Pagina 1 van 12 123411 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 114

Onderwerp: Sociale lasten - werknemer vs werkgever en zelfstandigen

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    375

Sociale lasten - werknemer vs werkgever en zelfstandigen

<moderator>

Aangezien het Corona topic opeens ging over de sociale lasten van werkgevers vs werknermers, krijg het zijn eigen topic.
    We hebben er al zo een paar gehad, en deze kunnen vrij lang aanhouden.

</moderator>

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sibo Bekijk Berichten

Absoluut! En niet enkel in tijden van crisis, eigenlijk zouden we altijd eerst aan de bedrijven hier moeten denken!
    Wow! Voor mij gaat dit echt niet op. We moeten eerst aan de mensen denken. Economie zou ten dienste moeten staan van de mensen. En natuurlijk mogen bedrijven ook geholpen worden, maar vergeet zeker de mensen niet. Er gaan er veel zijn die geholpen moeten worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

Het lijkt mij wel een goed plan om, wanneer het terug kan, vooral aan onze Belgische bedrijven en winkels te denken....
    Het zijn die bedrijven en zelfstandigen die mee betalen voor onze zorg, waar half Vlaanderen nu elke avond voor staat te applaudisseren.
    Nogmaals wow! Bedrijven en zelfstandigen betalen zeer weinig mee aan onze zorg. Nog steeds betaalt de gewone werknemer het grootste deel voor de sociale zekerheid.
    Laatst gewijzigd door E.M.; 25-03-2020 om 01:02.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    672
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coohhooc Bekijk Berichten
    Wow! Voor mij gaat dit echt niet op. We moeten eerst aan de mensen denken. Economie zou ten dienste moeten staan van de mensen. En natuurlijk mogen bedrijven ook geholpen worden, maar vergeet zeker de mensen niet. Er gaan er veel zijn die geholpen moeten worden.

Nogmaals wow! Bedrijven en zelfstandigen betalen zeer weinig mee aan onze zorg. Nog steeds betaalt de gewone werknemer het grootste deel voor de sociale zekerheid.

…. en wie werkt er in die Belgische winkels, bij de Belgische motordealers en alle andere Belgische bedrijven??

Dat zijn toch gewone werknemers, niet?

Dat je het niet hebt voor de grote Belgische bedrijven mag duidelijk zijn precies... maar zij stellen wel al die mensen tewerk waar we volgens jou aan moeten denken...

Ik snap eigenlijk niet goed vanwaar deze negativiteit? Zelfstandigen betalen MASSA'S belastingen en sociale lasten, dat is toch mede om de sociale zekerheid mee te financieren?
    En al het personeel dat er werkt... die betalen al zeker mee....

Maar goed, volgens u betalen zelfstandigen en bedrijven nog te weinig mee? Dan toch maar in het buitenland gaan shoppen?

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    85
    Wow, mijn excuses, dit is duidelijk verkeerd over gekomen!

Uiteraard eerst de mensen, de gezondheid. Maar ik bedoelde dus, net zoals Adventurer volgens mij, dat wanneer deze humanitaire crisis over is, we beter zo veel mogelijk lokaal kopen in plaats van via internetwinkels uit het verre oosten om zo ook de economische crisis zo snel mogelijk de kop in te kunnen drukken.

4. The Following 3 Users Say Thank You to Sibo For This Useful Post:

adventurer (24-03-2020),coohhooc (24-03-2020),Schussboelie (24-03-2020)

Registratie
    Nov 2008
    Thanks
    378

Zal ik u anders de rekeningen, sociaal lasten etc van een maand ne keer brengen..
    Oude nickname = chris46R1

Hi, my name is DON CORLEONE i kill people for money but you, you are my friend i kill you for nothing!

6. The Following 3 Users Say Thank You to Chr-Re-ie For This Useful Post:

adventurer (24-03-2020),Schussboelie (24-03-2020),Tam-Ara (24-03-2020)

Registratie
    Jul 2010
    Thanks
    775
    Wat Sibo bedoelde was dat we wat meer aan de eigen Belgische bedrijven mogen denken i.p.v. ons geld te geven aan buitenlandse bedrijven. (En als we ons geld dan binnen België uitgeven, dan nog best naar bedrijven met Belgische eigenaars dan naar de multinationals, denk ik dan. Want die laatsten zijn kampioenen in belastingen ontlopen en voordeeltjes sprokkelen.)

Zonder bedrijven trouwens geen jobs.

En wat die belastingen betreft: Belgische bedrijven - los van multinationals en zij met een lange arm - betalen ook veel belastingen. Om een idee te geven: een werknemer tewerkstellen kost 1,6x het brutoloon. En dan komen daar nog hopen regels bij waaraan moet voldaan worden.

Waarmee ik NIET wil zeggen dat werknemers weinig belastingen betalen.

En ja, wat mij betreft moet de gezondheid van de mens steeds primeren op de economie. (GENOMEN dat we de samenleving minimaal draaiende kunnen houden, want anders gaat de gezondheid er ook op achteruit.)

De bijkomende put die we nu maken moet trouwens door iedereen opgevangen worden, vind ik.
    Be strong & be kind

8. The Following 2 Users Say Thank You to Leville For This Useful Post:

adventurer (24-03-2020),Sibo (25-03-2020)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4890
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sibo Bekijk Berichten
    Absoluut! En niet enkel in tijden van crisis, eigenlijk zouden we altijd eerst aan de bedrijven hier moeten denken!
    Wow! Voor mij gaat dit echt niet op. We moeten eerst aan de mensen denken. Economie zou ten dienste moeten staan van de mensen. En natuurlijk mogen bedrijven ook geholpen worden, maar vergeet zeker de mensen niet. Er gaan er veel zijn die geholpen moeten worden
    Ik denk dat je Sibo zijn bericht moet lezen met de nadruk op wat vet staat.

Nog WOWWER!
    Ik denk dat je zelfstandigen en lokale KMO's (en zelfs grote bedrijven) verwart met de multinationale Amazons en Googles van deze wereld.
    Die eersten dragen namelijk bijzonder veel bij aan de zorg en de sociale zekerheid.
    Uiteindelijk betaalt de werkgever immers eerst aan de werknemer wat die aan de RSZ betaalt.
    En daarbovenop betaalt een werkgever nog een pak extra sociale en andere lasten.
    Een gemiddelde werknemer kost de werkgever per jaar ongeveer 20 x het bruto maandloon van die werknemer...

10. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

adventurer (24-03-2020)

Registratie
    Sep 2012
    Thanks
    3819
    De sociale lasten die de werknemer betaald, zijn ook door de werkgever betaald

De werknemer wilt in feite enkel aan netto denken.
    Als je bv 2000€ netto wilt als werknemer, maar die heeft bruto 3600€ (allemaal fictieve bedragen), dan is dat ook wel degelijk de werkgever die dat betaald hoor. in IT bevoorbeeld kan hij die 2000€ netto werknemer hebben in Oost Europa voor 2600€ ofzo.
    En bovenop uw bruto loon betalen de werkgevers nog een pakket sociale lasten (die de werkgever niet te zien krijgt).
    De werkgever betaald heel veel extra om een werknemer aan te trekken die maar 2000€ netto overhoudt.

Je kan met andere woorden langs 2 kanten bekijken.
    1. Werknemer krijgt 3600€ bruto en moet 1600€ aan de staat afgeven ... hij betaald de sociale lasten.
    2. De werkgever moet 3600€ + nog een pak extra kosten doen waarvan er via de werknemer nog eens naar de staat gaan. Uiteindelijk is het de werkgever die het volledige plaatje betaald, want het is zijn kost om een werknemer aan te trekken die 2000€ wilt overhouden.

Bedrijven die hun personeel up to date en getrained houden kan je ook zien als sociale lasten. Als ze dat niet doen, is het de vdab etc ... die voor deze training zal betalen om ze aan het werk te houden. Of via universiteiten of andere educatie, waarvan ook de meeste kosten door ons sociaal systeem betaald worden. (Ik heb privé school gevolgd in Rotterdam zonder overheidssubsidie, dat is een pak duurder dan in België bij een niet privé educatieve instelling).
    Laatst gewijzigd door E.M.; 24-03-2020 om 21:19.
    2011 Kawasaki Z1000SX (black)

Braaaaaaaap braaaaaaap

Registratie
    Apr 2005
    Thanks
    672
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E.M. Bekijk Berichten
    2. De werkgever moet 3600€ + nog een pak extra kosten doen waarvan er via de werknemer nog eens naar de staat gaan. Uiteindelijk is het de werknemer die het volledige plaatje betaald, want het is zijn kost om een werknemer aan te trekken die 2000€ wilt overhouden.
    Denk dat je hier de "werkgever" bedoelt?

Verder volledig akkoord hoor...

Er zullen er altijd zijn die "tegen" de grote bedrijven zijn die op hun beurt zoveel mogelijk belastingen weten te omzeilen (wie doet dat niet), maar hoe je het draait of keert... ze blijven werkGEVER en zorgen voor werkgelegenheid zodat er nog voldoende werknemers kunnen blijven werken om de gewone man te blijven verzekeren van onze sociale zekerheid.

13. The Following 3 Users Say Thank You to adventurer For This Useful Post:

E.M. (24-03-2020),Sibo (25-03-2020),Tam-Ara (24-03-2020)

Registratie
    Feb 2017
    Thanks
    267
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chr-Re-ie Bekijk Berichten
    Zal ik u anders de rekeningen, sociaal lasten etc van een maand ne keer brengen..
    En de aftrekposten ook (grapje)

Weet het: had ik zelf ook maar zelfstandige moeten worden en de kopzorgen erbij moeten nemen.

Voor:HD softtail -Suzuki Bandit 1200-Suzuki Bandit 1250-Sym 400-Suzuki V-strom 2003-Suzuki V-strom 2006- Kawasaki Versys 1000 2014
    Nu:Kawasaki Versys 1000 2015-Yamaha T-max 500

15. The Following User Says Thank You to busge For This Useful Post:

snoekie (26-03-2020)

Registratie
    Mar 2017
    Thanks
    375
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    …. en wie werkt er in die Belgische winkels, bij de Belgische motordealers en alle andere Belgische bedrijven??

Dat zijn toch gewone werknemers, niet?

Dat je het niet hebt voor de grote Belgische bedrijven mag duidelijk zijn precies... maar zij stellen wel al die mensen tewerk waar we volgens jou aan moeten denken...

Ik snap eigenlijk niet goed vanwaar deze negativiteit? Zelfstandigen betalen MASSA'S belastingen en sociale lasten, dat is toch mede om de sociale zekerheid mee te financieren?
    En al het personeel dat er werkt... die betalen al zeker mee....
    MASSA'S belastingen is nogal overdreven tov werknemers, maar er zit inderdaad een groot verschil tussen zelfstandigen, kmo's en multinationals. Maar ook de bijdrage van zelfstandigen op even hoog niveau zetten met werknemers is niet evident. Er zijn namelijk andere systemen werkzaam. En negatief? Wat is er in godsnaam negatief aan mijn objectieve bezwaren tegen vooral grote bedrijven?

Maar goed, volgens u betalen zelfstandigen en bedrijven nog te weinig mee? Dan toch maar in het buitenland gaan shoppen?
    Ah een soort van trickle-down gedachte? Wat goed is voor onze bedrijven is goed voor de werknemers? Sta me toe daar wat huiverachtig tegen over te staan. Versta me niet verkeerd ik heb weinig tegen bedrijven op zich. Ik heb het gewoon meer voor de burgers. Vandaar ik liever zou zien dat de burgers op de eerste plaats komen.
    En precies alsof dat het éénrichtingsverkeer zou moeten zijn van werknemers naar bedrijven om hun waardering te laten blijken? Andersom geldt toch even zeer.

Ik shop zo weinig mogelijk in het buitenland en zelfs als ik dit wel zou doen, heeft dit niks te maken dat ik vind dat bedrijven meer zouden kunnen betalen aan sociale zekerheid.
    2002 Kawasaki ZZR 1200
    A man who stands for nothing will fall for anything.

Pagina 1 van 12 123411 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. zelfstandigen ...
    Door chrieke in forum Off-Topic
    Reacties: 91
    Laatste bericht: 30-12-2014, 23:42
  2. Interphone Tribe: je sociale netwerk onder het rijden
    Door guido in forum Algemene Motorpraat
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 29-05-2011, 13:38
  3. Attest werkgever ivm belastingen?
    Door Optifiber in forum Motoren en de Fiscus