Pagina 72 van 72 EersteEerste ... 226269707172
Resultaten 711 t/m 716 van 716

Onderwerp: Moto/woon-werk & belastingaftrek

Registratie
    Jul 2013
    Thanks
    395
    Wie wil nagaan hoe hoog z'n forfait nu eigenlijk is :
    - zie https://www.practicali.be/blog/geind...-2019/#barema2
    - klik op "9. forfaitaire beroepskosten van werknemers"
    - vul je wedde in (ev. verhoogd met terugbetaling woon/werkverkeer)
    - klik "bereken" & voila

Voor aanslagjaar 2019 is dit maximaal 4720 €.
    Niet teveel privékms rijden is de boodschap

2. The Following User Says Thank You to Nightwing For This Useful Post:

Cowboy (27-06-2019)

Registratie
    May 2004
    Thanks
    0
    Bon, ik heb hier wat bijgelezen en begrijp alvast hoe het zit met het afschrijven van de motorfiets, kledij en de verhouding woon/werk enzo.

Waar ik nog niet in mee ben, is die forfait van 4.720 euro. Als dat op jaarloon is, dan zit ik daar ook alvast aan. Maar er is meer waar ik geen antwoorden op kan vinden.

Ik kan voor mijn nieuwe job opteren voor de 'Cash For Car'. Concreet krijg ik dan 400 euro netto per maand ipv een wagen. Gezien het traject Gent - Brussel is, heb ik maar weinig nut van een wagen en zou ik liever per motorfiets gaan.

1) Maar kan ik bij Cash For Car nog belastingsaftrek genieten voor mijn motorfiets woon/werk kilometers?
    Moet deze maandelijkse 400 euro in mindering gebracht worden van mijn werkelijke kost (+/- 370 euro/maand)? Dus in casus zou ik dan niets in kunnen brengen?

2) Indien het antwoord op bovenstaande negatief is, en ik dan toch maar - met tegenzin - kies voor een bedrijfswagen, dan mag ik wel belastingsaftrek genieten voor woon/werk met de motorfiets? In het archief kwam ik die stelling tegen (ergens in 2007 hier gepost), maar ik pols graag nog eens of dat (nog steeds) correct is.

3) Ik krijg tevens 150 euro netto onkosten vergoeding. Moet deze in rekening gebracht worden? Dus 370 euro/maand - 150 euro netto onkostenvergoeding/maand?

Iemand die raad weet of weet waar ik een sluitend antwoord kan vinden?
    Iemand telefoonnummer van zo een controleur om hem eens bovenstaande voor te leggen?

Registratie
    Jul 2013
    Thanks
    395
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
    ...Waar ik nog niet in mee ben, is die forfait van 4.720 euro. Als dat op jaarloon is, dan zit ik daar ook alvast aan.
    Dat forfait is een bedrag dat, als werknemer, van je belastbaar inkomen wordt afgetrokken ter compensatie van de kosten die je maakt om je naar je werk te begeven (https://financien.belgium.be/nl/part...kelijke_kosten).
    Wanneer je je beroepskosten wil bewijzen, moet je boven dat bedrag uitkomen om het rendabel te maken.
    Anders (stel je dat 3000 € kosten zou aangeven) wordt, automatisch, het forfait toegepast.

...1) Maar kan ik bij Cash For Car nog belastingsaftrek genieten voor mijn motorfiets woon/werk kilometers?
    Moet deze maandelijkse 400 euro in mindering gebracht worden van mijn werkelijke kost (+/- 370 euro/maand)? Dus in casus zou ik dan niets in kunnen brengen?
    Cash for car en het mobiliteitsbudget geeft je een financiële tegemoetkoming (https://www.sdworx.be/nl-be/blog/ver...oep-berekening).
    Die kan je gebruiken zoals je zelf wil.
    Maakt niet uit of je er een kleinere wagen mee koopt, een al of niet electrische fiets, of dat je beslist te voet naar je werk te gaan.
    Zo kan je ook voor een motorfiets kiezen voor je woon-/werkverkeer.
    Die je "toevallig" fiscaal kan aftrekken à rato van je verhouding beroepsgebruik.
    Gesteld dat je boven je forfait uitkomt tenminste...

...3) Ik krijg tevens 150 euro netto onkosten vergoeding. Moet deze in rekening gebracht worden? Dus 370 euro/maand - 150 euro netto onkostenvergoeding/maand?
    Wanneer je in het cash for car/mobiliteitsbudget-systeem zit, wordt die vergoeding fiscaal gezien beschouwd als "loon" (er zal dus gewoon meer van afgehouden worden).

Iemand telefoonnummer van zo een controleur om hem eens bovenstaande voor te leggen?
    Je lokale belastingkantoor kan je ongetwijfeld verder helpen.

Registratie
    May 2004
    Thanks
    0
    Bedankt voor het antwoord.

Vandaag met FOD Fin gebeld.
    Ze konden niet op alles antwoorden. De motorfiets is in alle wetten rond cash for car niet opgenomen. Het is dus niet duidelijk in welke mate deze nog in de personenbelasting opgenomen mag worden.

De vraag is nu schriftelijk gesteld en FOD Fin zal daarover beraadslagen en een officieel standpunt innemen. Ofwel stellen ze binnen het cash for car verhaal de motorfiets gelijk met de wagen, ofwel kiezen ze ervoor om de motorfiets los van deze materie te zien en de normale regels voor de motorfiets toe te passen, gezien de wet rond CFC enkel de wagen bespreekt en gereglementeerd.

Registratie
    Apr 2004
    Thanks
    4559
    De motorfiets is in alle wetten rond cash for car niet opgenomen. Het is dus niet duidelijk in welke mate deze nog in de personenbelasting opgenomen mag worden.
    Typisch.

Registratie
    Jul 2007
    Thanks
    324
    Bon, ik heb hier wat bijgelezen en begrijp alvast hoe het zit met het afschrijven van de motorfiets, kledij en de verhouding woon/werk enzo.

Waar ik nog niet in mee ben, is die forfait van 4.720 euro. Als dat op jaarloon is, dan zit ik daar ook alvast aan. Maar er is meer waar ik geen antwoorden op kan vinden.

Ik kan voor mijn nieuwe job opteren voor de 'Cash For Car'. Concreet krijg ik dan 400 euro netto per maand ipv een wagen. Gezien het traject Gent - Brussel is, heb ik maar weinig nut van een wagen en zou ik liever per motorfiets gaan.

1) Maar kan ik bij Cash For Car nog belastingsaftrek genieten voor mijn motorfiets woon/werk kilometers?

2) Indien het antwoord op bovenstaande negatief is, en ik dan toch maar - met tegenzin - kies voor een bedrijfswagen, dan mag ik wel belastingsaftrek genieten voor woon/werk met de motorfiets? In het archief kwam ik die stelling tegen (ergens in 2007 hier gepost), maar ik pols graag nog eens of dat (nog steeds) correct is.

3) Ik krijg tevens 150 euro netto onkosten vergoeding. Moet deze in rekening gebracht worden? Dus 370 euro/maand - 150 euro netto onkostenvergoeding/maand?

verwar cash for car ( of ook wel mobiliteitsvergoeding genoemd) niet met het mobiliteitsbudget!

bij cash for cars ontvang je het equivalent van je firmawagen ( en eventueel tankkaart ) in extra loon en betaal je daar belasting op ( zei het zeer voordelig ) dus deze maakt integraal deel van je loon.

ontvang jij een mobiliteitsvergoeding dan zegt de wet duidelijk dat er geen vergoeding meer is voor woonwerk kilometers.
    ( VERGOEDING, nergens staat er iets over AFTREK )
    met andere woorden, uw werkgever hoeft geen enkele maandelijkse bijdrage meer te leveren in uw vervoerskosten.

de € 150 netto onkosten..... hebben, afhankelijk van uw joben contract ook weer nihil te maken met uw vervoersmiddel
    99% van de netto vergoedingen gaan over een broodje eten onderweg, kledij laten wassen, kapper, presentatiekosten, etc etc etc en
    NIET over verplaatsingskosten of benzinekosten en moeten NIET afgetrokken worden ( het zijn trouwens NETTO bedragen )
    ok uw controleur gaat dat proberen..... wijs hem op hun eigen regels " GEEN km vergoeding in dit systeem mijnheer, dus ik kan geen vergoeding aftrekken die ik niet ontvang )

niets of niemand kan u in deze regeling verbieden uw beroepskosten te bewijzen ( en ja, daar zou een motorfiets kunnen inzitten )

zelf maak ik hier al 2 jaar gebruik van de mobiliteitsvergoeding in combinatie met 2 motorfietsen

informeer je wel goed, dat die €400 netto is en niet ( zoals ik vrees ) bruto

8. The Following 2 Users Say Thank You to NATAS For This Useful Post:

Maillon (10-12-2019),msxx (10-12-2019)

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten