Pagina 67 van 71 EersteEerste ... 175764656667686970 ... LaatsteLaatste
Resultaten 661 t/m 670 van 707

Onderwerp: Moto/woon-werk & belastingaftrek

Registratie
    Jul 2005
    Thanks
    1165
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ECHELON Bekijk Berichten
    Hallo bedrijf B op 18km van mijn voordeur
    Ik denk dat je best een motor koopt enkel en alleen voor het woon-werk verkeer.
    en alles heel goed documenteert, want ik hoor heel slechte verhalen over 100% inbreng tegenwoordig.

Registratie
    Dec 2011
    Thanks
    188
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NATAS Bekijk Berichten
    jawadde... moest ik in de haven werken..... no way dat ik met de auto ging werken
    (allé, niet dat ik nu met de wagen wil gaan werken )
    In de week is dat hier een heel ander beeld.
    Je kent het gevoel wel van bocht na bocht te moeten opofferen omdat er de zoveelste vrachtwagen net opduikt...
    Die vrachtwagenchauffeurs zijn hier baas en het laatste wat die doen is rekening houden met een moto die op mach 3.467 voorbijkomt.

Registratie
    Oct 2018
    Thanks
    0
    Hallo, ik lees hier al geregeld mee maar heb tot nog toe weinig gepost. Ik heb me net een bmw gs aangeschaft en zit met een vraag ivm eventuele belastingaftrek.

De vraag is wanneer ik de motor het best inschrijf en wat is financieel gezien de beste keuze is?

Optie 1 : De motor wordt dit jaar nog ingeschreven en gebruikt als belastingsaftrek. Het doel is om naar een 90% aftrek woon-werk verkeer toe tewerken.

Optie 2 : De motor wordt begin 2019 ingeschreven en zo verder afgeschreven de komende 3 jaar.

Het verschil hier is dat, indien optie 1, ik een vele lagere km stand ga hebben (2018 zal ik dan amper km's doen) na 3 jaar dan optie 2. Is het dan financieel interessanter om hem nu nog in te schrijven zodat de motor nog een hogere restwaarde (minder km's) heeft na volledige afschrijving? Of maakt dit allemaal weinig uit?

Via optie 1 zal ik, dit jaar dus, weinig km's maken dus minder brandstofkosten / onderhoudskosten / ... hebben maar kom ik nog steeds goed boven het forfait uit.

Alvast bedankt voor komende reacties

Registratie
    Aug 2011
    Thanks
    3067
    Als een motorfiets volledig is afgeschreven heeft hij (voor de fiscus) geen restwaarde meer (dat is eigenlijk de essentie van "afschrijven").
    Dat heeft dus geen invloed op jouw berekening.
    Het feit dat jij hem nadien kunt verkopen hoef je niet aan de fiscus te melden.

Voor al het andere kan je best gewoon beide berekeningen voor jezelf maken en dan kijken welke van de 2 het voordeligst uitkomt.
    In de garage: TRIUMPH Tiger Explorer XCa & Bonneville T-120 Black

Lifetime member of the "National SARCASM Society"

Registratie
    May 2010
    Thanks
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bme Bekijk Berichten
    ......Via optie 1 zal ik, dit jaar dus, weinig km's maken dus minder brandstofkosten / onderhoudskosten / ... hebben maar kom ik nog steeds goed boven het forfait uit.

Alvast bedankt voor komende reacties
    Is het uw eerste (woon/werk) motor dan? Want als je de rest van het jaar met uw vorige motor reed , kan je die verbruikskosten enz ook meetellen. Dus gebruikskosten van moto 1 de eerste 11 maanden . Afschrijving moto 2 voor een heel jaar en gebruikskosten moto 2 voor de laatste maand...

Registratie
    Oct 2018
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jamez Bekijk Berichten
    Is het uw eerste (woon/werk) motor dan? Want als je de rest van het jaar met uw vorige motor reed , kan je die verbruikskosten enz ook meetellen. Dus gebruikskosten van moto 1 de eerste 11 maanden . Afschrijving moto 2 voor een heel jaar en gebruikskosten moto 2 voor de laatste maand...
    Inderdaad eerste woon/werk motor... Mijn vraag is eigenlijk vooral gericht richting restwaarde. De restwaarde gaat, indien ik hem dit jaar nog inschrijf en dit jaar inbreng, toch wel wat hoger liggen (15-20k km's minder) dan als ik hem pas volgend jaar inschrijf en dan pas inbreng. Dus.. Financieel gezien voor mij na 3jaar beter dan denk ik? Of zie ik iets over het hoofd?

Registratie
    May 2010
    Thanks
    3

Moto/woon-werk & belastingaftrek

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bme Bekijk Berichten
    .......De restwaarde gaat, indien ik hem dit jaar nog inschrijf en dit jaar inbreng, toch wel wat hoger liggen (15-20k km's minder) ......Of zie ik iets over het hoofd?
    Nee , klopt volledig. Meer zelfs , aangezien je dit jaar nog amper ‘prive’ gaat rijden zal het ‘percentage’ heel hoog uitvallen. En daar zit ook ineens het addertje. 100% werk-gebruik daar zijn ze op de belastingen allergisch aan..... overdrijf dus niet. In theorie zou je kunnen inschrijven op 30/12 en er dan op 31/12 mee gaan werken en dan 100% aangeven....maar dat is niet aan te raden.

En kilometerstand is overroepen want of uw motor na 5 jaar nu 100.000km of 85.000km heeft. Iemand die erover valt , gaat dat beide veel vinden. Ik koop liever een goed onderhouden motor met kilometers dan een moto die de 2000 per jaar niet gehaald heeft maar soit. De meesten denken anders vrees ik.

PS de eerste 11 maanden van het jaar , niet vergeten 0,15€/km forfaitair voor uw wagen dan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Registratie
    Jul 2013
    Thanks
    362
    Je hoeft ook niet speciaal die 3j dag op dag uit te doen hé.
    Als je in maart 2020 ineens op een goeie deal stuit en een andere koopt, verlies je zogezegd het laatste afschrijfjaar van deze gs maar dat recupereer je door je hogere restwaarde.

Iets anders, als je hem maar volgend jaar zou inschrijven en beginnen gebruiken voor w/w-verkeer verlies je volgens mij sowieso 1 jaar afschrijving. Je factuur dateert immers van 2018 (inkomstenjaar, aanslagjaar 2019).
    En zoals gezegd, zelfs als je er dit jaar nog maar 2 weken naar je werk zou rijden (en afschrijven), wees redelijk (lees: blijf onder de radar) en zet je berekening op pakweg 89% of zo beroepsgebruik.

Registratie
    Jul 2009
    Thanks
    9
    Is dat een nieuwe motor? Dan denk ik dat de belastingdienst een afschrijving op 3 jaar nooit gaat aanvaarden.
    Beste wat je dan kan doen is degressief afschrijven op 5 jaar, dan is hij na 4 jaar volledig afgeschreven (en 'verlies' je ook minder als je 'm na 3 jaar al verkoopt).

Registratie
    Sep 2006
    Thanks
    0
    Ik wou mijn berekening ook eens maken maar ik zit met een forfait van 4300,
    Wil dat zeggen dat ik dus min in totaal voor (4300 x3) 12900€ kosten moet maken over 3 jaar?

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten