Pagina 1 van 66 12341151 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 10 van 655

Onderwerp: Moto/woon-werk & belastingaftrek

Moto/woon-werk & belastingaftrek

'k Heb hier al het een en ander gevonden, maar toch nog enkele vraagskes:

-ik heb mijn moto van juni, ik ga die afschrijven op 3 jaar, mag ik die toch voor een vol jaar aftrekken, of moet ik dat procentueel bekijken, dan 2 volle jaren en eigenlijk het 4de jaar nogmaals gedeeltelijk aftrekken?

-men zegt mij altijd dat ik moet zien dat ik hoger zit als 'de forfait', maar niemand kan mij zeggen hoeveel die precies is. Iemand hier mss?

-Momenteel heb ik een snelle berekening gemaakt, eind december had ik +-8500km, gezien ik parttime werk heb ik sindsdien +-104 dagen gewerkt, aan 70km per dag (35 heen en terug), wat neerkomt op 7280km dat ik maximum kan inbrengen. Gezien er altijd dagen zijn dat ik eens met de auto ga enzo heb ik van dus +-80% werkgebruik. (dus ik gok dat ik alle kosten slechts voor 80% kan inbrengen). In mijn snelle berekening heb ik de benzine, de moto zelf (+financieringkost), de BIV en de rijtaks, mijn kledij en het onderhoud aan de moto reeds ondergebracht. Sommige zaken ben ik blijkbaar toch vergeten papierke van te vragen, zoals bvb mijn botten en mijn broek (van broek heb ik wel bancontact papierke). Kan ik deze gerust meetellen of beter niet? Wat met de verzekering? Wat met de kosten van de rijschool ?

Mag ik hier een kleine opsomming doen of houd ik dat beter voor mezelf?
    Assemocheilischmachallys!

Registratie
    Dec 2005
    hela

gewoon extra info want met je vragen kan ik je nie helpen

ik heb daar ook es achter gevraagd want had vorig jaar 11000 km
    MAAR ik heb een bedrijfswagen en als je dat ook hebt dan heb je hier geen recht op, is blijkbaar voor de staat toch zo
    Dit omdat zij ervan uitgaan dat je dagelijks met die wagen gaat werken
    dit wou ik gewoon ff toevoegen

Registratie
    Oct 2004
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1DRR

-ik heb mijn moto van juni, ik ga die afschrijven op 3 jaar, mag ik die toch voor een vol jaar aftrekken, of moet ik dat procentueel bekijken, dan 2 volle jaren en eigenlijk het 4de jaar nogmaals gedeeltelijk aftrekken?

-men zegt mij altijd dat ik moet zien dat ik hoger zit als 'de forfait', maar niemand kan mij zeggen hoeveel die precies is. Iemand hier mss?

-Momenteel heb ik een snelle berekening gemaakt, eind december had ik +-8500km, gezien ik parttime werk heb ik sindsdien +-104 dagen gewerkt, aan 70km per dag (35 heen en terug), wat neerkomt op 7280km dat ik maximum kan inbrengen. Gezien er altijd dagen zijn dat ik eens met de auto ga enzo heb ik van dus +-80% werkgebruik. (dus ik gok dat ik alle kosten slechts voor 80% kan inbrengen). In mijn snelle berekening heb ik de benzine, de moto zelf (+financieringkost), de BIV en de rijtaks, mijn kledij en het onderhoud aan de moto reeds ondergebracht. Sommige zaken ben ik blijkbaar toch vergeten papierke van te vragen, zoals bvb mijn botten en mijn broek (van broek heb ik wel bancontact papierke). Kan ik deze gerust meetellen of beter niet? Wat met de verzekering? Wat met de kosten van de rijschool ?

Mag ik hier een kleine opsomming doen of houd ik dat beter voor mezelf?
    Rekening houden met het gedeelte dat je ook voor privé gereden hebt.
    Breng alles in wat met de motor te maken heeft, daaronder valt alles zoals muts, helm, botten, kledij, banden, taks, verzekering, shampoo, kuisprodukten, kettingvet, S100 protector .... maar alles best te bewijzen en mee te sturen met de belastingsaangifte...

Voor de forfait dit variëert maar probeer zeker boven de 1850 Euro te geraken (ben niet zeker van de som maar daarrond zal het wel draaien)

@At ALL, ik ga eens proberen een info avond te organiseren die te maken heeft met motorfiscaliteit ... als er interesse is tenminste ...

mvg

Stef

Registratie
    Aug 2005
    Hier hetgeen ik er van weet. Heb al altijd mijne moto ingebracht, en tot nogtoe geen problemen gehad.

Maakt niet uit wanneer ge de moto koopt. Enkel de verhouding woon-werk verkeer t.o.v. persoonlijk verkeer telt.
    Als ge dus uw moto in december zou kopen, je doet 400km woon-werk verkeer en 400km prive, mag je die moto dus voor 50% inbrengen.

Kunt ge uitrekenen a.d.h.v. de tabel die in dat boekje zit bij je belastingbrief. Trouwens de belastingen neemt (normaal) altijd het voor u voordeligste geval. Dus als je toch beroepskosten ingeeft, maar de forfait ligt hoger, zal dit laatste gebruikt worden voor uw berekening.

Als ik van iets geen factuur heb, breng ik het niet in. bancontact papierke telt niet als factuur. Je kan misschien wel eventueel uw rekeninguitreksel gebruiken, maar normaal telt enkel factuur (hangt wat van de controleur af).
    Verzekering, rijschool,.. allemaal geen probleem. Inbrengen die handel.
    Denk eraan uw kledij op 3 jaar af te schrijven.
    CBR929RR track
    CBR1000RR '08 street

Registratie
    Jan 2007
    Je mag de moto voor 2006 aftrekken ongeacht gekocht op 1 Jan 06 of op 30 dec 06, het zijn de km die je in aanslagjaar 2007, onkosten 2006, moet aangeven. In 2006 heb je beroepsmatig een aantal km gereden en in totaal een aantal km. Dus alle onkosten die je maar kan voorstellen, mag je procentueel aftrekken, dus zoals je aanhaalde een 80 %.

Welke kosten zijn dit : aanschafwaarde (voor occasie 1/3), eventuele intresten op een lening a rato van die 6 maanden in 2006, wegentaks, verzekering, branstof, onderhoud in garage, onderhoud door uzelf, wassen en waxen, GSM, kledij (wintertenu, zomertenu, handschoenen, ondergoed, botten, fleece, buf,...enz), in mijn geval nog eens de lenzen, aankoop olie, vet, smeermiddelen, cirage,..enz. Als je ergens een garagebox huurt, kan je dit ook inbrengen. Lidgeld bij Touring, ...enz

Maw, elke kost die je kan relateren bij het motorrijden tijdens woon-werkverkeer kan je inbrengen. Het probleem ligt in de aangiftekantoren, waar dit personeel niet altijd op de hoogte is of waar ze andere argumenten opteren.
    Ik heb kunnen aantonen dat lenzen een bijkomend gevaar uitsluit (beperkt zichtveld, condensatievorming, verspreiding licht bij regen en donker) tijdens het motorrijden, en ze hebben dit voor de 100 % aanvaard, alhoewel ik buiten het motorrijden deze lenzen ook draag.
    Allé, ik wil maar zeggen, indien je genoeg km bolt, je een aardig stukje van de belastingen recupereert. Ik koop mij om de 2 à 3 jaar een nieuwe, en ik rijd bijna gartis. ik heb eenmaal een grote investering gedaan en rijd ongeveer 20.000 km per jaar, hetgeen ik jaarlijks recupereer is enorm en ik herbesteed omp de 3 jaar maar 1/3 van de teruggave van de belastingen. En neen, ik heb GEEN zware hypotheek, heb maar 1 luxekindje en wordt al veel afgehouden op mijn loon als ambtenaar.
    Opgelet : je moet wel de km doen hoor, tis plezant te horen van iemand dat hij 5000 à 6000 € terugkrijgt van de belastingen, maar je moet wel winter en zomer de km bollen.
    Veel geluk !!!
    http://www.pouseele.be/fisca.htm
    R1 4 EVER , tenzij grotere (overtuigings)krachten
    since '98 : R1 '98 - R1 '00 - R1'02 (PTT) - R1 '03 - R1 '04 - R1 '07 - R1 2009 - R1 2013 WGP
    KTM 525 EXC - sold

before '98: ZZR600 en GSX-R 750

Registratie
    Oct 2004
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steef
    Hier hetgeen ik er van weet. Heb al altijd mijne moto ingebracht, en tot nogtoe geen problemen gehad.

Maakt niet uit wanneer ge de moto koopt. Enkel de verhouding woon-werk verkeer t.o.v. persoonlijk verkeer telt.
    Als ge dus uw moto in december zou kopen, je doet 400km woon-werk verkeer en 400km prive, mag je die moto dus voor 50% inbrengen.

Kunt ge uitrekenen a.d.h.v. de tabel die in dat boekje zit bij je belastingbrief. Trouwens de belastingen neemt (normaal) altijd het voor u voordeligste geval. Dus als je toch beroepskosten ingeeft, maar de forfait ligt hoger, zal dit laatste gebruikt worden voor uw berekening.

Als ik van iets geen factuur heb, breng ik het niet in. bancontact papierke telt niet als factuur. Je kan misschien wel eventueel uw rekeninguitreksel gebruiken, maar normaal telt enkel factuur (hangt wat van de controleur af).
    Verzekering, rijschool,.. allemaal geen probleem. Inbrengen die handel.
    Denk eraan uw kledij op 3 jaar af te schrijven.
    Ik doe dit dit al meer dan 15 jaar en heb nog nooit problemen gehad met een kasticketje voor kleine spullen zoals kettingvet enz ...
    Banden enz moet ge natuurlijk niet beginnen bewijzen met een kasticketje he

mvg

Stef

Registratie
    Aug 2005
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
    Ik doe dit dit al meer dan 15 jaar en heb nog nooit problemen gehad met een kasticketje voor kleine spullen zoals kettingvet enz ...
    Banden enz moet ge natuurlijk niet beginnen bewijzen met een kasticketje he

mvg

Stef
    Idd, kleine prullen zet ik er ook zonder factuur op.
    Uw nief motopak van 1000 euro gaat echter niet pakken zonder factuur.
    CBR929RR track
    CBR1000RR '08 street

Registratie
    Oct 2004
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steef
    Idd, kleine prullen zet ik er ook zonder factuur op.
    Uw nief motopak van 1000 euro gaat echter niet pakken zonder factuur.
    Weet ge wat één van de beste manieren is om kontrole te vermijden ?

Je steekt alle bewijsmiddelen zoals alle fakturen en bewijsmiddelen en een zeer uitgebreide uitleg hoe dat je je berekening gemaakt hebt in je belastingsaangifte ... ik vermoed dat ik daarom zo weinig belastingskontroles gehad heb (1 maal)

mvg

Stef

Registratie
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R1ALAIN
    Welke kosten zijn dit : aanschafwaarde (voor occasie 1/3), http://www.pouseele.be/fisca.htm
    Vraagje, waarom zou ik van mijn 2de handsmoto maar 1/3 van de aanschafprijs mogen inbrengen? Dat lijkt me alleszins niet erg logisch...

Greetz,

Koen
    Sprints MSZ 2014

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten