top upgrade .

20190710_192207 by Geert Vijncke, on Flickr
    Laatst gewijzigd door gvy; 10-07-2019 om 19:45.

2. The Following User Says Thank You to gvy For This Useful Post:

E.M. (10-07-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3363
    goeie post & uittleg

Ga je de vering vooraan ook voorzien van sterkere veren ?
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Dat zou uiteraard de motor nog verbeteren, maar ik vrees dat dat niet direct on a budget kan. Bovendien heb ik niet echt te klagen van de voorwielophanging (voor mijn straatgebruik). Dat had ik wel over de originele achterwielophanging en dat is bij deze zeer mooi gefixed.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten