Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 21

Onderwerp: Omgaan met....

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    339
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tam-Ara Bekijk Berichten
    ik heb een tijdje geleden een kaartje gekregen van iemand die dat dat doet. Zal es zien of ik dat nog ergens terugvind
    Probeer wel een cursus die motorgerelateerd is voor elkaar te krijgen van iemand met verstand van zaken.
    Bij mijn jaarlijkse heropfrissing blijkt dat de lesgevers het niet altijd met elkaar eens zijn als het bijvoorbeeld om iets simpels gaat als wel of niet helm verwijderen in welk geval.
    S1000XR

Registratie
    Feb 2015
    Thanks
    509
    Overal via het rode kruis vindt je cursus ehbo, ik heb die laats in 2014 gedaan, je leert wel degelijk iets, maar in een zeer ernstige situatie is het wel wat anders, trouwens het meeste ben ik weer vergeten, je moet het regelmatig blijven volgen.
    Het licht aan het einde van de tunnel, was de koplamp van den trein!
    4 cilinders zijn teveel voor de moto en te weinig voor de auto.

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    3864
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antropos Bekijk Berichten
    Probeer wel een cursus die motorgerelateerd is voor elkaar te krijgen van iemand met verstand van zaken.
    Bij mijn jaarlijkse heropfrissing blijkt dat de lesgevers het niet altijd met elkaar eens zijn als het bijvoorbeeld om iets simpels gaat als wel of niet helm verwijderen in welk geval.
    Ik heb nen tip van adventurer gekregen van iemand die ambulancier is en ook cursus geeft. Ik heb hem een bericht gestuurd
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Aug 2009
    Thanks
    509
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    Het was zelfs op minder dan een seconde gebeurd.

Ik reed achter Fredjeuh toen het gebeurde, en had zeer snel door dat hij gestorven was, 30 seconden na het accident.
    Het beeld wat er exact gebeurde heb ik niet, ik kan me nog wel levendig zijn gezicht inbeelden en hoe hij er lag, het bloed dat langs zijn neus wegliep, mijn grote paniek omdat ik niet wist hoe ik het bloeden kon stoppen (ik dacht dat zijn longen vol met bloed zaten) het was niet het prettigste zicht.

Ook al rijden we allemaal op eigen risico, en kennen we de gevaren, ook al reed Fredjeuh 20-40m voor mij ... ik voel me ook wat verantwoordelijk voor het ongeval. Een gevoel dat ik ook had toen ik als voorrijder een accidentje in mijn groep had.
    Ik weet dat ik me daar niet verantwoordelijk voor moet voelen, maar dat gevoel blijft steken. In groep proberen we steeds alles te doen om de gevaren te beperken.

Het vieste moment was voor mij de hulpeloosheid.
    Je kijkt naar je maat die (dacht ik toen nog) aan het afzien was (hij was op slag dood, maar dat wist ik op dat moment nog niet), en beseft meteen hoe hulpeloos je er zelf bij staat. Ik wou echt dat ik kennis had van eerste hulp, zo dat ik toch tenminste iets kon proberen.
    Ik denk dat ik toch eens zo'n cursus ga volgen.

Ik ben wel zeer dankbaar met de hulp van getuige die voldoende medische kennis had, zij heeft zijn pols genomen, en confirmeerde zijn dood. Door haar stond ik er niet hulpeloos meer na te denken wat ik kon doen, door haar stond ik er niet 10 minuten alleen. We hebben bijna niets tegen elkaar gezegd, maar toch was ik blij met haar aanwezigheid.
    Wat me ook zwaar viel is hoe lang het duurde eer de hulpdiensten er waren, en dan waren we niet eens zo afgelegen. De helikopter was er zelfs nog later, maar die is meteen vertrokken toen duidelijk werd dat het tevergeefs was.
    Maar zelfs al waren ze er na 5 minuten ... het had niets uitgemaakt. Ik besef nu wel meer hoe snel het kan gaan en hoe cruciaal die eerste minuten zouden kunnen zijn.

Hetgeen me ook moeilijk valt is dat ik totaal niet snap wat er verkeerd is gegaan. Fredjeuh reed misschien het meest defensieve van ons allen en dit was een gemakkelijk bocht (ik had hetzelfde zicht, focus op zijn gecrashte moto, maar reed er toch maar tegen 30 per uur voorbij). Van de versie van de politie geloof ik niet alles, het klopt niet met wat ik gezien heb (juist voor het accident en na). Ik probeer steeds te snappen wat er verkeerd is gegaan, zodat ik mezelf en anderen kan wapenen tegen deze foutjes. Het maakt ook niet meer uit hoe het gebeurd is, het is gebeurd ... de rest is bijzaak, we kunnen er toch niets meer aan doen.
    Een fractie van een seconde ... en het was meteen gedaan.

Ik ben blij dat ik steeds een grote afstand hou van mijn voorligger, veel meer dan de anderen, voor hetzelfde geld stak ik in de rail met Fredjeuh (wegens focus).
    Maar ik heb na het ongeval echt wel meer moeite om afstand te houden. Ik zag fredjeuh bocht na bocht, 1 seconde niet en dan in de vangrail en het was al over. Het idee dat de motard voor mij er na die ene bocht opeens niet meer is, is vaak door mijn gedachten gesprongen. Elke keer ik tot mijn natuurlijk aanvoelende afstand kwam met mijn voorrijder, en die verdween achter een bocht, ben ik beginnen dichter te rijden.
    Het besef dat het zo snel gedaan kan zijn is hard, zeer hard

bleh
    Sterkte Fre...

Het gevoel (machteloosheid maar nog meer de verantwoordelijkheid) kan ik me 100% inbeelden, en inderdaad... uitgerekend Fredjeuh die zijn grenzen respecteerde en met discipline (weliswaar snel) reed. Laten we zeggen dat je bij de een al sneller verrast bent dan bij de ander...

Ben sinds het bericht echt serieus onder de indruk, en ook meer mee bezig dan ik zelf verwacht had. Laat staan voor jullie als directe betrokkenen, alhoewel er niets is wat je eraan had kunnen veranderen..

Edit: het helpt ook niet dat ik graag mee gegaan was en zelfs tot kort tevoren nog aan het kijken was om last minute mee te gaan, maar dat niet ingepast kreeg in mijn planning.

5. The Following 2 Users Say Thank You to msxx For This Useful Post:

Antropos (14-09-2019),Mister_Ace (13-09-2019)

Registratie
    Aug 2013
    Thanks
    620
    Ik vind dat een super idee voor een clubavond !
    Road: KTM Superduke 1290 R '19
    StuntBike: Honda CBR 600F4s (slightly Modified by RunnerX and G-Man Gerald)

7. The Following User Says Thank You to SuperDuke08 For This Useful Post:

Antropos (14-09-2019)

Registratie
    Jun 2005
    Thanks
    6
    @ E.M.: voor mensen die een ongeval zien gebeuren is het steeds een vreselijke gebeurtenis. Ik wens je veel sterkte bij het verwerken ervan. Dit is de reden dat er zoiets bestaat als slachtofferhulp, om het trauma een plaats te geven heb je dikwijls wat hulp nodig.
    Jezelf een schuldgevoel aanpraten is ook iets wat vele overkomt. Had ik dit kunnen doen of moest ik dat doen,.... Heel moeilijk allemaal. Mocht het te zwaar voelen in je hoofd: zoek hulp.

Zelf heb ik reeds verschillende cursussen bij het Rode Kruis gevolgd en heb jaren lang een brevet gehad. Om de 5 jaar werd dat vernieuwd met mondelinge en praktische proeven. En dat help inderdaad als er iets voorvalt dat je niet helemaal onbeholpen en angstig bent. Helaas is het brevet nu vervallen. Maar met de dingen die ik toen geleerd heb kan ik anderen en mezelf eventueel eerste hulp geven in noodgevallen.

In het verleden zijn er al enkele EHBO cursussen gegeven bij 2F4U specifiek voor motorrijders. Maar de laatste keren dat men het wilde organiseren was er nauwelijks belangstelling. Dus ging het niet door wegens gebrek aan deelnemers. Jammer eigenlijk.
    HOnda DOminator (2003 eerste motor)
    Kawasaki Versys 650, 2008
    Zero DS ZF 13.0, 2018(elektrisch)

9. The Following 2 Users Say Thank You to hodo For This Useful Post:

Antropos (14-09-2019),E.M. (13-09-2019)

Registratie
    Jun 2011
    Thanks
    1144
    Het was zelfs op minder dan een seconde gebeurd.

Ik reed achter Fredjeuh toen het gebeurde, en had zeer snel door dat hij gestorven was, 30 seconden na het accident.
    Het beeld wat er exact gebeurde heb ik niet, ik kan me nog wel levendig zijn gezicht inbeelden en hoe hij er lag, het bloed dat langs zijn neus wegliep, mijn grote paniek omdat ik niet wist hoe ik het bloeden kon stoppen (ik dacht dat zijn longen vol met bloed zaten) het was niet het prettigste zicht.

Ook al rijden we allemaal op eigen risico, en kennen we de gevaren, ook al reed Fredjeuh 20-40m voor mij ... ik voel me ook wat verantwoordelijk voor het ongeval. Een gevoel dat ik ook had toen ik als voorrijder een accidentje in mijn groep had.
    Ik weet dat ik me daar niet verantwoordelijk voor moet voelen, maar dat gevoel blijft steken. In groep proberen we steeds alles te doen om de gevaren te beperken.

Het vieste moment was voor mij de hulpeloosheid.
    Je kijkt naar je maat die (dacht ik toen nog) aan het afzien was (hij was op slag dood, maar dat wist ik op dat moment nog niet), en beseft meteen hoe hulpeloos je er zelf bij staat. Ik wou echt dat ik kennis had van eerste hulp, zo dat ik toch tenminste iets kon proberen.
    Ik denk dat ik toch eens zo'n cursus ga volgen.

Ik ben wel zeer dankbaar met de hulp van getuige die voldoende medische kennis had, zij heeft zijn pols genomen, en confirmeerde zijn dood. Door haar stond ik er niet hulpeloos meer na te denken wat ik kon doen, door haar stond ik er niet 10 minuten alleen. We hebben bijna niets tegen elkaar gezegd, maar toch was ik blij met haar aanwezigheid.
    Wat me ook zwaar viel is hoe lang het duurde eer de hulpdiensten er waren, en dan waren we niet eens zo afgelegen. De helikopter was er zelfs nog later, maar die is meteen vertrokken toen duidelijk werd dat het tevergeefs was.
    Maar zelfs al waren ze er na 5 minuten ... het had niets uitgemaakt. Ik besef nu wel meer hoe snel het kan gaan en hoe cruciaal die eerste minuten zouden kunnen zijn.

Hetgeen me ook moeilijk valt is dat ik totaal niet snap wat er verkeerd is gegaan. Fredjeuh reed misschien het meest defensieve van ons allen en dit was een gemakkelijk bocht (ik had hetzelfde zicht, focus op zijn gecrashte moto, maar reed er toch maar tegen 30 per uur voorbij). Van de versie van de politie geloof ik niet alles, het klopt niet met wat ik gezien heb (juist voor het accident en na). Ik probeer steeds te snappen wat er verkeerd is gegaan, zodat ik mezelf en anderen kan wapenen tegen deze foutjes. Het maakt ook niet meer uit hoe het gebeurd is, het is gebeurd ... de rest is bijzaak, we kunnen er toch niets meer aan doen.
    Een fractie van een seconde ... en het was meteen gedaan.

Ik ben blij dat ik steeds een grote afstand hou van mijn voorligger, veel meer dan de anderen, voor hetzelfde geld stak ik in de rail met Fredjeuh (wegens focus).
    Maar ik heb na het ongeval echt wel meer moeite om afstand te houden. Ik zag fredjeuh bocht na bocht, 1 seconde niet en dan in de vangrail en het was al over. Het idee dat de motard voor mij er na die ene bocht opeens niet meer is, is vaak door mijn gedachten gesprongen. Elke keer ik tot mijn natuurlijk aanvoelende afstand kwam met mijn voorrijder, en die verdween achter een bocht, ben ik beginnen dichter te rijden.
    Het besef dat het zo snel gedaan kan zijn is hard, zeer hard

bleh
    Fré, en de rest van het groepje, zoek geen schuld, of enige reden bij uzelf, dit zijn nu eenmaal dingen die gebeuren, begrijp me hier niet verkeerd in, we zien vaak langs de weg tentjes staan en rijden verder, ook die personen hebben vaak vrienden er rond staan en ook familie thuis, maar we staan er dan niet zo bij stil, ikzelf zit momenteel in westerwald en het vliegt ook wel door mijn hoofd, hoewel ik Fredjeuh niet echt kende zoals jullie, en zoals hierboven vermeld indien nodig zoek echt hulp, die mensen zijn er voor opgeleid, ik wens iedereen sterkte toe voor de begrafenis, dan kan ook het rouwen voor iedereen beginnen ......

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
    ​Just because it's a bad idea, does't mean it won't be a good time

Nu in de garage: 1290 Super Duke GT '19

11. The Following 3 Users Say Thank You to Mister_Ace For This Useful Post:

Cowboy (14-09-2019),hubke01 (14-09-2019),Skimatti (14-09-2019)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3361
    Ik voel me niet schuldig, enkel wat verantwoordelijk als rijder in de groep.

Samen uit, samen thuis ...
    Dat concept leeft nogal bij mij
    maar deze keer was het niet.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

za 24 augustus: 2fast4u Clubavond

Registratie
    Jun 2011
    Thanks
    1144
    Ik voel me niet schuldig, enkel wat verantwoordelijk als rijder in de groep.

Samen uit, samen thuis ...
    Dat concept leeft nogal bij mij
    maar deze keer was het niet.
    Begrijp ik, maar jij bent hier niet verantwoordelijk voor, net zoals de rest van de groep, ik ben zelf niet echt op de hoogte van alle feiten( hoeft ook niet), maar praten helpt....

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
    ​Just because it's a bad idea, does't mean it won't be a good time

Nu in de garage: 1290 Super Duke GT '19

Registratie
    Dec 2011
    Thanks
    195

Question

Hi Antropos

Heb u een PM gestuurd.

15. The Following User Says Thank You to ECHELON For This Useful Post:

Antropos (23-09-2019)