Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: achterband monteren, de kabellint methode.

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1

achterband monteren, de kabellint methode.

Mijn 2011 street triple was aan een nieuwe achterband toe, dus , nieuw als ik ben in de motorwereld, was de vraag, doe ik het zelf of ga ik naar een motorshop? Na wat youtuben was het besluit genomen , we doen het zelf. DIY zit me in de genen met mijn oldtimer achtergrond.

Ik heb online een set ( voor en achterband) Michelin Pilot Power gekocht voor amper 144€. Deze vervangen mijn Pilot Power 2CT waarover ik zeer tevreden ben. Maar ik ga niet op circuit en ben niet het soort rijder met de skills om zijn knie tegen het asfalt te gaat zetten. Dus gezien slechts 11% aan weerszijden uit zachter compound bestaat, denk ik niet dat ik dat echt heb gebruikt.
    image.jpg
    Ik heb Pilot Road overwogen, omdat die een stuk langer meegaan, maar ik heb geen risico genomen omdat ze me wel eens niet zouden kunnen bevallen, na de Pilot Power die me echt heel veel vertrouwen geven. De street is eigenlijk een lichte supersport in een naked jasje

Ik heb dus de "zip tie method" oftewel de kabellintmethode gebruikt om de oude band van het wiel te halen en de nieuwe te monteren. En ik moet zeggen , dat is me zeer goed meegevallen. Hoewel ik een 3tal bandenlichters en de bijhorende velgbescherming had gekocht, heb ik ze gewoon in de verpakking kunnen laten. NIET NODIG GEHAD
    Het enige wat nodig was zijn een 8 tal nylon kabellinten ( lange versie van +500mm) , een sprayfles met autocarwax en mijn handen om de band van de velg te halen en de nieuwe band te monteren. Ongelooflijk , maar er waren geen bandenlichters nodig.

Eerst heb ik met mijn bankvijs, de oude band van zijn zitting geduwd. Vervolgens konden de kabellinten eronder geschoven worden en de band samengetrokken rondom op een 8tal plaatsen. Tenslotte de rand van de velg en de band nat maken met de spray om beter te glijden en met wat kracht en wringen, maar zonder gereedschap, kon ik de band van de velg halen.

Montage van de nieuwe band was reverse, maar idem.
    Eerst heb ik de band wat opgewarmd om soepeler te zijn, dat is altijd handig .
    Dan de randen van de band netjes rondom tegen elkaar trekken met 8 kabellinten..
    Opnieuw de spray gebruiken om beter te glijden
    En dan kon ik hem er met de hand over de velgranden duwen.
    Vervolgens heb ik de 8 linten doorgeknipt en verwijderd
    Tenslotte met de compressor de band laten op zijn plaats ploppen.
    En dan rest er nog het balanceren.

Hiervoor had ik voor 39 € een static balancer gekocht en die werkte zeer netjes.

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    81
    Mooi. Ik probeerde die (methode) ook ooit, maar daarna verkoos ik toch om de 3 bandenlichters te gebruiken. Ik denk dat het voornaamste hoe dan ook de banden wat opwarmen is, zodat ze soepeler zijn...
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Vreemd. Het was nochtans geen beginnersgeluk, eerder beginnersvergissing. Ik was erin geslaagd de band in de verkeerde richting over de velg te duwen . Ik had het gelukkig gezien , voordat ik de kabellinten had doorgeknipt. Dus ik mocht de band weer over de velg trekken , draaien en juist weer over de velg duwen ( allemaal zonder bandenlichters te gebruiken) . Wel dat heeft me zo'n 5 minuten extra gekost.
    Voor mij werkte het echt wel.
    Het heeft mogelijks ook met het type band te maken.
    De Michelin Pilot Power (180/55ZR17 ) is een vrij flexibele lichte sportband. Het karkas van een roadband is waarschijnlijk een stuk stijver en lastiger om over de velg te trekken? Afijn , dat is een aanname, want zoals gezegd, dit was mijn eerste motorband die ik zelf ( op mijn 52j gevorderde leeftijd) over een velg heb gemonteerd.

Registratie
    Dec 2007
    Thanks
    227
    De Michelins power en road zijn inderdaad banden met een soepel karkas,en zijn daardoor vrij makkelijk te monteren met de hand.
    Ze een tijdje in de zon zetten,of bij koud weer een dag op voorhand in huis bij de verwarming helpt ook veel.
    BOCHTJES PIKKEN

Registratie
    Feb 2014
    Thanks
    73
    ziet er geen slechte methode uit maar geef mij maar met de bandenlichters en de beschermers. bij een harde band gaat dit volgens mij toch bijna niet lukke.
    2013 : aprilia rs 125 '08 (Sold)
    2014 : CBR600RR '06 (Road) ('Nika') (Sold)
    2016 : CBR600F '98 (Track)(Sold) ( 'Dirty Diana') (Sold)
    2017 : CBR1000RR '08 (Road) ('Liz') (Sold) CBR600RR'04 (Lies)(Sold)
    2018 : KTM Superduke 1290R '15 (Road) (Eli)

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Maar het is toch de moeite waard om eens te proberen. Bij mij lukte het vanaf de eerste band die ik heb gemonteerd.
    De kabellinten kosten weinig en je kan de methodes kombineren.
    Mocht het bij mij met hand net niet gelukt zijn, dan was een laatste klein zetje met een bandenlichter voldoende geweest. Niet nodig om met drie exemplaren een gevecht met de band aan te gaan.
    Maar ik begrijp dat de beste methode , die is waarmee eenieder de beste ervaring heeft en gewoon is om doen.

Registratie
    Nov 2013
    Thanks
    81
    Bij mij lukte het inderdaad niet zo goed, en ik schakelde daarna over naar bandenlichters, temeer daar de band met de zip-ties vervaarlijk vervormde, vond ik eigenlijk.
    Ik vervoehe ja en nin. Joak.
    Widder vervoeh'n ja en nin. Jow.
    't È nie moeilik. Nint.
    Verstoa j 't nie ? Nieg ?

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    Het gelijkmatig bijeenbrengen van de rand van de band met spanbanden houdt geen gevaar in voor de struktuur van de band. Vooral omdat het niet nodig is om de band langdurig zo samen te houden. 5 minuten en hij zit over je wiel en de spanbanden kunnen worden losgeknipt.
    De methode wordt overigens door heel wat motorrijders gebruikt, dus mensen die dit lezen moeten niet bepaald bang zijn om hun band voor een paar minuutjes samen te drukken.
    Meer nog, je moet veel minder kracht gebruiken dan het getrek met bandenlichters , wat overigens ook onschadelijk is , maar wel een groter risico om je velgrand te beschadigen bij een accidentje.

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    44
    In Marokko zie ik mij dat toch niet op die manier doen...
    Dit was in Kent trouwens...

Registratie
    Jan 2019
    Thanks
    1
    ehrr.

Ik denk niet dat het land waar je het doet veel verandert aan of het wel of niet lukt?
    Tenzij de atmosferische druk, het niveau tov zeelevel,de luchtvochtigheid ter plaatse het verschil zou maken

Dus ik versta het niet

11. The Following User Says Thank You to gvy For This Useful Post:

Schussboelie (09-11-2019)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten