Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: MIjn testrit met een Yamaha Ténéré T700 - een uitgebreid verslag

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42

MIjn testrit met een Yamaha Ténéré T700 - een uitgebreid verslag

Wel,

men zegt dat een vlinderslag hier een storm kan veroorzaken daar, mits er een paar duizend kms tussen zit.
    In bepaalde filosofieën wordt ook de basisstelling gehanteerd dat alles in het universum met elkaar verbonden is.
    Wat daar allemaal ook van waar zou zijn, zaterdagmiddag zat ik plots anderhalf uur met een T700 te rijden, in het gezelschap van een zestal andere T700's
    Het was een onverwachte uitnodiging uit totaal onverwachte hoek (merci Maxxmoto!) die hiertoe geleid had, maar het hoe of het waarom vond ik geeneens zo erg. Dergelijke "waarom"-vragen waren zo futiel geworden eens men in het zadel van een T700 zat.

De testrit was dus door Yamaha georganiseerd en vertrok vanuit het - toch wel zeer bescheiden - hoofdkwartier van D'Ieteren Sport. Eerlijk, ik had mij van zo'n bedrijf dat zo'n extreem enorme impact heeft op de Belgische auto/moto-markt toch wel iets imposanters verwacht dan een dertien-in-een-dozijn-fabrieksgebouw(tje) in een dertien-in-een-dozijn-fabrieksterreintje. Of misschien was het gewoon het Yamaha-hoofdkwartier van dit imperium? Gezien de serieuze grootte van de garage-, sleutel-, parkeerruimte binnenin (niks anders dan Yamaha's! ) durf ik in die richting te denken. Maar, opnieuw, who cares als je anderhalf uur in het zadel van een T700 mag doorbrengen?

Soit. De moto dus. Prachtige bolide. Gegarandeerd de eerste prijs op het kampioenschap "Schoonste Adventure van dit Millenium". Vooral in de niet-blauwe kleuren. Gelijk hoe je het draait of keert: dat blauw is toch maar gewoon flauw blauw.... er zit zelfs niks van metalic in, geen glinsterkes, niemendal. Afin, stel u voor dat de KTM Adventure zo flets flauw oranje zouden zijn, zo van dat wegenwerkenverkeersbordenoranje, dat zou toch ook op niks trekken. Maar nu, met die groene metalen flikkeringskes in, is dat oranje het schoonste kleur op aard! Ahem, ge ziet, het wordt een heel persoonlijk verslag.

We kregen eerst een half uur een standaard bedrijfspresentatie. Helaas zonder vragenuurtje. Anders zou ik gevraagd hebben of de claim "Adventure" écht serieus is opgevat, en dat mensen die via hun luchtfilter zand tot in hun moteur trekken een beroep kunnen doen op garantie, of dat die term gewoon eigenlijk "SUV" wilt zeggen, maar dan met meer letters, en dat ze dan zouden zeggen dat zand in de moteur zou wijzen op "oneigenlijk gebruik"... Afin, die vraag heb ik dus niet kunnen stellen....

Allez, de baan op dus, eindelijk, doempend van 't zweet, want het was WARM! En vochtig. Viel metéén op bij het opstappen: da spel is hoog! Ik ben 1m75 hoog, op mijn blote voeten, met mijn haar plat maar zelfs mét motorbotten aan bleek ik moeilijk met de tippen van mijn laarzen aan de grond te kunnen. Wat verschuiven naar links of rechts om toch één voet stevig aan de grond te krijgen was er ook niet bij want het zadel is gewéldig antislip, iets waarmee de duorijder en de textielbroekrijder vanzelfsprekend heel erg blij mee zal zijn. Maar een endurist/adventurerijder heeft toch liever een iets gladder zadel peis ik azo. Afin, niet dat ik met mijn offroadreizen in Roemenië, Marokko en Wales zo'n doorwinterde rallyraidkerel ben.

De baan op dus, gelijk al gezegd, en metéén bij het afdraaien van de parking viel het mij op dat deze motorfiets wat stijfjes aanvoelt in het balhoofd. Mijn KTM 950 Adventure gaat heel intuïtief mee in keer- en draaimaneouvres, maar dit exemplaar vroeg toch een wat nadrukkelijke stuurhand. Niet enkel om vanaf een parking linksop te draaien, maar ook gewoon al rijdend. Je nadert een bocht, schakelt terug en remt af, gebruikt wat tegenstuur om de motorfiets in te kantelen en om één of andere reden voelde dat stamelijk stijf aan. Ik voelde de motorfiets al tegensturend onder mij kantelen, vrij letterlijk te nemen, dus volgens zijn horizontale lengteas, om dan zo de bocht in te gaan. Bij de KTM heb ik dan eerder het gevoel dat er veel minder weerstand in het balhoofd zit, en dat het stuur dus met minder weerstand verdraait, waardoor de motorfiets met minder weerstand inkantelt. Daarenboven kantelt de KTM niet verder in dan wat je zelf aangeeft met je druk op het stuur, die luistert heel goed. De Yamaha daarentegen leek mij wat last te hebben van onderstuur, hij had de neiging om gewoon verder te blijven kantelen waardoor je dus eigenlijk moest gaan corrigeren op het tegenstuur dat je net aan het geven was. Kortom het leek alsof deze T700 wat te stijf was in dat belangrijke scharnier van de voorvork.

Groot was dan ook mijn verbazing over de enorme instabiliteit toen we een traag veldwegje indoken, waar het spoor wat singletrack-achtige neigingen had. Het voorwiel had er echt geen vertrouwen in, wilde de hele tijd wisselen van kant, zat de hele tijd tegen de wangen van de single track op te rijden. Uiterst onaangenaam dat kan ik u zeggen, en het maakte me wel wat bang. Opnieuw, mijn KTM gedraagt zich in dergelijke omstandigheden uiterst trefzeker en vertoont dan een loepzuiver rechtdoor gedrag. Deze T700 was precies bang! hock: Op bredere snellere offroad-stukken en op reusachtig slechte heen en weer slingerende asfaltwegjes doorheen mooie bossen was er daarentegen niks aan de hand, daar ging ie mooi rechtdoor, onverstoorbaar voor de ondergrond. Net als mijn KTM zeg maar. Grappig genoeg was iemand anders exact de tegenovergestelde mening toegedaan: heel zuiver op die kleine trage wegjes, niet echt stabiel op die snellere stukken.

Zitpositie: subliem. Echt. Kan je tientallen uren volhouden. Klasse. Enkele mensen merkten op dat ze met hun rechterscheen of -knie rechts nogal gemakkelijk zaten te duwen tegen één of ander uitstekend kapje, maar daar had ik helemaal geen last van. Ik was wel min of meer de enige met een strakke lederen broek met dikke knieprotectoren, mogelijks voelde ik dat daardoor niet?

Remmen: voorrem stond heel strak afgesteld, bijna als op een supersport. Offroaders gaan dit minder leuk vinden want die hebben toch liever wat subtielere remmen. Achterrem was zeer goed te doseren (net als de voorrem natuurlijk), maar motorremmend en terugschakelend naar een bocht toe ging die ABS toch weer een paar keer aan. Grr ik haat het wanneer dat ding zo ongepast ingrijpt.

Vering: als dit de standaardsettings waren, dan zou ik de in- en uitgaande demping meteen een paar kliks zachter gezet hebben. Offroad stond ie voor mijn gevoel te hard, maar ik ben dan ook een softie. Maar ook voor de openbare weg stond alles behoorlijk (te) stug afgesteld. Verkeersdrempels bvb waren onaangenaam hard, je moest er echt voor rechtstaan. Bij mijn KTM kan ik aan 100km/u nog gewoon blijven zitten, die vering slikt alles. Bij sportief rijden bleek de demping inderdaad ook te hard. Enkele scherpe langsrichels op verder strak asfalt bleken aan 120km/u zeer hard door te komen, de T700 was echt wel efkes van zijn melk door de harde klappen op de wielen. Kortom, de vering/demping op deze moto met deze settings staat stug en strak, wat meestal wel OK is maar bij sportief rijden kan het wel beter. Door mijn KTM weet ik dat er vering bestaat die enerzijds zacht kan zijn en die anderzijds toch overweg kan met stugge situaties. Ook de vering van mijn Multistrada 1100 S DS van 2005 is veel gesofisticeerder, en dat is echt wel een gewone straatmoto, 0,0% niks van offroadcapaciteiten. Maar ik ben wel verwend door die KTM, dat is een feit.

Het motorblok dan? Hoe zit het daar mee? Wel. Raar eigenlijk. Het blok is eigenlijk een racertje, en dat had ik helemaal niet verwacht. De toerenteller bvb gaat tot 12.000 toeren En onder de 7000 toeren is het blok inderdaad heel braaf, beetje mak zelfs, met een verbazend flauwe motorrem. Boven de 7000 toeren daarentegen verandert het blokje in een zeer alert en vrij giftig dingetje, dat met veel enthousiasme vooruit springt, in gelijk welke versnelling eigenlijk. Gelijk de Versys 650 zeg maar, maar nét iets minder vinnig. Eerlijk? Ik snap het niet goed. Tijdens de presentatie beweerden ze dat het blok speciaal ontwikkeld was voor deze moto, dit model, en iedereen weet dat je offroad liever iets laagtoerigs en koppelrijks hebt (denk aan de boxermotoren van de GS-reeks!). Dus ik had een TDM-achtig blok verwacht, met een romige vermogensafgifte, lekker veel koppel, schakellui rijden, lekker veel motorrem en zo voorts. Pas op, zet dat spel hier in derde en ge moet desgewenst ook niet veel schakelen eh, ge kunt er van tergend traag tot misschien wel 150km/u mee rijden. Maar toch, ik had eerder een TDM-achtig blok verwacht. Zeker zo geen hoogtoerig blokje.

En toen waren we terug.

De afwerking staat op een zeer hoog niveau, ge ziet dat er zeer hard over nagedacht is, ze hebben deze moto echt "from scratch" uitgevonden en veel slimme en goede keuzes gemaakt. Zo is de moto gemakkelijk lager te verkrijgen (handig voor kortbenige mensjes) en je voelt bij 't manoeuvreren ook dat ie een pak lichter is dan mijn zware KTM. Maar toch, mijn eindconclusie: ik zou er betere vering insteken en een romiger motorblok, en wat lichter en toch zuiverder sturen zou ook wel mogen, zowel offroad als op de OW.
    Laatst gewijzigd door Muug; 22-07-2019 om 09:43.

2. The Following 8 Users Say Thank You to Muug For This Useful Post:

B4-40 (21-07-2019),denWINNE (21-07-2019),dirjax (21-07-2019),E.M. (21-07-2019),Leville (13-08-2019),maniakske (21-07-2019),msxx (08-09-2019),Tam-Ara (21-07-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3337
    Nice read, uitgebreide review !
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4515
    Ah kijk! Ik was daar ook!!
    Eveneens met dank aan MaxxMoto.
    Ik ben niet zeker dat dit het echte hoofdkwartier is. Een jaar of twee geleden ben ik eens naar een dealerpresentatie van de nieuwe motorfietsen, buitenboordmotoren, jetski's en bootjes geweest en dat was toch op een grotere en sjiekere locatie.

Ik had precies wel een enigszins andere ervaring als jij, alhoewel ik ook van een KTM (1290 SuperAdventure R) op de Ténéré gestapt ben.
    Misschien eerst even de gelijkenissen.

Uiterlijk
    Het valt inderdaad meteen op hoe smal de motor is en hoe strak en Basic (in de goeie zin van het woord) hij er uitziet.
    De voorkant is gewoon echt mooi, toch zeker voor liefhebbers van dit soort motoren.
    Enkel afgaande op de looks zou je er zo opspringen en pas in Dakar stoppen om een kaartje naar huis te sturen.
    Het blauw is inderdaad flauw, zeker omdat dat gecombineerd met lichtgrijze panelen aan de tank.
    De zwarte zou mooier moeten zijn maar de fluogele tekst erop verknoeit dat feestje.
    Wit/rood dan? Mwah. Geen enkele van de kleurstellingen kan me eigenlijk bekoren maar dat is wel vaker het geval.

Uitrusting
    Een aluminium carterbescherming is standaard en dat hoort ook zo (op mijn 1290 is dat niet het geval).
    Er is zelfs nog een dikkere beschikbaar ook.
    Voor de rest zit er aan wat er aan moet zitten maar niks meer.
    Mijn testmotor was uitgerust met één van de beschikbare packs (Travel pack of zo).
    Eén van de onderdelen van dat pack is de middenbok, handig voor reizigers en commuters.
    Ik heb daar bij het rijden nergens last van gehad, niet op de weg, niet ernaast.
    Enkel bij het afstappen zat die middenbok iedere keer in keer in de weg van mijn zijstandaard.
    Die laatste heb ik dus geen enkele keer zonder te kijken en wat met mijn voet te wringen uit kunnen klappen. Jammer.
    Verder valt op dat dat motor gespeend is van quasi alle elektronica.
    Geen verschillende, mappings, geen elektronische veerinstellingen, geen tractiecontrole, geen pinkers die zelf stoppen (een kleinigheidje maar ik was het niet meer gewoon, sorry voor degene achter mij), geen bandenspanningscontrole (wel tubeless banden), geen rijbereik...
    Wél een uitschakelbaar ABS. Uiteraard.
    Je moet daarvoor wel stil- én in neutraal staan, anders lukt het niet.
    Ik weet ook niet of dat uitgeschakeld blijft als je de motor stil legt, nog te testen.
    De karige uitrusting is naar eigen zeggen een bewuste keuze van Yamaha.
    Enerzijds om de kosten te drukken, anderzijds moet de motor de wereld rond kunnen zonder problemen.
    Dat gezegd zijnde vind ik € 9750 toch nog een flinke prijs.
    Ik wil niet gezegd hebben dat hij te duur is maar echt goedkoop vind ik hem precies ook niet.

En dan zitten we al bij de verschillen, of toch een verschillende interpretatie van gewaarwordingen.
    Ik heb één en ander precies toch anders ervaren dan jij.

Offroad
    't Is waar, offroad, en zeker in een smal spoor, is ie zenuwachtiger dan mijn Oostenrijks bakbeest.
    Mijn aanvoelen is dat dat eerder een gevolg is van het lichtere gewicht.
    Het is even wennen maar uiteindelijk gaat ie gewoon even rechtdoor zolang je wat tractie houdt.
    Op een gegeven moment kwamen we op een karrenspoor een heel stuk met gebroken stoepdallen tegen en alhoewel de voorkant wat heen en weer botste trok de fiets zich er mooi door zonder dat ik eigenlijk ongerust werd.
    Zelfs niet toen de fiets voor mij zwaar in de remmen ging.
    Ik zou het dus eerder omschrijven als lichtvoetig en dartel in plaats van bang.
    Ik kom hier op het einde nog even op terug.

Sturen
    Ook op de weg was mijn ervaring wat anders.
    Ik vond hem héél makkelijk (in)sturen.
    Hij gaat moeiteloos van oor op oor, en met moeiteloos bedoel ik letterlijk: zonder veel moeite te doen.
    Het is inderdaad wél zo dat je hem gemakkelijk te plat legt en je dus wat moet corrigeren omdat je de bocht plots korter aansnijdt dan je had gepland.
    Ook dat is volgens mij een gevolg van het lage gewicht en vereist niet meer dan wat gewenning om je rijstijl daar op aan te passen en om een beter gevoel van sturing te krijgen. Gewoon meer kilometers dus.

Vering
    Ik heb op geen enkel moment problemen gehad met de standaardinstellingen van de overigens volledig (manueel) instelbare vering.
    Misschien hadden ze aan de jouwe geprutst of de mijne al geoptimaliseerd?
    Ik kon rustig blijven zitten op de drempels en op de geaccidenteerde bosweg.
    In de snellere bochten vond ik dat ze verrassend veel vertrouwen gaf voor zo een lichte motor op grote velgen (21" en 18").

Remmen
    Van de remmen kan ik niet zo veel zeggen. Dat is op zich een goed teken.
    Ik heb er wat mee gespeeld in het veld en daar gedragen ze zich zoals verwacht.
    Ook op de weg ben ik nergens verrast geweest (nooit ABS gevoeld) maar ik ben dan ook niet de meest fijngevoelige op dat vlak.

Motor
    Het CP2 blok is overigens niet nieuw ontwikkeld, alles er rond wel, maar komt uit de MT-07.
    Er is ook niet veel aan veranderd voor Ténéré precies want het koppel is gelijk en het vermogen 1KW minder.
    Wat je niet uit het oog mag verliezen is dat dit een relatief kleine (698cc) staande twin is en geen 950 (of meer) V-twin.
    Met een compressieverhouding van 11,5:1 ook niet super uitgepuurd (de mijne zit op 13,1:1).
    Bovenstaande in acht genomen vond ik de motorrem nog meevallen, het is uiteraard niet de motorrem van een dikke V-twin maar ik vond ze wel bruikbaar.
    Ik heb één keer per ongeluk een scherpe bocht in derde genomen in plaats van in tweede en ik had het eigenlijk pas na de bocht door.
    Vervolgens nog een paar keer bewust hetzelfde gedaan en doorgaans trok de motor zich goed uit de slag en pikte die lekker op.
    Sneller dan 160km/u (op afgesloten terrein uiteraard) heb ik niet gereden maar je raakte daar toch relatief vlot aan.
    Maar het blijft een wat kleiner blok en je voelt toch snel, ook op kleinere wegen, dat die niet blijft trekken zoals je zou willen of gewoon bent.

Mijn conclusie
    Ik vind de Ténéré 700 heel erg geslaagd.
    Het lijkt me de ideale motor voor mensen die zich graag op het onverhard begeven en zelfs onverhard willen reizen, zonder echt enduro te rijden.
    De ranke bouw biedt veel vrijheid en mogelijkheden langs de weg en de robuustheid boezemt vertrouwen in.
    Deze testrit, met op de keper beschouwd amper 5 of 6km offroad, heeft mij in ieder geval geleerd dat ik toch liever ga offroaden met een lichtere motor dan met mijn huidige monster.
    Als tweede moto, naast een RT, SuperAdventure of Multistrada zou ik hem helemaal zien zitten, helaas heb ik daar de centen niet voor.
    Als enige motor zou ik echter wat op mijn honger blijven zitten, vooral op de weg dan, en tijdens het commuten.
    Dan mis ik wat franjes en misschien ook wat power.
    Een mens raakt in deze moderne tijden natuurlijk ook verwend en alhoewel ik zonder kan zou ik vooral de zalige quickshifter en iets onnozels maar praktisch als de bandenspanningscontrole missen.

De Yamaha Ténéré 700 wordt door velen tegenover de KTM 790 Adventure gezet maar als ik alles op een rijtje zet vind ik het eerder een concurrent voor de KTM 690 Enduro.
    De Ténéré volgt in principe wel hetzelfde concept als de kleine Adventure maar het wordt door beide merken toch op een heel andere manier ingevuld.

Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken maar ik was aangenaam verrast door de Ténéré 700.
    Aangenaam verrast maar niet helemaal overtuigd, niet als enige motor voor mijn gebruik.

5. The Following 2 Users Say Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

dirjax (23-07-2019),Leville (13-08-2019)

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    Mooi verslag!

Ondertussen heb ik begrepen dat er tussen de moto's wel degelijk verschillen gezeten moeten hebben, want in onze groep was er iemand die zijn vering enorm slap vond, met een erg slappe demping. Een ander die even groot was als mij kon wél goed aan de grond. Die vond de moto ook heel stabiel op de slechte smalle sporen.

Conclusie: het waren wel dezelfde moto's maar ze voelden niet hetzelfde aan. Dus hoe kan een journalist dan een correct beeld vormen van een moto???? Als dat zo is voor alle motortesten in al die motorbladen....

7. The Following User Says Thank You to Muug For This Useful Post:

Schussboelie (22-07-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3337
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Mooi verslag!

Ondertussen heb ik begrepen dat er tussen de moto's wel degelijk verschillen gezeten moeten hebben, want in onze groep was er iemand die zijn vering enorm slap vond, met een erg slappe demping. Een ander die even groot was als mij kon wél goed aan de grond. Die vond de moto ook heel stabiel op de slechte smalle sporen.

Conclusie: het waren wel dezelfde moto's maar ze voelden niet hetzelfde aan. Dus hoe kan een journalist dan een correct beeld vormen van een moto???? Als dat zo is voor alle motortesten in al die motorbladen....
    Als iedereen iets anders over de vering zegt, dan is dat alvast een goede truuk om minder goede vering te verstoppen (elke journalist spreekt de andere tegen)
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten