Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 16

Onderwerp: Enduro bikes wetgeving

Registratie
    May 2020
    Thanks
    0

Enduro bikes wetgeving

Een goede middag allemaal.
    Na 12 jaar zonder motor heb ik onlangs een Enduro Sherco 250 2T aangeschaft.Een baanmotor staat ook nog op de planning.
    Ik heb terug het plezier van het motorrijden ontdekt en ik respecteer alle enduro regels.

Vorig weekend kwam ik de arm der wet in mijn dorp tegen en werd helaas geconfronteerd met een "zwaantje" die enduro rijders niet hoog in het vaandel droeg.
    Hij zie dat enduro rijders een plaag waren en dat ze er paal en perk gingen aan stellen.
    Ik had alle beschermende enduro kledij,laarzen,handschoenen,helm etc aan, alle papieren tevens keurig bij en in orde.
    Echter de agent heeft een pv opgesteld voor:
    -Geen richtingaanwijzers
    -Geen claxon
    -Geen spiegel(s)
    -Geen binnenspatbord
    -Nummerplaat onder het licht gemonteerd (heb ondertussen een beugel die de nummerplaat onderaan laat postvatten om verdere problemen te vermijden)

Ik heb de motor zo gekocht en hebt eerlijkheidshalve nog nooit een enduro met al die toeters en bellen op gezien.
    In geval van de richtingaanwijzers zegt de wegcode zelfs dat ze mogen maar niet moeten aanwezig zijn.
    Heeft iemand meer duidelijkheid over wat mag en niet mag, was het eerder een gedoogd beleid of zijn enduro motoren inderdaad niet onderhevig aan bepaalde zaken.
    Voel mij ongemakkelijk bij de situatie en durf niet meer rijden zonder te weten dat mijn motor legaal de weg op mag.
    Groetjes
    Luc Van Houdenhove

Registratie
    Jul 2005
    Thanks
    1438
    Ik was ervan overtuigd dat als de volgende zaken origineel op de motor staan (en dus mee in het conformiteits certificaat zijn opgenomen) ze op de motor moeten te staan:
    - spiegels
    - pinkers

Ik ben niet zeker over die claxon, en dat binnenspatbord lijkt me wat bij de haren getrokken.

Maar hier zit ongetwijfeld wel iemand die het beter weet dan mij (ik heb het van horen zeggen/ooit is gelezen).

3. The Following 2 Users Say Thank You to dirjax For This Useful Post:

maniakske (26-05-2020),Schussboelie (26-05-2020)

Registratie
    Jul 2008
    Thanks
    4469
    Ik heb dit topic even in het juiste subforum gezet
    Straat: BMW S1000R 2017
    Circuit: Honda CBR600rr 2008
    Garage: Cagiva Raptor 650ie 2007 (puzzle edition)

Registratie
    Aug 2010
    Thanks
    2
    Ga eens langs bij een dealer, voor ze een nieuwe enduro leveren aan de klant wordt die meestal op "wedstrijd trim" gezet en gooien ze er alles af. Meestal verdwijnt dat dan in dozen in het magazijn. Zo heb ik mijn WR450F destijds terug opgesmukt met pinkers, claxon, spiegel (inklapbaar) en het instrumentenblokje met de lichtjes voor neutraal, hoog licht enz... Ik moest er wel naar vragen.
    Vorig jaar in Spanje tegengehouden door de politie, ze liepen eens rond de moto en mocht direkt doorrijden, zelfs geen papieren laten zien.
    Offroad rijden in Belgie doe ik toch bijna niet meer. Het is hier altijd iets. Liever in Spanje een volle week genieten zonder gezever.

Registratie
    Mar 2006
    Thanks
    143
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dirjax Bekijk Berichten
    Ik was ervan overtuigd dat als de volgende zaken origineel op de motor staan (en dus mee in het conformiteits certificaat zijn opgenomen) ze op de motor moeten te staan:
    - spiegels
    - pinkers

Ik ben niet zeker over die claxon, en dat binnenspatbord lijkt me wat bij de haren getrokken.

Maar hier zit ongetwijfeld wel iemand die het beter weet dan mij (ik heb het van horen zeggen/ooit is gelezen).
    Is correct, zelfs claxon is volgens mij verplicht.
    Rij zelf maar eens achter iemand zonder richtingaanwijzers . Iedereen heeft commentaar als automobilisten ze niet gebruiken...
    Proud member of AfricaTwin.org.

7. The Following User Says Thank You to maniakske For This Useful Post:

paulsph (01-06-2020)

Registratie
    Aug 2008
    Thanks
    37
    deze reply heeft totaal geen toegevoegde waarde op uw vraag...

Maar:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sherco Bekijk Berichten
    ... Enduro Sherco 250 2T ...
    Fijn speelgoed!

En ik ga hier sebiet vertrekken om mijn 2ehands Beta 250RR 2-takt te halen
    met een aparte doos voor pinkers, claxon,...
    Ready to

Registratie
    May 2020
    Thanks
    0
    Absoluut een leuke motor, heb het plezier in het rijden teruggevonden en 2T is nostalgie (you love or you hate it).
    Al vrees ik voor de omvang boete op basis van de argumenten die die agent opschreef.Ik was misschien naief maar te goeder trouw.
    Ik vond het raar dat ik nadien nog mocht verderrijden.
    De dealer geeft gewoon aan dat alles wat de agent aanhaalde niet verplicht is en voor de richtingaanwijzers geeft hij volgend citaat uit de wegcode aan.Ik stak trouwens elke keer mijn arm uit maar handig is inderdaag anders.

. Richtingaanwijzers.

§1.

1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien

hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde;
    hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant.
    2. De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30.

3. De kleur van de richtingaanwijzers moet oranje zijn.

4. De richtingaanwijzers moeten symmetrisch zijn aangebracht ten opzichte van het mediaanvlak van de motorfiets of bromfiets.

5. De minimum afstand tussen een linker en een rechter richtingaanwijzer moet tenminste bedragen:

a) aan de voorzijde: 34 cm.
    b) aan de achterzijde: 24 cm;
    c) op de zijkanten: 56 cm.

6. In geen enkel geval mag de afstand tussen de richtingaanwijzers vooraan of achteraan groter zijn dan de grootste breedte van het voertuig.

7. De richtingaanwijzer moet zich op een hoogte van minimum 40 cm boven de grond bevinden.

8. De aanduiding van richtingverandering d.m.v. richtingaanwijzers moet steeds waarneembaar zijn voor een waarnemer die zich in het mediaanvlak van de motorfiets bevindt op een afstand van 10 m voor, respectievelijk achter het voertuig.

§2. De driewielers, de lichte vierwielers moeten van richtingaanwijzers zijn voorzien overeenkomstig de eisen die gelden voor motorvoertuigen met meer dan 3 wielen.

Registratie
    Mar 2019
    Thanks
    91
    Deze topic volg ik even met veel interesse!

Mijn KTM heeft ook gene richtingaanwijzers, claxon of spiegels. . . .

Registratie
    Mar 2006
    Thanks
    143
    Absoluut een leuke motor, heb het plezier in het rijden teruggevonden en 2T is nostalgie (you love or you hate it).
    Al vrees ik voor de omvang boete op basis van de argumenten die die agent opschreef.Ik was misschien naief maar te goeder trouw.
    De dealer geeft gewoon aan dat alles wat de agent aanhaalde niet verplicht is en voor de richtingaanwijzers geeft hij volgend citaat uit de wegcode aan.Ik stak trouwens elke keer mijn arm uit maar handig is inderdaag anders.

. Richtingaanwijzers.

§1.

2. De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30.

4. De richtingaanwijzers moeten symmetrisch zijn aangebracht ten opzichte van het mediaanvlak van de motorfiets of bromfiets.

5. De minimum afstand tussen een linker en een rechter richtingaanwijzer moet tenminste bedragen:

6. In geen enkel geval mag de afstand tussen de richtingaanwijzers vooraan of achteraan groter zijn dan de grootste breedte van het voertuig.

7. De richtingaanwijzer moet zich op een hoogte van minimum 40 cm boven de grond bevinden.

8. De aanduiding van richtingverandering d.m.v. richtingaanwijzers moet steeds waarneembaar zijn voor een waarnemer die zich in het mediaanvlak van de motorfiets bevindt op een afstand van 10 m voor, respectievelijk achter het voertuig.

§2. De driewielers, de lichte vierwielers moeten van richtingaanwijzers zijn voorzien overeenkomstig de eisen die gelden voor motorvoertuigen met meer dan 3 wielen.
    Alles hangt af hoe de moto goedgekeurd is. Stonden er er bij de goedkeuring, conformiteitsattest, er op (wat wel zal zo zal zijn) dan moeten ze er ook op. Je mag ze wel vervangen. Maar mijn mening is dat heel veel mensen negatief reageren als een auto ze niet gebruikt en dan zou je als kwetsbare motorrijder ze er niet opzetten . Ik heb zelf met de moto al bijna een enduro rijder zo meegepakt...stak zelf zijn hand niet uit om af te slaan...
    Ieder zijn ding maar een beetje gezond verstand is hier altijd wel op zijn plaats.
    Proud member of AfricaTwin.org.

12. The Following User Says Thank You to maniakske For This Useful Post:

paulsph (01-06-2020)

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4944

. Richtingaanwijzers.

§1.

Ik denk dat je dealer (zoals zovelen helaas tegenwoordig) de wet leest zoals het hem uitkomt.
    Hij fixeert zich wellicht op het woord “mogen” maar gaat daarbij compleet voorbij aan het feit dat het voertuig nog altijd gelijkvormig moet zijn aan hoe het originele en goedgekeurde model gekeurd en beschreven is in, jawel, het gelijkvormigheidsattest.
    Dus mét richtingaanwijzers en mét spiegels.

14. The Following User Says Thank You to Schussboelie For This Useful Post:

maniakske (26-05-2020)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Wetgeving motor in Europa
    Door E.M. in forum Wetgeving, Wegcode en Overtredingen
    Reacties: 41
    Laatste bericht: 16-06-2019, 11:25
  2. Aanhangwagen wetgeving
    Door mindgame in forum Motortransport
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 02-06-2016, 14:03