Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 14

Onderwerp: Aankoop eerste motor ... tips, raad, advies?

Registratie
    Jul 2019
    Thanks
    1

Aankoop eerste motor ... tips, raad, advies?

Hallo iedereen,

Sinds vorige week mijn voorlopig rijbewijs A gehaald. En daarom ben ik op dit moment dan ook volop op zoek naar een motor om mee te starten. Ik bekijk reeds verschillende sites en kwam uiteindelijk een bepaald model tegen die mij vooral in het oog springt. Nu zijn er tips die jullie als ervaren motorrijders mij kunnen geven bij de aankoop van een tweedehands motor? Betreft specifiek de aankoop van een Ducati. Ik vond een interessant model bij Moto Verte in Ukkel. Ik weet niet of iemand daar toevallig mee bekend is? Tips of opmerkingen omtrent de dealer?

Ik nam reeds telefonisch contact op met de dealer. Wat ik wel wat eigenaardig vond is dat hij mij geen testrit kan laten doen met de betreffende motor aangezien hij geen Z platen en bijhorende verzekering heeft. Moet ik hier iets achter zoeken? Hij vertelde me wel dat ik kort op de parking eens met de motor kan test rijden. Is dit voldoende om eventuele mankementen op te sporen? Of raden jullie toch een volwaardige testrit aan op de weg? Een hoop vragen waarop hopelijk enkele van jullie alvast wat tips en advies kunnen geven. Alvast bedankt! Misschien nog als laatste puntje waar ik wat archwanend tegenover sta is de prijs ... De prijs bij deze dealer ligt voor dit bepaald model een stuk lager dan bij andere dealers voor zelfde specs en aantal km's. Te mooi om waar te zijn of zijn sommigen gewoon echt een stuk goedkoper?

Alvast bedankt!

Registratie
    Apr 2019
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hypelou Bekijk Berichten
    Wat ik wel wat eigenaardig vond is dat hij mij geen testrit kan laten doen met de betreffende motor aangezien hij geen Z platen en bijhorende verzekering heeft. Moet ik hier iets achter zoeken? Hij vertelde me wel dat ik kort op de parking eens met de motor kan test rijden
    Het zou kunnen dat hij van zijn verzekering niemand mag laten rijden met een voorlopig rijbewijs?
    Welke Ducati heb je op het oog?

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    539
    Los van het feit dat je bij veel handelaars niet aan het testrijden geraakt met een voorlopig rijbewijs kan ik ergens wel begrijpen dat er handelaars zijn die geen Z-platen ter beschikking hebben om testritten te laten gebeuren.

Daar zou ik alvast niets achter zoeken.

Een lagere prijs dan elders... tja... ik zou eerder argwanend zijn bij een te lage kilomerstand, toch als de verkoper geen officieel onderhoudsboekje en gebruikshistoriek kan voorleggen.
    Motoren hebben geen carpass….

Ik weet niet over welke Ducati je het juist hebt, maar ik zag op die site ene van 2011 met amper 4500km.... ik zeg niet dat het niet kan... maar.... voor mij zouden er goede papieren moeten bij zitten om me te overtuigen...
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Jul 2019
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plattelandsrijder Bekijk Berichten
    Het zou kunnen dat hij van zijn verzekering niemand mag laten rijden met een voorlopig rijbewijs?
    Welke Ducati heb je op het oog?
    Ducati monster 821

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    82
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Los van het feit dat je bij veel handelaars niet aan het testrijden geraakt met een voorlopig rijbewijs ...
    Dit ...

Kent ge niemand met een rijbewijs die voor u kan testrijden? Een moto kopen die ge enkel op een parking hebt getest zou ik zeker niet doen.

En die lage km's ... ik zeg niet dat ge het blindelinds moet vertrouwen, maar ik ken zelf 2 mensen die een moto hebben gekocht als bevlieging, er nooit mee gereden hebben en het toch niet over hun hart kregen om hem te verkopen. Bij één van die 2 ging het over een nieuw gekochte cb500, heeft ze zeker 5 jaar in haar garage laten staan voor ze hem wou verkopen, met nog geen 100km op de teller
    Suzuki RF600R '92 (verkocht)
    Honda VFR 800 '98 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 2012 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 XRT 2018 (verkocht)
    Honda CBR600F F4i 2002 (verkocht)
    KTM 1090 Adventure 2018 (huidig) (Black Sunshine)

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    250
    Als je je niet goed voelt bij een aankoop van een motor bij een dealer, doe het dan niet. Er zijn genoeg motors op een ander te koop. Neem ook altijd iemand mee die op zijn minst wat meer verstand heeft van motors. En zonder proefrit zou ik zeker niet overgaan tot kopen. Desnoods zoals hier boven al aangehaald kan je iemand anders een proefrit laten maken.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3161
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DavyDavy Bekijk Berichten
    maar ik ken zelf 2 mensen die een moto hebben gekocht als bevlieging, er nooit mee gereden hebben en het toch niet over hun hart kregen om hem te verkopen.

Ik ken er zo één die een Triumph Truxton kocht, er na 850km ergens een "schrik mee gepakt heeft" en hem pas 5 jaar later verkocht heeft met die kilometerstand
    Het kàn dus wel, maar dan is het weer de vraag of het lange stilstaan de motorfiets eigenlijk wel zoveel goed heeft gedaan

Wat de motor die jij op het oog hebt nog even dit: ik heb nog nooit met een Ducati Monster 821 gereden, maar "heb horen zeggen" van zij die wel ervaring hebben met "een monster" in het algemeen, dat die nogal "bokkkend" rijden qua gasrespons. Het is uiteraard mogelijk dat dit met dit model minder het geval is, of dat je dat op zich niet erg vindt, maar ideaal is dat in mijn ogen niet om als eerste motor mee op pad te gaan.
    Indien bovenstaande volgens de kenners overigens echt nergens op slaat kan je deze opmerking ook gewoon straal negeren
    In de garage: TRIUMPH Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    Sep 2019
    Thanks
    7
    Ik ben zelf ook al wat aan het rondkijken voor een motor. (Hoewel de aankoop nog niet voor volgende week is)
    Meestal baseer ik me op de bereidheid om ook toekomstige rijders/beginners deftig te informeren.

Als ik meteen het gevoel krijg 'Bol het af, want aan u kan ik momenteel niets verdienen', dan ben ik toch eerder geneigd om een eventuele aankoop niet bij die dealer te plannen. Natuurlijk ga ik een verkoper niet bestoken met newbie-vragen als de hele winkel vol potentiële klanten loopt, en ik beperk me ook meestal tot 1/2 vragen. Ik zou ik niet willen dat iets waar ik veel werk in steek niet rendeert...

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    539
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Camkar Bekijk Berichten
    Ik ben zelf ook al wat aan het rondkijken voor een motor. (Hoewel de aankoop nog niet voor volgende week is)
    Meestal baseer ik me op de bereidheid om ook toekomstige rijders/beginners deftig te informeren.

Als ik meteen het gevoel krijg 'Bol het af, want aan u kan ik momenteel niets verdienen', dan ben ik toch eerder geneigd om een eventuele aankoop niet bij die dealer te plannen.
    Heb je al een idee welke richting je uit wil? Naked, hoogpoter, cruiser, sportieve motor...?

Ben je al bij een dealer geweest waar je zo'n slechte ervaring hebt gehad?
    2015 Yamaha XTZ 1200 SuperTénéré - 2018 Tiger 800XRx

Registratie
    Sep 2019
    Thanks
    7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Heb je al een idee welke richting je uit wil? Naked, hoogpoter, cruiser, sportieve motor...?

Ben je al bij een dealer geweest waar je zo'n slechte ervaring hebt gehad?
    Ik ben effectief al bij een dealer geweest waar ik nooit een aankoop zal doen wegens bovenstaande reden.
    Als je de google reviews van die dealer leest zijn er gelijkaardige klachten, al zegt dat natuurlijk niet altijd alles.
    Verder ben ik er nog niet uit wat ik wil.

Dromen doe ik van een z900RS, maar als beginner gaat dat van het goeie teveel zijn.
    Ik twijfel wat tussen een naked (met aangename zithouding) en een cruiser.

Wat zoal op mijn shortlist staat: Yamaha MT-07, Yamaha XSR700, Yamaha XV950R(Bolt), Kawa Vulcan S,HD Iron 883, ....
    2 absolute uitersten (=moeilijk vergelijkbaar) lijkt me, maar dat heeft vast ook te maken dat ik er niet echt rijervaring aan kan koppelen.

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten