Pagina 2 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 44

Onderwerp: Ook wie zijn autorijbewijs B voor 1989 haalde, moet sinds 1 mei 2011 over een specifi

Registratie
    Jul 2012
    Thanks
    58
    iemand een scan van dat bewust artikel? Het staat niet volledig te lezen op hln.be

Registratie
    Oct 2013
    Thanks
    487
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

Er is wel iets veranderd sinds 1 mei 2011, maar wat diene James Vroman daar uit z'n botten slaat mag joost weten... .

Als je je rijbewijs B haalde voor 1 mei 2011 mag je hier in België met een motorfiets klasse A1 rijden.

Haalde je je rijbewijs B na die datum moet je 4u rijles volgen om code 372 op je rijbewijs te verkrijgen, je mag dan met een motorfiets klasse A1, max 125cc en max 11kw/15pk in België rijden. Je hoeft geen examens af te leggen.
    Vanaf 1 mei 2013 is dat in voege ;-) die maatregel voorziet dat je na 2 jaar houder v/e B met een A1 in België mag touren (incl 4u les/code) . Dus 2013-2=2011

Nu maak je me benieuwd...
    De ralenti z'n werk laten doen he. Motoren die zo afgesteld staan dat ze, na buitenrijden parkeervak, enkel nog moeten sturen ipv gas/koppeling. Ideaal voor slalom & lussen én traag rijden puur op aangrijpingspunt koppeling.

3. The Following User Says Thank You to Senshiri For This Useful Post:

adventurer (12-07-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Senshiri Bekijk Berichten
    De ralenti z'n werk laten doen he. Motoren die zo afgesteld staan dat ze, na buitenrijden parkeervak, enkel nog moeten sturen ipv gas/koppeling. Ideaal voor slalom & lussen én traag rijden puur op aangrijpingspunt koppeling.

Daar had ik al van gehoord dat dit gebeurde, al verwachtte ik me aan iets heel anders met het woord "foefelen"

Maar belange niet elke motor van de rijschool is op die manier aangepast. Het is dus een beetje anders dan plattelandsrijder doet uitschijnen...
    Laatst gewijzigd door adventurer; 12-07-2019 om 10:38.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    May 2012
    Thanks
    7
    Precies of de opleiding en het verplichte examen zaligmakend is?
    Ik heb mijn B rijbewijs behaald in 1992, en A1 in 2005, beide behaald met de eerste poging maar had niet direct de indruk dat ik goed met de motor kon rijden. Dat goed rijden is gekomen met de ervaring, en ja ik heb ook nog steeds zwakkere punten.
    • GSX1100R 1996 - (2002-2005) Verkocht
    • Zx9r 1999 (C2) Cicuit. (2005 - 2014) Verkocht
    • Z1000SX 2011 (2011 - )
    • GSX-r1000 2015 Circuit - OW

Registratie
    Mar 2014
    Thanks
    76

Daar had ik al van gehoord.

Maar belange niet elke motor van de rijschool is op die manier aangepast. Het is dus een beetje anders dan plattelandsrijder doet uitschijnen...
    Inderdaad, was bij mij ook. Het enige dat je moest doen was koppeling lossen en weg was je. Ik heb nooit achterrem, gas of koppeling moeten gebruiken tijdens de slalom of 8-je. Instructeur zei indertijd dat tandwiel was aangepast om het wat makkelijker te maken. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Ik ga er trouwens vanuit dat je op 600cc rijschoolmachines altijd wel gewoon koppeling kan lossen en je 8-je kan doen zonder gas of rem te gebruiken.

Registratie
    Jan 2011
    Thanks
    46
    @ adventurer ik heb mijn eerste baan motor gekocht op het motorsalon van 1996 .een Kawasaki zephyr 750 .daarvoor heb ik twee Husqvarna gehad en 6 Kawasaki kx 250

8. The Following User Says Thank You to smolders luc For This Useful Post:

adventurer (12-07-2019)

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    546
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killerbe Bekijk Berichten
    Precies of de opleiding en het verplichte examen zaligmakend is?
    Absoluut niet. Dat heb ik ook nergens beweerd he.

Zeker in de jaren negentig stelde de opleiding in (te) veel rijscholen niet veel voor. Ook in mijn geval.
    Gelukkig gaat het er tegenwoordig beter aan toe.

Zaligmakend dus niet, maar zonder enige vorm van opleiding, zoals voor 1988, iemand de baan opsturen met een motorfiets is helemaal niet verstandig.

Basisprincipes moeten toch aangeopakt worden vind ik. Belangrijke zaken zoals het gebruik van de remmen en het nemen van bochten zijn toch zaken die je aangeleerd moet krijgen, niet?

Dat je nog veel te leren hebt wanneer je bent geslaagd voor je proef is iets wat vast staat. Een goede motorrijder leert altijd bij.
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    82
    ...
    Basisprincipes moeten toch aangeopakt worden vind ik. Belangrijke zaken zoals het gebruik van de remmen en het nemen van bochten zijn toch zaken die je aangeleerd moet krijgen, niet?
    ...
    Als je na 50 jaar motorrijden nog altijd rond rijdt, dan denk ik dat het (ahum) "natuurlijke selectieproces" al genoeg kans zal hebben gezien om jou "eruit te selecteren" als je niet over genoeg rijcapaciteiten beschikte.

"Survival of the fittest" - Darwin had gelijk : je wordt "eruitgeselecteerd". Het spijtige lot van sommigen (zelfs mét rijschool-scholing) die vb. niet eens 20 jaar oud worden (spijtige accidenten van brute pechvogels niet te na gesproken)...
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Jul 2019
    Thanks
    0

Wat een onzin, nooit zomaar geloven wat al die internethelden komen posten op HLN en andere nieuwssites... Zelfs de artikels zelf staan dikwijls vol fouten.
    Inderdaad en al zeker niet die André Van Laethem. Is een troll eerste klas op HLN.
    CB500 1998

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11

Daar had ik al van gehoord dat dit gebeurde, al verwachtte ik me aan iets heel anders met het woord "foefelen"

Mijn woordkeuze was mss wat fout, mr daar doelde ik inderdaad op :-)
    Het is niet omdat je door die manoeuvres raakt dat je kan rijden.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten