Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Racers spreken in de "we"-vorm

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42

Racers spreken in de "we"-vorm

Het valt mij al een aantal jaar op, en evenveel tijd vraag ik mij af waarom. Wat doet een racer denken dat hij in het meervoud moet spreken? Ik heb het nu enkel over de MotoGP racers omdat dat de enige race is die ik nog volg. Steevast gaan racers als Rossi, Marquez, Lorenzo en wie nog meer "we" gebruiken als ze het over zichzelf hebben. We hebben teveel wielspin, we hebben dit, we voelen dat.... Is er een bijzondere reden dat ze de hele tijd de pluralis majestatis hanteren, zoals koningen (Wij, koning der Belgen...)? Hebben ze het zo hoog in hun bol gekregen dat de bescheiden ik-vorm voor hen niet meer voldoet? Het is alleszins behoorlijk ergerlijk als je iemand in de we-vorm allerlei excuses hoort aanhalen om te verklaren waarom hij voor de dertigste keer (ongeveer...) ver achter in het klassement over de finishlijn rijdt.
    Ik vond interviews met racers alleszins oneindig veel fijner toen ze nog gewoon vierkant hun gedacht zegden, in plaats van de huidige promopeptalkbullshit in die f*cking "we"-vorm!
    Ik heb gezegd.

Een perfect voorbeeld: https://www.crash.net/motogp/news/930077/1/rossi-big-drop-bad-pace

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    154
    Omdat ze zichzelf evengoed als hun team verantwoordelijk achten?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

3. The Following 2 Users Say Thank You to Koeno For This Useful Post:

Claus (24-09-2019),DavyDavy (23-09-2019)

Registratie
    Apr 2013
    Thanks
    95
    Met die "we" bedoelen ze inderdaad "het team".

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    77
    Soms met enige nuance. Gisteren had Rins bijvb kunnen zeggen : "Morbidelli is gecrasht"
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    42
    "We" weten dat ze met "we" doorgaans het team bedoelen. Maar als de rijder in kwestie het heeft over een fase in de race waarin hij aan 't clashen is met een opponent, of hij heeft remproblemen, of hij maakt één of andere stomme fout, wel, dan verwacht ik toch de "ik"-vorm. Niet de "we"-vorm.
    Afin, 't valt mij gewoon op. Dat, en het feit dat ze tegenwoordig allemaal 't zelfde zeggen: onpersoonlijke karakterloze praat, of het nu goed of slecht gaat. Promo-praat.

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    77
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    ...
    Afin, 't valt mij gewoon op. Dat, en het feit dat ze tegenwoordig allemaal 't zelfde zeggen: onpersoonlijke karakterloze praat, of het nu goed of slecht gaat. Promo-praat.
    Wiens brood men eet, diens ...

Maar inderdaad, tegenwoordig moet 't allemaal zo'n beetje politiek-correct zijn : het team niet vergeten en dus ook eens vernoemen ... Laat ons eerlijk zijn : als de loemperik bovenop ne keer goed crasht op zaterdag, baalt dat team wel als een stekker, want veel slapen doen ze die nacht denk ik dan wel niet. Dat je ze dan eens vernoemt lijkt mij wel fair.
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Apr 2016
    Thanks
    82
    "we" kunnen marquez niet bijhouden
    "ik" kan marquez niet bijhouden

Ik snap wel waarom ze de "we" vorm gebruiken
    Suzuki RF600R '92 (verkocht)
    Honda VFR 800 '98 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 2012 (verkocht)
    Triumph Tiger 800 XRT 2018 (verkocht)
    Honda CBR600F F4i 2002 (verkocht)
    KTM 1090 Adventure 2018 (huidig) (Black Sunshine)

9. The Following 2 Users Say Thank You to DavyDavy For This Useful Post:

E.M. (23-09-2019),Schussboelie (23-09-2019)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten