Pagina 3 van 8 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 t/m 30 van 74

Onderwerp: Waar zijn de jonge motorrijders?

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    4075
    De interesse naar een wagen staat ook op het laagste peil voor de nieuwe jeugd. Dat zal er ook veel mee te maken hebben.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Jun 2006
    Thanks
    40
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killerbe Bekijk Berichten
    Daar ben ik dus ook volledig van overtuigd. Overal wordt de maximum snelheid beperkt tot 50km/u, ook buiten de bebouwde kom. Zondag reed ik van Sint-Niklaas naar Kruibeke, en op 80% van de wegen buiten de bebouwde kom is de maximum snelheid verlaagd naar 50km/u.
    Als je nu wat vlot wilt rijden in Vlaanderenland, dan bega je zowat constant overtredingen.
    2012 Triumph Speed Triple

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    51
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Als je nu wat vlot wilt rijden in Vlaanderenland, dan bega je zowat constant overtredingen.
    Wat ik dan ook inderdaad doe...

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk Berichten
    Rare vergelijking, neen?
    Nee, waarom? 800€ in 1993.... hoeveel zou dat nu waard zijn?

in 1993 1 maal je rijbewijs halen voor 800euro. (hoe oud was je toen, als ik vragen mag?)
    Ik was toen 18...

Nu moet je :
    Rijbewijs A: 1142€
    Rijbewijs van A2 naar A: 514€
    Rijbewijs van A1 naar A: 843€

Kortom:
    - wil je op je 18 beginnen, dan moet je A1 en stap 3 (A1 naar A) doen: 2000euro.
    - wil je op je 20 beginnen, dan moet je A2 en stap 2 (A2 naar A) doen: 1600euro;
    - kan je wachten tot je 22 (24 ) bent dan moet je inderdaad maar 1142euro betalen.

Prijzen schommelen van rijschool tot rijschool.

Het kan ook goedkoper.

Rijbewijs A1: 12u les + ex. begeleiding : 900€
    Rijbewijs A1-A2: 4u les + ex begeleiding: 380€
    Rijbewijs A2-A: 4u les + ex begeleiding: 380€

Als je op je 18de met een A1 begint, en het volledig parcours doorloopt betaal je in totaal 1660€, idd veel meer dan in 1993, maar je hebt wel in totaal 20u les genoten ipv de 8u die ik in 1993 heb gevolgd.
    Da's dus meer dan het dubbele aan lesuren, voor het dubbele van de prijs in 1993....
    Het kan zelfs nog iets goedkoper door de eerste keer te kiezen voor 9u rijles ipv 12....

Toch niet zo'n vreemde redenering, denk ik dan... zou haast zeggen dat het goedkoper is geworden.

Dat je om de twee jaar van motor moet wisselen in dit geval kan je idd als een struikelblok zien...

Verder zou ik de cijfers eens willen zien hoeveel mensen het op 12uur les halen.
    Het lukt wel, maar idd niet altijd...

Maar promoot je nu zelf niet het rijbewijs in stappen?

De kostprijs/of het om de twee jaar moeten wisselen van motor geloof ik niet dat de voornaamste reden is dat er minder jongeren op de motor stappen.

Als de drang om te rijden groot genoeg is, dan is geld geen probleem. Als de jongeren het in de jaren 90 konden betalen, dan kunnen ze het nu ook...
    Laatst gewijzigd door adventurer; 19-12-2019 om 17:18.

Registratie
    Feb 2010
    Thanks
    241
    Bizar, ik denk dat we andere wiskunde hanteren.

Even kijken hoe 'mijn' wiskunde werkt:
    30.000bfr is 740euro, maar laten we 750euro nemen om gemakkelijk te rekenen .

Goedkoopste versie lijkt mij deze:
    A1 = 9uur = 843 euro.
    Overstap A1 naar A2: 4uur = 514 euro.
    Overstap A2 naar A: 4uur = 514 euro.
    17uur = 1871euro.
    Dit is naar mijn weten het wettellijke minimum + altijd met het zwaarste type motor rijden en op je 18e beginnen. (Ik kan mis zijn, ik niet alleswetend )

Jij betaalde 750euro voor 8 uur...
    18jaar en onmiddellijk zwaarste type motor.

750/8 = 93euro per uur.
    1871/17 = 110euro per uur...

Dat is 20euro per uur meer.
    + 3 keer een motor kopen en inschrijven.

dus ja, het is nu goedkoper... met omgekeerde wiskunde...
    Mijn prijzen komen van VAB rijscholen. mogen toch ook gebruikt worden lijkt mij...
    Voor jouw prijzen, zou ik graag weten welke rijschool jij les geeft.
    Want 75euro per rijles uur kom je niet vaak tegen denk ik.
    De meeste rijscholen die online tarieven meegeven gaan altijd richting 100euro per rijlesuur...
    Dus het zou best kunnen dat jouw rijschool goedkoper uit komt...
    maar je blijft wel vast zitten aan meerdere keren examen doen + meerdere motoren kopen.
    Hoe je dat goedkoper wilt noemen snap ik niet.

(pakt mijn post aub niet aanvallend op ofzo he, maar ik zie niet echt hoe je het nu goedkoper kan noemen dan toen)
    ik ken persoonlijk maar weinig dingen die de laatste 20 jaar goedkoper zijn geworden...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    De kostprijs/of het om de twee jaar moeten wisselen van motor geloof ik niet dat de voornaamste reden is dat er minder jongeren op de motor stappen.

Als de drang om te rijden groot genoeg is, dan is geld geen probleem. Als de jongeren het in de jaren 90 konden betalen, dan kunnen ze het nu ook...
    Dit snap ik niet goed?
    als ik op mijn 18 met een 75kw motor wil rijden moet ik 6 jaar wachten, of meerdere rijbewijzen halen en dus meerdere motoren kopen... Hoe kan je dat niet als een struikelblok zien?
    't is elke keer weer tijd en geld investeren...

Geld is toch altijd al geld geweest...
    Je kreeg het vroeger niet voor niets en nu ook niet...

ps: ik beweerde nergens dat Geld de voornaamste reden is he... jij was het die zei dat het financiele niet veel uitmaakt...
    ik denk dat het zeker zal meespelen om de droom te temperen....
    op je 18e zit je "vast" aan een 125je.... dan denk je misschien even te wachten, en voor je het weet, is die droom misschien zo belangrijk niet meer...

geen idee of je dit gemakkelijk kan te weten komen...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    5053
    Als je op je 18de met een A1 begint, en het volledig parcours doorloopt betaal je in totaal 1660€, idd veel meer dan in 1993, maar je hebt wel in totaal 20u les genoten ipv de 8u die ik in 1993 heb gevolgd.
    Da's dus meer dan het dubbele aan lesuren, voor het dubbele van de prijs in 1993....
    Meer dan het dubbele van lesuren, hoeveel van de jongeren geeft daar om denk je?
    Een typisch kenmerk van een 18-jarige is dat hij/zij denkt dat hij/zij alles al kan en kent of het toch zeer snel leert.

Dat je om de twee jaar van motor moet wisselen in dit geval kan je idd als een struikelblok zien...
    En onderschat inderdaad de kost en last van 2 keer van wisselen niet.
    Velen die willen rijden willen ook meteen met de motor van hun dromen rijden en hebben wellicht niet het geduld om een paar jaar op een Duke 390 te kruipen alvorens eindelijk op die oude Duke 990 te mogen.

Het rijbewijs zal niet de enige reden zijn maar speelt volgens mij toch flink mee.
    Net als onze infrastructuur.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679

(pakt mijn post aub niet aanvallend op ofzo he, maar ik zie niet echt hoe je het nu goedkoper kan noemen dan toen)
    ik ken persoonlijk maar weinig dingen die de laatste 20 jaar goedkoper zijn geworden...

Ik pak uw post niet aanvallend op, maar ik verbaas me toch telkens weer hoe wij in een welles nietes discussie geraken door niet altijd te lezen wat er staat.

Goed, onze wiskunde zal wel hetzelfde zijn hoor... maar hou jij er ook rekening mee dat 1€ in 1993 (40bfr) een totaal andere waarde heeft dan 1€ in 2019?
    Als ik me niet vergis is (om een voorbeeld te geven) een simpel brood in prijs minstens verdubbeld....

Als ik dan zeg dat het tegenwoordig zelfs goedkoper geworden is hanteer ik niet enkel de wiskundige feiten, maar hou ik ook rekening dat we ondertussen bijna 30 jaar verder zijn.

Omdat 1+1 2 is... Hier ook mijn berekening eens...
    Jij mag gerust de prijzen van VAB hanteren, ik ken dus ook andere prijzen. Neem het gemiddelde en je bent er.

18 jaar in 1993, A rijbewijs in één keer. 800€ (geen 750, want ik schreef "meer dan 30 000bfr") voor 8 u rijles inclusief examen.
    800/8= 100€ per uur.
    (hoeveel de uren rijles precies kostten weet ik niet, geen idee wat men toen vroeg voor de examenbegeleiding)

Op je 18de starten in 2019, volgens mijn berekening en met de volle 12u de eerste keer dus 1660€. In totaal 20u rijles.
    1660/20= 83€ per uur.
    (heb voor de makkelijkheid gewoon alles geteld, examenbegeleiding in dit geval is 100€ per keer, is mee berekend, rijlessen per uur zitten bij de meeste rijscholen rond de 70-75€ per uur)

1660€ is idd het dubbele van wat ik in 1993 betaalde, maar ik kom even terug op dat brood dat ook dubbel zo duur geworden is.

Als we per uur gaan tellen is het tegenwoordig dus echt goedkoper geworden, zonder rekening te houden met de 27 jaar die ertussen zitten.

Uw berekening dan ook nog even?

Hoe je eraan kwam maakt niet uit, maar 2000€ was all in... he?

2000/20= 100€ per uur. Scroll nu eens even terug omhoog en kijk eens hoeveel ik per uur betaalde in 1993.

Dit snap ik niet goed?
    als ik op mijn 18 met een 75kw motor wil rijden moet ik 6 jaar wachten, of meerdere rijbewijzen halen en dus meerdere motoren kopen... Hoe kan je dat niet als een struikelblok zien?
    't is elke keer weer tijd en geld investeren...

Als je mijn eerdere reply nog eens leest zal je zien dat ik het steeds wisselen van motorfiets idd als een struikelblok zie...

Dat het minder interessant geworden is geef ik toe hoor... Vroeger was alles beter, 18 jaar en meteen een vol A rijbewijs... tuurlijk is dat makkelijker, interessanter, aanlokkelijker....

Geld is toch altijd al geld geweest...
    Je kreeg het vroeger niet voor niets en nu ook niet...

Ik blijf erbij dat het financieel geen issue is als de drang maar groot genoeg is.
    Geld is altijd geld geweest ja... maar nog eens... in 1993 of in 2019.... 40bfr is lang gene euro meer waard.... Een pint bier kostte me toen geen 30bfr, hoeveel betaal je tegenwoordig? 1.70€ hier in een dorpscafé, in een stad zit je snel aan 2€ en meer... da's seffes maal 2.5, maal 3 he.

ps: ik beweerde nergens dat Geld de voornaamste reden is he... jij was het die zei dat het financiele niet veel uitmaakt...
    ik denk dat het zeker zal meespelen om de droom te temperen....
    op je 18e zit je "vast" aan een 125je.... dan denk je misschien even te wachten, en voor je het weet, is die droom misschien zo belangrijk niet meer...
    Dit heeft op zich toch niks met geld te maken... enkel met het feit dat je op je 18de vast zit aan die 125cc en op je 21ste aan die 35kw...

Zoals ik al schreef kan dat wel een reden zijn dat de interesse minder is bij de <24 jarigen.

Maar niet als de drang om met een motor te rijden groot genoeg is.

Ik mag voor mezelf spreken, en ben vrij zeker dat wanneer ik nu 18 jaar zou zijn ik met een 125cc zou beginnen, om dan twee jaar later over te stappen op een A2 om dan op m'n 22ste met een volwaardige A te kunnen rijden.

De tijd dat we pagina's gaan vullen met welles nietes ligt achter mij... dit is hoe ik het zie...
    Dat we minder jonge motorrijders (motorrijdsters) zien ligt volgens mij niet meteen aan het rijbewijs in stappen, al kan de wissel van motorfietsen wel meespelen.
    Ik heb gewoon de indruk dat de jeugd op een andere manier opgroeit en niet meer zoveel interesse heeft in motoren en auto's.

Geld is zeker niet het grootste probleem...
    Laatst gewijzigd door adventurer; 19-12-2019 om 19:57.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    679
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Meer dan het dubbele van lesuren, hoeveel van de jongeren geeft daar om denk je?
    Heel weinig... maar daar ging het bij mij niet om.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    En onderschat inderdaad de kost en last van 2 keer van wisselen niet.
    Velen die willen rijden willen ook meteen met de motor van hun dromen rijden en hebben wellicht niet het geduld om een paar jaar op een Duke 390 te kruipen alvorens eindelijk op die oude Duke 990 te mogen.

Ik onderschat dat niet.... en heb zelfs toegegeven dat het wisselen van motor een struikelblok kan zijn.

Het is ook de reden waarom toch wel de meesten wachten met motorrijden tot ze 24 zijn...

Registratie
    Feb 2017
    Thanks
    768

Life's a Journey not a Destination..

10. The Following User Says Thank You to @Bart For This Useful Post:

Registratie
    Sep 2016
    Thanks
    14
    Ben hier waarschijnlijk één van de jongere gasten met men 22 jaar. Sommige zullen me wel kennen vanop de 2fast ritten, met een witte yamaha mt07. Ik ben gestart op men 16de met een brommer. En het complete traject doorlopen lees: A3,A1,A2 en nu sedert september men A. Dus er zijn wel wat "jonge" motards. Ligt natuurlijk aan veel zaken zoals rijbewijs, kosten, moeilijk verzekerd, interesse bij de jeugd,...
    Voor mij was de wil om met de moto te rijden wel te groot en had er ook veel voor over
    Straat: KTM Superduke 1290R (2019)
    Straat/circuit: Suzuki GSX-R 600 (2011)
    Sold: Honda CBR600 F4i (2005)
    Sold: Yamaha MT-07 (2017)
    Sold: Honda CBR125R (2011)

Pagina 3 van 8 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 1
    Laatste bericht: 27-08-2012, 22:44
  2. Motorrijders die de slechte Belgische wegen beu zijn!!!
    Door morini in forum Algemene Motorpraat
    Reacties: 30
    Laatste bericht: 19-01-2010, 18:18
  3. motorrijders zijn geen vliegen
    Door Thinluni in forum Filmpjes, Foto's en Moppen
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 14-09-2009, 12:02
  4. En dan zeggen dat motorrijders gekken zijn?
    Door VerSeg in forum Filmpjes, Foto's en Moppen
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 04-07-2009, 22:48
  5. Verzekering jonge motorrijders
    Door moeke in forum Motor Verzekeren en Inschrijven
    Reacties: 99
    Laatste bericht: 19-06-2006, 23:28

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten