Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 t/m 17 van 17

Onderwerp: Belastingen: kosten bewijzen moto in combinatie met auto/fiets , fietsvergoeding

Registratie
    Oct 2015
    Thanks
    25
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jamez Bekijk Berichten
    ...Om een lang verhaal kort te maken , ons bedrijf gaat in de (nabije) toekomst verhuizen...
    Dan denk ik dat wij collega's zijn.

Was de totale maximale grootte van het mobiliteitsbudget de enige beperkende factor? Ik had begrepen dat de fietsvergoeding op zich geplafonneerd was (globaal), en los staat van het mobiliteitsbudget (op basis van de woon-werk afstand).
    En als de bedragen even groot zijn als tijdens het proefproject, zal mijn mobiliteitsbudget maar groot genoeg zijn om 2 keer in de week de trein te nemen meen ik mij te herinneren.

Registratie
    Oct 2007
    Thanks
    0
    lang geleden dat ik nog iets geschreven heb hier.
    En ik ga het kort houden.

Feit: wie met de moto gaat werken mag de motorkosten inbrengen als beroepskosten.
    En dan zit hij hopelijk boven het forfait, want anders heeft het geen zin.

Bij slecht weer, vb winterweer is het normaal dat hij dan enkele dagen de auto neemt.
    Die auto kost ook geld. Daarvan mag hij per gereden beroepskm 0,15 € van aftrekken of bijtellen bij zijn motoberoepskosten.

Heeft hij andere kosten dan mogen die ook opgeteld worden.

Wat de kost is van een fiets weet ik niet, wat het equivalent van de 0,15 bij de auto is voor de fiets ken ik niet en ga ik niet opzoeken.
    Maar die mogen dus identiek als die van de auto worden afgetrokken.

Ik veronderstel alleen dat die kostprijs behoorlijk laag zal liggen. Wat kost een fiets per km? Niet veel. Dus zul je ook niet veel kunnen aftrekken.
    In principe moet elke "vergoeding" van de baas dan weer afgetrokken worden van de kosten, want die doen de kosten minderen, en je mag enkel de effectieve kosten inbrengen.
    Maar misschien is er een uitzondering voor de fiets?
    En ik zie hier ook 0,24€ per km voor een fiets. Dat lijkt me behoorlijk veel.
    Moest ik met de fiets aan die kostprijs gaan werken met de fiets dan kom ik op 2x8x220 Km=3520 Km aan 0,25 € = 880€.
    Mijn fiets heeft zoveel niet gekost, en daar doe je ook langer mee dan 1 jaar. Dus lijkt me dat toch behoorlijk hoog te zijn.
    Als je dan bedenkt dat de verhouding beroepskm en privekm ook al verrekend zijn in de kostprijs die de overheid doorgeeft zoals de 0,15 voor de auto, Dan stijgt de kostprijs van de fiets wel nog iets, maar zal die toch nog altijd veel te hoog liggen.
    Dus vermoed ik echt dat die 0,25€ niet bedoeld is zoals hier beschreven gebruikt te worden, maar is ze voor iets anders.
    Wat de JUISTE kost van de fiets dan is die je kunt inbrengen, dat weet ik niet. En zoals gezegd ging ik die niet opzoeken en ging ik het kort houden.
    Dus, bij deze: einde van mijn verhaal.

3. The Following User Says Thank You to hla For This Useful Post:

Wilbike (31-01-2020)

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    326
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jamez Bekijk Berichten
    In de plaats komt een mobiliteitsbudget max 1200€ , te besteden aan bus , trein , en deel (steps,fietsen....) en ook de fietsvergoeding valt hieronder.

Als ik dit goed begrijp : https://financien.belgium.be/nl/part...rkeer/fiets#q5
    , kan ik dus m'n motorkosten bewijzen. De dagen dat ik met de auto ga 0.15€/km. De dagen dat ik met de fiets ga , 0.24€/km in de kosten. De fietsvergoeding van het werk is belastingvrij. Dus win je eigenlijk 3 keer ? het moet niet afgetrokken worden van de kosten , je krijgt een (fiets)vergoeding die belastingvrij is en je mag 0.24€/km bij de kosten doen. Klopt dat of is het te mooi om waar te zijn?

indien het mobiliteitsbudget is ..... dat is wel degelijk belastbaar
    je gaat immers niet voldoen aan de voorwaarden van pijler 1 of 2( met uiteraard uw vrijstelling van €390 )

die € 390 vervalt dan weer omdat je kiest voor bewijzen van beroepskosten.

maar verder;
    ja je kan mobiliteitsbudget combineren met beroepskosten bewijzen
    ja je kan je motorfiets inbrengen ( pro rata woonwerk vs vrije tijd )
    ja je kan in de winter je autokm's inbrengen aan € 0.15/km
    ja je kan je fiets km's gaan inbrengen aan € 0.24km
    ( ALS je voordien al een fietsvergoeding ontving, ga je nu starten met de fiets..... dan is het enkel je mobiliteitsbudget en niet EN EN )

dus 3 maal winnen doe je NIET, zo gek is de fiscus ook niet ( misschien verlies je er wel op )

je fiets en motorfiets kan je "onbeperkt" inbrengen

MAAR de Km vergoeding van de wagen ( die €0.15km ) zijn beperkt tot het BELASTBAAR voordeel van je mobiliteitsbudget.
    maw.... 8000 autokm's en je mobiliteitsbudget is " op " de rest van de autokm's.... foetsie... niet in te brengen

voila.... basic uitleg
    Laatst gewijzigd door NATAS; 31-01-2020 om 02:44.

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    326
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Ik snap je uiteenzetting niet zo goed.
    Hoe bedoel je €0,24/km "in de kosten"?
    En aftrekken van de kosten?
    En nog eens bij de kosten? Welke kosten?

Volgens mij krijg je die €0,24/km voor de dagen dat je fietst en die is dus belastingvrij.
    Waar je die verder bij zou optellen of van aftrekken zie ik niet meteen.
    ik GOK dat hij volgende bedoeld;
    je ontvangt fietsvergoeding van de werkgever aan €0.24 per km belastingvrij
    hij wil diezelfde km's nogmaals inbrengen als beroepskost aan wederom €0.24 per km.

kan dit ? JA DIT KAN

FOD
    Als u kiest voor de werkelijk beroepskosten, moet u de door uw werkgever toegekende fietsvergoeding niet aftrekken van het totale bedrag van uw werkelijke beroepskosten, anders verliest u het voordeel van de vrijgestelde vergoeding.

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    326
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Als je de werkelijke kosten wil aantonen (om boven het forfait te komen) zou je in principe echter ook bij het bepalen van die rekening moeten houden met het aandeel privé/beroeps.
    NEEN, als hij kiest voor de toegestane forfait van €0.24 is dit niet nodig, je rekent immers enkel de woon-werk km's.
    JA, als hij zoals bij de motorfiets ook alle onderhoud en aankoop en stalling wil inbrengen.

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    326
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hla Bekijk Berichten
    l
    In principe moet elke "vergoeding" van de baas dan weer afgetrokken worden van de kosten, want die doen de kosten minderen, en je mag enkel de effectieve kosten inbrengen.
    Maar misschien is er een uitzondering voor de fiets?
    En ik zie hier ook 0,24€ per km voor een fiets. Dat lijkt me behoorlijk veel.
    er is dus idd de uitzondering van de fietsvergoeding ( weliswaar tot 0.24 per km en daarboven wordt men wel degelijk belast )
    't is veel die 0.24 maar het bedrag klopt.

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    326
    kan de TS
    EN zijn genoemde € 1200 mobiliteitsbudget ontvangen
    EN zijn € 0.24 per fiets km
    EN zijn fietskm als beroepskost aanrekenen aan nogmaals €0.24 per km
    EN zijn autokm's als beroepskost aanrekenen aan €0.15 per km
    EN zijn motorfiets kosten als beroepskost inbrengen......

NEEJ dat kan niet, daar zijn regeltjes ingebouwd uiteraard.

de motorfietskosten inbrengen.... jawel net zoals iemand zonder mobiliteitsbudget

de fietskms inbrengen, jawel...... onbeperkt op en af kan ingebracht worden

fietsvergoeding ontvangen van de werkgever bovenop het mobiliteitsbudget...
    ja MITS er nu al registratie en uitbetaling is van de fietskms
    NEEN als men bij het ontvangen van de premie pas start met fietsen dan is er geen cumul mogelijk

de autokm's inbrengen als beroepskost
    JA met beperking van het belastbaar deel van de mobiliteitsvergoeding
    dus veel kans dat men het volledige bedrag opsoupeerd aan autokm's en de rest van de autokm's...... niet meer kan inbrengen.
    vrij logisch.... het is ook net de bedoeling dat je de wagen minder gaat gebruiken.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Kosten inbrengen belastingen
    Door Michi in forum Motoren en de Fiscus
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 17-03-2019, 22:21
  2. beginnende motorrijder - info ivm kosten en rijlessen + eerste moto
    Door joman in forum Leren Rijden en Heropstappen
    Reacties: 44
    Laatste bericht: 27-04-2016, 21:08
  3. moto v belastingen
    Door ary in forum Motoren en de Fiscus