Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 21

Onderwerp: Omgaan met....

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    339

Omgaan met....

Omdat er nood aan is, na de tragische gebeurtenis op het zwarte woud event.....
    Ik was er zelf niet bij maar ben op het gebied van wel ervaringsdeskundig. Wil je je hart luchten, vooral doen, wat ook, geen oordeel.
    Voor velen uitermate confronterend, voor velen nieuw gegeven, niet wetend waar naartoe in een motorhatend milieu.
    Maar er zijn hier ook mensen die begrijpen, het mee maakten, ervoor, misschien meermaals. Die kunnen misschien helpen.
    Dus shoot, als je met vragen zit hoe met verliezen als dit om te gaan. Verwacht geen antwoorden alleen ervaringen uit bekend motorminnend milieu.
    S1000XR

2. The Following 17 Users Say Thank You to Antropos For This Useful Post:

@Bart (12-09-2019),black-bandit (12-09-2019),Claus (13-09-2019),Cowboy (13-09-2019),CrossBlade (13-09-2019),denWINNE (12-09-2019),dirjax (12-09-2019),Drummer (12-09-2019),E.M. (12-09-2019),hubke01 (14-09-2019),laagvlieger (13-09-2019),Lukas (12-09-2019),Njits (12-09-2019),racemuis (12-09-2019),Segers301 (12-09-2019),SuperDuke08 (12-09-2019),Tam-Ara (12-09-2019)

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    339
    Om topic te openen alvast waarom ik het startte : helaas ben ik ervaringsdeskundig in de materie, vooral in snellere groepen. Maar dat mag geen referentie zijn, ik ken minstens zoveel gesneuvelden in tragere middens.
    Feit blijft dat we het als realiteit moeten zien, motorrijden is niet zo safe als we onszelf graag willen laten geloven. Maar het is het imo meer dan waard.
    Risico en inschatting, blijft een heikel punt, om in extremen te gaan is iedereen in TT Mann zich bewust, maar als het dan toch echt fout gaat blijkt het dat nabestaanden minder bewust waren.
    Uit ons gezichtspunt, (of vooral mijn beperkte visie), weten we het maar willen het niet echt weten. Recent Fredje Tragedie roept bij mij persoonlijk enorm veel op, al dan niet persoonlijk betrokken. En het is academisch geen klein aantal, verspreid over bijna 40 jaar sportief rijden. Al dan niet als hulpverlener te dichtbij om leuk te zijn.
    Zit je er mee, geraak je er niet uit, shoot, geen garantie op goeie antwoorden, wel op mensen die het meemaakten en hun persoonlijke ervaringen.
    Het kan maar helpen, baat niet schaadt niet.
    Imo, na +12 soortgelijke ervaringen, ik rij nog steeds, en nog steeds niet traag, al is het maar om hen te eren, en vooral om mezelf niet te verliezen.
    Shoot als je wil.....
    S1000XR

4. The Following 5 Users Say Thank You to Antropos For This Useful Post:

CrossBlade (13-09-2019),denWINNE (12-09-2019),E.M. (12-09-2019),SuperDuke08 (12-09-2019),Tam-Ara (12-09-2019)

Registratie
    Jan 2018
    Thanks
    15
    Wat met ons schuldgevoel?
    We rijden allemaal graag hard met de moto. Gaan graag zo snel mogelijk door de bocht.
    Iedereen bepaalt zelf zn eigen tempo maar toch sporen we soms elkaar aan snel te rijden.

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3864

Omgaan met....

Het is momenteel allemaal nog te vers voor mij en ik ga momenteel even op automatische piloot verder. Er zijn goede momenten en er zijn slechte momenten. Vooral als ik even in de auto zit of er niks anders is om me op te concentreren.

Het contact met de zussen van Frederik en de vele en lange chatsessies met Njits geven mij heel veel steun op een of andere manier. Ben blij dat ik dit niet alleen moet verwerken. Want ik durf nogal eens de neiging te hebben om het zelf allemaal alleen te willen doen. Ik heb al zoveel meegemaakt dat ik wel denk sterk genoeg te zijn om dit ook te kunnen. En ik kan dat ook, maar toch liever niet alleen.

Ik ben heel blij dat niemand naar huis gegaan is na het gebeurde (behalve SuperDuke08 en Njits dan, maar dat wisten we al voor we vertrokken dat die maar tot zondag zouden blijven). Ik heb heel veel gehad aan de tijd die we nadien samen hebben doorgebracht ginder. We konden samen rouwen en erover praten en vooral steun vinden bij elkaar!

Misschien moeten we heel binnenkort eens met z’n allen bij elkaar komen... zodat ook de mensen die niet mee waren op weekend een kans hebben om het samen met ons te verwerken en een plaats te kunnen geven...

Vanavond zie ik samen met CrazyBen de familie... dat gaat nog een moeilijk moment worden denk ik.

Maar ik wil er ook vooral voor hen zoveel mogelijk zijn en er zoveel mogelijk voor doen. Ik heb zelf ervaren (met de vriend van mijn moeder indertijd) hoe moeilijk het te begrijpen en te plaatsen is als er iemand plots verongelukt
    Laatst gewijzigd door Tam-Ara; 12-09-2019 om 12:48.
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

7. The Following 6 Users Say Thank You to Tam-Ara For This Useful Post:

Chr-Re-ie (13-09-2019),CrossBlade (13-09-2019),denWINNE (12-09-2019),E.M. (12-09-2019),GxerMark (12-09-2019),STX1300 (12-09-2019)

Registratie
    Feb 2017
    Thanks
    165
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten

Vanavond zie ik samen met CrazyBen de familie... dat gaat nog een moeilijk moment worden denk ik.

Maar ik wil er ook vooral voor hen zoveel mogelijk zijn en er zoveel mogelijk voor doen.
    Het zal voor alle partijen moeilijk zijn maar de familie zal er zeker veel steun uit halen als jij en Ben er vanavond heen gaan.

9. The Following User Says Thank You to busge For This Useful Post:

Tam-Ara (12-09-2019)

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    243
    Goh hoe zal ik het zeggen of beter schrijven.
    Wat gebeurt is, is een tragedie, vooral voor familie en eventuele nabestaanden, hoe moeten zij zoiets verwerken, als ze het al ooit verwerkt krijgen.
    Zijn dichtste vrienden, voortaan altijd die lege stoel of kruk in één of andere café, feest noem maar op.
    En dan uiteindelijk de mensen die erbij waren, zij die het al dan niet hebben zien gebeuren, er bij stil gestaan hebben op zoek naar het waarom..

Iedereen verwerkt het op zijn manier of verwerkt het helemaal niet..

Mijn persoonlijke ervaringen op dit gebied kunnen ook tellen.
    Het is nu 10j geleden dat ik op zolder 15m achter een vriend van mij hing, bij het uitkomen van de chicane voor de sacramentsheuvel gaat het helemaal fout voor hem..
    Hij verliest de controle over zijn motor (het waarom doet niet ter zake, als is het banaal ) en komt rechts van de baan net tegen die 1ne verlichtingspaal die er staat.
    Ik zie alles voor mijn ogen gebeuren, door de klap was zijn helm afgevlogen die de sacramentsheuvel afrolde in de rijrichting net voor mijn motor, ik heb er zelfs voor moeten remmen.
    Ik kan tot op de dag van vandaag elk detail beschrijven

Op de motor heeft het me een jaar gekost om het te verwerken, rondetijden zeggen alles, tussen de oren zat het niet goed, teveel nadenken, teveel flitsen van hetgeen gebeurd was, waar ik getuige van ben geweest.
    Een tijdje na het ongeval een telefoontje van zijn 7 maanden zwangere vrouw, die te weten was gekomen dat ik het was die achter hem hing en alles heb zien gebeuren, vragen vragen en nog is vragen, sommige kon of wilde ik niet beantwoorden, omdat het mezelf teveel werd.

3j later gebeurt er op Aragon een vreselijk ongeval, meerdere rijders liggen op het eind van het recht stuk op de baan, ik loop richting waar de mensen op de baan liggen, uiteraard reeds nen hoop volk maar geen enkele die iets doet, allen staan ze achter de muur, op dat moment zijn er meer slachtoffers dan dienstverleners.
    Ik spring over de muur om te helpen waar ik kan, uiteraard was er reeds medisch personeel aanwezig maar te weinig..
    Ik neem plaats naast een gewonde en begin te babbelen om hem bij bewustzijn te houden en hem gerust te stellen, het was het enige wat ik kon doen op dat moment, zonder medische achtergrond of kennis, maar beter dan die tientallen die achter de muur blijven staan, blijf er dan weg.
    Op 1ne meter naast mij waren 2 mensen van het medisch personeel iemand aan het verzorgen, op een gegeven moment was er paniek en kwamen er nog 2 extra helpen..
    Weer zat ik naast een dode, iemand die vrouw en kinderen had, iemand die alles gaf voor zijn hobby, zoveel gaf dat hij het leven er bij inliet..
    En weer zie ik de beelden van zolder, neen het is nog niet verwerkt..

October 2011 paar maanden na het tragische ongeval in Aragon zie ik de beelden van de onfortuinlijke Marco Simoncelli, niemand moet op dat moment zeggen dat Marco dit niet kan overleven, dat ik het scherm van mijn TV door de tranen niet meer zie moet ik er waarschijnlijk niet bij vertellen..
    Neen, ik zit nog steeds met iets wat niet weg wil, of ik niet kan plaatsen.

begin dit jaar ne motormaat van mij gestorven in zijn slaap, welliswaar geen motorongeval, maar wel iemand waar ik vele moto gp's mee gedaan heb, uiteraard weer ne krop in mijn keel met de nodige watervallen, maar ditmaal geen flasbacks naar het circuit van zolder..
    toch verbetering dan??

Dan deze week het slechte nieuws dat ne jonge gast vol passie voor zijn hobby "motorrijden" een passie waar ik ook voor leef, het leven heeft gelaten tijdens zijn hobby, niet wetende dat het zijn laatste momenten zouden zijn op zijn geliefde motor, nog samen gelachen, nog plannen voor de toekomst, nog zoveel te doen, op 1 slecht 1 luttele seconde beslist het lot daar anders over.
    En weer ja weer word het me teveel, ik was er niet bij, ik kende hem, maar ook niet, we hebben samen 1 rit gedaan die we moeten afbreken hebben, en toch raakt het me in het binnenste van mijn hart, telkens iemand vol levenslust wordt weggenomen tijdens het uitoefenen van een HOBBY
    Het is 10j geleden maar neen het is nog niet verwerkt bijlange niet..

Mijn raad is praat, praat, praat zoek eventueel proffesionele hulp maar praat ik heb het niet gedaan, want ik was nen harde. Van buiten ja van binnen ben ik een jankerd met een klein hartje..

Maar een man mag niet huilen...............
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

11. The Following 13 Users Say Thank You to Chr-Re-ie For This Useful Post:

@Bart (13-09-2019),Antropos (13-09-2019),black-bandit (13-09-2019),busge (13-09-2019),CrossBlade (13-09-2019),Drummer (13-09-2019),E.M. (13-09-2019),hubke01 (14-09-2019),laagvlieger (13-09-2019),msxx (13-09-2019),Njits (13-09-2019),SuperDuke08 (13-09-2019),Tam-Ara (13-09-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3356
    Het was zelfs op minder dan een seconde gebeurd.

Ik reed achter Fredjeuh toen het gebeurde, en had zeer snel door dat hij gestorven was, 30 seconden na het accident.
    Het beeld wat er exact gebeurde heb ik niet, ik kan me nog wel levendig zijn gezicht inbeelden en hoe hij er lag, het bloed dat langs zijn neus wegliep, mijn grote paniek omdat ik niet wist hoe ik het bloeden kon stoppen (ik dacht dat zijn longen vol met bloed zaten) het was niet het prettigste zicht.

Ook al rijden we allemaal op eigen risico, en kennen we de gevaren, ook al reed Fredjeuh 20-40m voor mij ... ik voel me ook wat verantwoordelijk voor het ongeval. Een gevoel dat ik ook had toen ik als voorrijder een accidentje in mijn groep had.
    Ik weet dat ik me daar niet verantwoordelijk voor moet voelen, maar dat gevoel blijft steken. In groep proberen we steeds alles te doen om de gevaren te beperken.

Het vieste moment was voor mij de hulpeloosheid.
    Je kijkt naar je maat die (dacht ik toen nog) aan het afzien was (hij was op slag dood, maar dat wist ik op dat moment nog niet), en beseft meteen hoe hulpeloos je er zelf bij staat. Ik wou echt dat ik kennis had van eerste hulp, zo dat ik toch tenminste iets kon proberen.
    Ik denk dat ik toch eens zo'n cursus ga volgen.

Ik ben wel zeer dankbaar met de hulp van getuige die voldoende medische kennis had, zij heeft zijn pols genomen, en confirmeerde zijn dood. Door haar stond ik er niet hulpeloos meer na te denken wat ik kon doen, door haar stond ik er niet 10 minuten alleen. We hebben bijna niets tegen elkaar gezegd, maar toch was ik blij met haar aanwezigheid.
    Wat me ook zwaar viel is hoe lang het duurde eer de hulpdiensten er waren, en dan waren we niet eens zo afgelegen. De helikopter was er zelfs nog later, maar die is meteen vertrokken toen duidelijk werd dat het tevergeefs was.
    Maar zelfs al waren ze er na 5 minuten ... het had niets uitgemaakt. Ik besef nu wel meer hoe snel het kan gaan en hoe cruciaal die eerste minuten zouden kunnen zijn.

Hetgeen me ook moeilijk valt is dat ik totaal niet snap wat er verkeerd is gegaan. Fredjeuh reed misschien het meest defensieve van ons allen en dit was een gemakkelijk bocht (ik had hetzelfde zicht, focus op zijn gecrashte moto, maar reed er toch maar tegen 30 per uur voorbij). Van de versie van de politie geloof ik niet alles, het klopt niet met wat ik gezien heb (juist voor het accident en na). Ik probeer steeds te snappen wat er verkeerd is gegaan, zodat ik mezelf en anderen kan wapenen tegen deze foutjes. Het maakt ook niet meer uit hoe het gebeurd is, het is gebeurd ... de rest is bijzaak, we kunnen er toch niets meer aan doen.
    Een fractie van een seconde ... en het was meteen gedaan.

Ik ben blij dat ik steeds een grote afstand hou van mijn voorligger, veel meer dan de anderen, voor hetzelfde geld stak ik in de rail met Fredjeuh (wegens focus).
    Maar ik heb na het ongeval echt wel meer moeite om afstand te houden. Ik zag fredjeuh bocht na bocht, 1 seconde niet en dan in de vangrail en het was al over. Het idee dat de motard voor mij er na die ene bocht opeens niet meer is, is vaak door mijn gedachten gesprongen. Elke keer ik tot mijn natuurlijk aanvoelende afstand kwam met mijn voorrijder, en die verdween achter een bocht, ben ik beginnen dichter te rijden.
    Het besef dat het zo snel gedaan kan zijn is hard, zeer hard

bleh
    Laatst gewijzigd door E.M.; 13-09-2019 om 17:10.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

13. The Following 17 Users Say Thank You to E.M. For This Useful Post:

@Bart (13-09-2019),Antropos (13-09-2019),black-bandit (13-09-2019),busge (13-09-2019),Chr-Re-ie (13-09-2019),CrossBlade (13-09-2019),denWINNE (13-09-2019),Drummer (13-09-2019),GDS (14-09-2019),hubke01 (14-09-2019),kazzz (13-09-2019),lukkep (23-09-2019),msxx (13-09-2019),Njits (13-09-2019),Skimatti (14-09-2019),SuperDuke08 (13-09-2019),Tam-Ara (13-09-2019)

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    153
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten

Het vieste moment was voor mij de hulpeloosheid.
    Je kijkt naar je maat die (dacht ik toen nog) aan het afzien was (hij was op slag dood, maar dat wist ik op dat moment nog niet), en beseft meteen hoe hulpeloos je er zelf bij staat. Ik wou echt dat ik kennis had van eerste hulp, zo dat ik toch tenminste iets kon proberen.
    Ik denk dat ik toch eens zo'n cursus ga volgen.
    Sorry dat ik dit even kaap maar,
    kunnen we op een clubavond zo iets laten organiseren?
    ikzelf zou direct mee inschrijven...
    Het idee dat je met mensen meerijdt die een basiskennis ehbo hebben kan enkel als een pro ervaren worden denk ik?

Ikzelf kende Frederik zo goed niet, had hem ook maar enkele keren gezien
    en toch voelt het zo dichtbij...
    't is een vies gevoel dat mij alweer doet nadenken wat het allemaal waard is...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

15. The Following 4 Users Say Thank You to Koeno For This Useful Post:

DavyDavy (13-09-2019),E.M. (13-09-2019),Nightwing (17-09-2019),Tam-Ara (13-09-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3356
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Sorry dat ik dit even kaap maar,
    kunnen we op een clubavond zo iets laten organiseren?
    ikzelf zou direct mee inschrijven...
    Het idee dat je met mensen meerijdt die een basiskennis ehbo hebben kan enkel als een pro ervaren worden denk ik?
    Ik vind dat een super idee voor een clubavond !
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

17. The Following 3 Users Say Thank You to E.M. For This Useful Post:

@Bart (13-09-2019),Chr-Re-ie (13-09-2019),Tam-Ara (13-09-2019)

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3864

Omgaan met....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Ik vind dat een super idee voor een clubavond !
    ik heb een tijdje geleden een kaartje gekregen van iemand die dat dat doet. Zal es zien of ik dat nog ergens terugvind
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten