Pagina 2 van 71 EersteEerste 123451252 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 t/m 20 van 707

Onderwerp: Moto/woon-werk & belastingaftrek

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenhen
    Vraagje, waarom zou ik van mijn 2de handsmoto maar 1/3 van de aanschafprijs mogen inbrengen? Dat lijkt me alleszins niet erg logisch...

Greetz,

Koen
    kort antwoord
    je schrijft hem af op drie jaar dus elk jaar 1/3 van de koopprijs
    dat is voorzien voor occasiemotor's.
    nieuwe schrijf je af op max 5 jaar
    groetjes

Registratie
    Mar 2005
    Thanks
    0
    Vraagje, waarom zou ik van mijn 2de handsmoto maar 1/3 van de aanschafprijs mogen inbrengen? Dat lijkt me alleszins niet erg logisch...
    Een 2e hands zal je meestal afschrijven op 3 jaar ==> per jaar 1/3e inbrengen als kost. Een nieuwe op 5.
    Ik heb een recente mijn occasie bv. op 4j. afgeschreven, omdat ik kosten genoeg had en na 3 jaar niet wou veranderen van moto.

Tip: zorg steeds voor een goed gestoffeerd dossier, maar verwacht je toch maar aan controle. Mijn belastingscontroleur (Mechelen) heeft me enkele jaren terug uitgenodigd en zei me toen dat ze systematisch mensen controleren die de moto inbrengen. Maar als je dan, bv. met factuurdatums, kan bewijzen dat je machine het hele jaar door in gebruik is, is er geen probleem.
    Opmerking: 100% aftrek voor een privé-persoon wordt niet aanvaard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1DRR
    -Momenteel heb ik een snelle berekening gemaakt, eind december had ik +-8500km, gezien ik parttime werk heb ik sindsdien +-104 dagen gewerkt, aan 70km per dag (35 heen en terug), wat neerkomt op 7280km dat ik maximum kan inbrengen. Gezien er altijd dagen zijn dat ik eens met de auto ga enzo heb ik van dus +-80% werkgebruik. (dus ik gok dat ik alle kosten slechts voor 80% kan inbrengen).
    Klopt niet. Je trekt het percentage af van motogebruik voor woon-werk tegenover privé, niet van het gedeelte woon-werk moto tegenover het volledige gedeelte woon-werk.
    Bv.: 10.000km gereden waarvan 7280 voor het werk ==> aftrek van alle kosten voor 72,8%.
    Als je daarnaast bv. nog 3.000km woon-werk met de auto hebt gereden, kan je die ook nog inbrengen aan 15cent de km.

Registratie
    May 2006
    Thanks
    2
    kan ik dat niet op 2 jaar doen? Mijn moto was reeds 8 jaren oud als 'k hem kocht en door de vele woon-werk kilometers zou ik hem dus eind dit jaar (ik heb hem dan 2 jaar gehad) willen vervangen door ne recentere (waar 'k dan wel 3 jaren zou mee rijden)

Greetz,

Koen
    Sprints MSZ 2014

Registratie
    Nov 2005
    Thanks
    128
    kan ik dat niet op 2 jaar doen? Mijn moto was reeds 8 jaren oud als 'k hem kocht en door de vele woon-werk kilometers zou ik hem dus eind dit jaar (ik heb hem dan 2 jaar gehad) willen vervangen door ne recentere (waar 'k dan wel 3 jaren zou mee rijden)

Greetz,

Koen
    Als je kan bewijzen dat hem op 2 jaar is afgeschreven, dan aanvaardt men dat. Je zal wel controle krijgen van de fiscus. Dit omdat een afschrijving op 2 jaar niet vaak voorkomt.

Normaalgezien is een nieuwe moto voor de fiscus afschrijfbaar op 5 jaar. Indien je op een kortere termijn afschrijft moet je dit ook kunnen verantwoorden.

Ff een kort voorbeeldje ivm hoe je aftrek kan berekenen. We gaan er van uit dat we de moto met een waarde van 12500€ op 5j afschrijven en de beschermende kledij over 3 jaar.

totaal kleding: 1000€

Je reed in 2006 in totaall 18000km met je moto. 15000km daarvan = woon-werkverkeer (om het simpel te houden gaan we er van uit dat je geen overige beroepsverplaatsingen maakt met je moto. Lees: klanten met moto bezoeken).

Het gedeelte van uw beroepsgebruik is in dit voorbeeldje 15000/18000 = 5/6.

We stellen dat we de moto degressief gaan afschrijven
    ==> 12500€ x 40% = 5000 (40% = 20% x2 = degressief)
    5000km x 5/6 = 4166,67

De beschermede kledij: 1000 x 33,33%= 333,33 (omdat we gewoon linear afschrijven)
    333,33 x 5/6 = 277,77

Totaal van de afschrijving = 4444,44€

Deze 4444,44€ mag je dus aftrekken van je belastingen.

Ps: Voilà ik ken mijn les goed
    Don't get mad, get even!

Registratie
    May 2005
    Thanks
    0
    Ik ga steeds langs naar het belastingskantoor te Oostende.

Wat de afschrijfperiode betreft : hierin had ik geen keuze. Nieuwe moto wordt afgeschreven op 5 jaar. Ik argumenteerde, jamaar mss dat ik na 3 jaar hem inruil, en een nieuwe koop.
    reactie van de beambte : Ok, als gij uw moto wil afschrijven op 3 jaar, brengde gij die moto naar hier als em 3 jaar is, en koop ik die voor een symbolische euro.Want ge gaat me niet vertellen dat uw moto na 3 jaar geen restwaarde meer heeft é.Ja meneer u kan niet een maximum belastingsvoordeel doen, en dan nog eens profiteren als ge hem overlaat é. Ikke .

wat binnebrengen van de rekeningen betreft. U hoeft geen factuur te hebben. Een kasticket is ok, als er de vermelding van het artikel ( bvb motolaarzen Sidi ) en de prijs opstaat. Maar een ticket van bancontact, zal niet volstaan denk ik.

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Ik doe dit ook altijd en volgens mij is dit een van de reden waarom ik bijna jaarlijks controle krijg. Als ze gewoon het aangifteformulier krijgen zonder bijlagen hebben ze meer werk om U aant te schrijven en duurt het weer een langere periode eer ge uw bewijsstukken kunt leveren.

Ik denk er sterk aan GEEN enkel bijlage meer mee te sturen. Uiteraard hou ik wel alle nodige stukken bij !!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steffz1
    Weet ge wat één van de beste manieren is om kontrole te vermijden ?

Je steekt alle bewijsmiddelen zoals alle fakturen en bewijsmiddelen en een zeer uitgebreide uitleg hoe dat je je berekening gemaakt hebt in je belastingsaangifte ... ik vermoed dat ik daarom zo weinig belastingskontroles gehad heb (1 maal)

mvg

Stef
    R1 4 EVER , tenzij grotere (overtuigings)krachten
    since '98 : R1 '98 - R1 '00 - R1'02 (PTT) - R1 '03 - R1 '04 - R1 '07 - R1 2009 - R1 2013 WGP - R1 2015 (Racing Blue)
    KTM 525 EXC - sold

before '98: ZZR600 en GSX-R 750

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Awel occassiemoto's mag je afscrijven op 3 jaar, nieuwe op 5 jaar, maar mits onderhandeling verkrijg ik telkens 4 jaar.

Kledij eveneens af te schrijven op 3 jaar.

Greetz,

Koen
    since '98 : R1 '98 - R1 '00 - R1'02 (PTT) - R1 '03 - R1 '04 - R1 '07 - R1 2009 - R1 2013 WGP - R1 2015 (Racing Blue)
    KTM 525 EXC - sold

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    Vind ik maar een belachelijke reactie van deze ambtenaar. Wat gaat hij dan doen bij alle ondernemers, zelfstandigen, leasingwagens,.... die allemaal op 4 jaar worden afgeschreven. Deze maatregelen zijn er gekomen om ons enerzijds een belastingsvoordeel te doen, maar anderzijds ook om meer BTW in de staatskas te brengen. Als je vroeger dan voorzien verandert van moto, brengt dit een nieuwe verkoop (dus opnieuw BTW) mee en komt er een andere moto in het 2dehandscircuit, waar weer nog een BIV dient op betaald te worden.

Ik heb zo eens een avondcursus gevolgd en deze ingebracht in de belastingen. Dit kon ook niet volgens de ambtenaar. Deze opleiding strookte niet met mijn functie en was alleen maar om carriere te maken. Toen ik hem zei dat "als" ik carriere zou maken door deze opleiding, de staatskas opnieuw meer inkomsten zou hebben, door mijn grotere bedrijfsvoorheffing. Toen stond hij daar ook

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door den les

Wat de afschrijfperiode betreft : hierin had ik geen keuze. Nieuwe moto wordt afgeschreven op 5 jaar. Ik argumenteerde, jamaar mss dat ik na 3 jaar hem inruil, en een nieuwe koop.
    reactie van de beambte : Ok, als gij uw moto wil afschrijven op 3 jaar, brengde gij die moto naar hier als em 3 jaar is, en koop ik die voor een symbolische euro.Want ge gaat me niet vertellen dat uw moto na 3 jaar geen restwaarde meer heeft é.Ja meneer u kan niet een maximum belastingsvoordeel doen, en dan nog eens profiteren als ge hem overlaat é. Ikke .

wat binnebrengen van de rekeningen betreft. U hoeft geen factuur te hebben. Een kasticket is ok, als er de vermelding van het artikel ( bvb motolaarzen Sidi ) en de prijs opstaat. Maar een ticket van bancontact, zal niet volstaan denk ik.
    KTM 525 EXC - sold

Registratie
    Jan 2007
    Thanks
    0
    KTM 525 EXC - sold

Registratie
    Nov 2005
    Thanks
    128
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door den les

Als je kon verantwoorden dat hij na 3 jaar echt afgeschreven was, dan was er voor de fiscus geen enkel probleem. Ze zijn er strenger op geworden door de vele misbruiken die er werden gepleegd.
    Don't get mad, get even!

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten